تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مذاکره لاریجانی- سولانا "دهم خرداد"

علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز پنجشنبه اعلام کرد که محل برگزاری مذاكرات آینده وی با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یک کشور اروپایی خواهد بود و تاریخ آن هم 10 خرداد ماه (31 مه) است.

به‌گزارش ایرنا ، لاریجانی عصر پنجشنبه پس از دیدار با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان، در پاسخ به به پرسش خبرنگاران گفت: "این مذاكرات در یكی از كشورهای اروپایی خواهد بود و بعدا محل دقیق آن اعلام خواهد شد".


علی لاریجانی و وزیر امور خارجه لبنان. فارس

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که "درصورت صدور قطعنامه بعدی ، واكنش ایران چه خواهد بود؟"، گفت: "اگر برخی كشورهای ‪ ۵+۱‬علاقه‌مندند نافرمانی بین‌المللی داشته باشند ، طرف مقابل ( ایران ) نیز چنین كارت‌هایی دارد".

خبرنگار دیگری درخصوص اظهارات اخیر محمدالبرادعی، دبیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مبنی بر اینكه ایران در غنی‌سازی به سطح پیشرفته‌ای دست یافته است، سئوال كرد كه لاریجانی با خنده پاسخ داد: "دعاكنیم آقای البرادعی تشخیص درستی داشته باشند".

گزارشگر دیگری از لاریجانی سئوال كرد، با توجه به اینكه ایران تعلیق را نمی‌پذیرد چه ایده‌هایی روی میز برای مذاكرات بعدی وجود دارد؟ دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی‌ ایران درپاسخ گفت: "مهم این‌است كه در چارچوب‌های گذشته قرار نگیریم."

به گزارش مهر، لاریجانی درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت: "تردیدی نیست که ایران کشوری قدرتمند بوده و لذا اینکه در خصوص عراق از ما تقاضای کمک کنند چیز عجیبی نیست ضمن آنکه شاید ما تنها کشور منطقه بوده‌ایم که به پروسه سیاسی و تثبیت اوضاع در عراق بصورت برجسته کمک کرده‌ایم".

لاریجانی افزود: "امروز هم هر کمکی که مردم عراق را در عرصه های مختلف همچون توسعه اقتصادی و موارد مشابه یاری دهد انجام خواهیم داد تا مردم عراق از شرایط دشوار کنونی خارج شوند".

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روش فعلی آمریکا در منطقه ا بی‌نتیجه خواند و با اشاره به سخن تهدید آمیز دیک چنی بر عرشه ناو استنیس در خلیج فارس، آن را غرشی عاجزانه خواند و گفت : "روش کنونی آنها به نوعی استیضاح آمریکا در منطقه منجر خواهد شد و این مسئله با رفت و آمدهای دیپلماتیک و یا سخنرانی در عرشه ناو قابل حل نخواهد بود".

لاریجانی اظهار داشت: "رویکرد دوم( آمریکایی‌‌ها) برای برون رفت از شرایط فعلی این است که استراتژی خود را تغییر ندهند و تنها به صورت تاکتیکی پرش کنند که به نظر ما این نوعی ملاعبه سیاسی است که نتیجه ای دربر نخواهد داشت. چنین ملاعبه ای ممکن است در کوتاه مدت برای آنها شیرین باشد اما در واقع چنین رویکردی پایانی نخواهد داشت و در این خصوص ما هیچ کمکی نمی توانیم به آنها بکنیم".

لاریحانی گزینه دیگر آمریکایی‌ها چنین توصیف کرد: "این رویکرد در شرایطی است که آنها بخواهند شرایط صلح آمیزی را در منطقه مهیا کرده و مردم عراق و دولت آن کشور نیز روی آرامش را ببینند؛ آنها در این صورت می توانند روی کمک ما حساب کنند".

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: "رفتارهای آنها به صورت دقیق مورد رصد ما بوده و تبعا هر حرکت متوازن و سنجیده آنها در بر داشتن گام های آتی ما موثر خواهد بود و لذا ما در این مسیر خیلی سنجیده و آرام آرام گام بر می داریم".

لاریجانی همچنین در باره 5 مقام کنسولگری ایران در اربیل که از سوی آمریکایی‌ها دستگیر شده‌اند، گفت: "مسلما هیچ یک از مذاکرات ما خالی از وجه دیپلمات‌ها نخواهد بود و ما این مسئله را از طریق مختلف دنبال می کنیم".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)