تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واکنش عمادالدین باقی به ادعاهای کیهان

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان با اشاره به گزارش روزنامه کیهان درباره ارتباط این انجمن با سازمان‌‏های جاسوسی اسراییل، گفت که این اتهامات با هدف محدود کردن نهادهای مدنی و حقوق بشری صورت می‌‏گیرد.


عمادالدین باقی. سایت باقی

عمادالدین باقی با اشاره به بازداشت هاله اسفندیاری، گفت: "با توجه به اینکه ایشان هنوز محاکمه نشده‌‏اند و جرمشان ثابت نشده است، چگونه روزنامه‌‏ای با تکیه بر قدرت عنوان می‌‏کند او جاسوس است و با اسراییل همکاری داشته است"؟

روزنامه کیهان شنبه گذشته در مطلب هاله اسفندیاری را "عامل سرویس اطلاعاتی اسراییل" در ایران خوانده بود.

به گفته باقی "تمام ادعاهای آن روزنامه از اساس مجعول است. مواردی که مربوط به خانم اسفندیاری است، توسط همسر ایشان به طور دقیق پاسخ داده شده و بی‌‏محتوا بودن ادعاهای مطرح‌‏شده ثابت شده است. به عنوان مثال مطرح شده است که ایشان به سفارش موساد در روزنامه آیندگان مشغول به کار بوده است در حالی که خانم اسفندیاری در آن دوره در ایران نبوده است".

روزنامه کیهان نوشته است: "در سال های پایانی رژیم پهلوی، هاله به همراه همسرش توسط سرویس جاسوسی موساد به تیم داریوش همایون در موسسه مطبوعاتی آیندگان معرفی شد و در انتشار این روزنامه نقشی موثر داشت. روزنامه آیندگان با کمک های مستقیم سفیر اسراییل در ایران منتشر می گردید که این اسناد پیش از این در روزنامه کیهان منتشر شده است. با توقیف روزنامه آیندگان در مرداد 1358، هاله اسفندیاری به اسراییل گریخت".

به گزارش ایلنا، باقی درباره ادعای کیهان مبنی بر ارتباط انجمن دفاع از حقوق زندانیان با موسسه ویلسون، اظهار داشت: "در آن روزنامه مطرح شده بود که در سایت موسسه ویلسون به ارتباطات بنده با آنها اشاره شده است اما وقتی به آن سایت مراجعه کردم، هیچ نشانه‌‏ای در این باره نیافتم. من حتی اسم این موسسه را پیش از این نشنیده بودم. تنها مطلبی که در سایت ویلسون آمده بود، خبر از حضور ما در کنفرانسی در دانشگاه استنفورد بود که بنده را با عنوان "دعوت‌‏شده" یاد کرده بود، در عرف آمریکا «"دعوت‌‏شده" کسی است که دعوت را معلوم نیست بپذیرد یا نپذیرد".

کیهان در این باره آورده است: پروژه‌های سیاسی این موسسه که در طول دهه گذشته توسط هاله اسفندیاری و به پیشنهاد کمیته اسراییلی آیپک تنظیم می شود بر روی موضوعاتی چون تحلیل مسایل مردم سالاری، توسعه اجتماعی، مطالعه نسل شناسی، مذهب شناسی، درآمدهای سالیانه ایران و ... متمرکز است، اما در نهایت اهداف کمیته اسراییلی آیپک برای ا"نقلاب از درون" را پی گرفته است. براساس اطلاعات رسمی منتشره در سایت موسسه بین المللی ویلسون رامین جهانبگلو ،عمادالدین باقی، حسین بشیریه، شادی صدر ، مراد ثقفی ، گلی ترقی، و ... از جمله افرادی هستند که با هاله اسفندیاری در مرکز مطالعات خاورمیانه این موسسه همکاری داشته‌اند".

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان خاطرنشان کرد: "بنده نیز اساسا در آن کنفرانس شرکت نکردم لذا این ادعا از اساس کذب است بنابراین بقیه مطالب را می‌‏توان ارزیابی و بی‌‏پایه بودن آن را اثبات کرد".

باقی با انتقاد از روند نامطلوب بازجویی در کشور، گفت: "ما بارها اعلام کرده‌‏ایم حین بازجویی و تفهیم اتهام باید وکیل حضور داشته باشد، در غیر این صورت تمامی اظهارات شخص بازداشت‌‏شده هیچ اعتباری ندارد. خانم اسفندیاری نیز یک شهروند ایرانی است و حق دارد از وکیل استفاده کند ولی متاسفانه این روند نگران‌‏کننده است".

وی افزود: "باید با کسی که از آمریکا پول می‌‏گیرد و سعی می‌‏کند اوضاع داخلی کشور را ناامن کند و انقلاب مخملی به راه اندازد، برخورد شود اما متاسفانه برخوردهایی در این زمینه صورت می‌‏گیرد که بیشتر شبیه تصفیه‌‏حساب سیاسی است. به عنوان مثال اتفاقاتی پیش از دستگیری خانم اسفندیاری صورت گرفته است که مشکوک و غیراخلاقی است یعنی مدتی قبل از دستگیری، چند موتورسوار با صورت‌‏های پوشیده کیف ایشان را می‌‏ربایند که حاوی پاسپورت خانم اسفندیاری بوده است، مشابه این اتفاق برای بنده و چند نفر نیز رخ داده بود".

وی هدف این پرونده‌‏سازی‌‏ها را محدود کردن نهادهای حقوق بشری دانست و تاکید کرد: "این نوع برخوردها و ربط دادن نهادهای حقوق بشری همچون انجمن دفاع از حقوق زندانیان به اسرائیل و موساد، با اهداف خاصی صورت می‌‏گیرد که ادعاهایشان از مبنا غلط است. در مورد خانم اسفندیاری نیز این سوال مطرح است که چرا هم‌‏اکنون با ایشان برخورد می‌‏شود و دستگیر می‌‏شوند؟ ایشان بالاخره سال‌‏هاست که در موسسه ویلسون فعالیت می‌‏کند و همواره به خاطر علاقه به میهن به ایران رفت و آمد می‌‏کنند. چطور الان با این موضوع برخورد می‌‏شود"؟

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان افزود: "من خانم اسفندیاری را تا به حال ندیده بودم اما ایشان از چهره‌‏های معتدلی هستند که در خارج از ایران نیز در چارچوب منافع ملی عمل می‌‏کنند".

هاله اسفندیاری، مدیر برنامه خاورمیانه ویلسون، که در ماه دسامبر برای عیادت از مادرش به ایران رفته بود، از سوی مسئولان ایرانی ممنوع‌الخروج شده و در نهایت چندی پیش به زندان اوین منتقل شد.

نظرهای خوانندگان

من بعنوان یک ایرانی از اظهارات شما در تبرئه جاسوسان بسیار متاسف وخجالت زده شدم.این اظهارات یابه دلیل عدم آگاهی شماست یاخود از افراد بی اعتقاد به نظام هستیید

-- بدون نام ، Jul 21, 2007 در ساعت 02:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)