تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آیت‌الله صانعی: قوانین مربوط به زنان مشکل دارد

آیت‌الله صانعی در مصاحبه با شبکه 6 تلویزیون اسپانیا بحث تضییع حقوق زنان را یک مسئله ریشه‌دار جامعه ایران توصیف کرد و اظهار داشت که قوانین ایران باید مطابق با افکار باز ایران تدوین و اصلاح شود.

وی همچنین در باره حکم سنگسار در ایران گفت: "مطابق یک نظر در فقه اسلام، اجرای حدود تنها خاص دوران امام معصوم است و دیگر این که بر پایه آیین دادرسی سنگسار، این حکم هیچگاه تحقق پیدا نمی‌کند".


آیت الله صانعی و گزارشگر اسپانیایی. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله صانعی، وی در پاسخ به پرسشی درباره تضییع حقوق زنان در مواردی همچون سنگسار، طلاق و یا ارث گفت: "بحث تضییع حقوق زنان، مربوط به امروز نیست بلکه از گذشته بوده است. در حقوق مدنی هم هست که منشا آن، افکار دیروز جامعه است که معتقدم امروز این قانون باید مطابق با افکار باز جامعه، تدوین و اصلاح شود".

آیت الله صانعی در زمینه اجرای رجم( سنگسار) در اسلام اظهار داشت: "اولا باید دانست که رجم اختصاص به زن ندارد و مرد هم مجازات می شود؛ اما دو نکته در این خصوص قابل ذکر است: اول آن که مطابق یک نظر در فقه اسلام، اجرای حدود خاص دوران امام معصوم است؛ و دوم این که به آیین دادرسی سنگسار دقت بیشتری شود، چرا که آیین دادرسی آن، حسب اسلام، راه اثبات آن هیچ گاه تحقق پیدا نمی کند. زیرا اولا یا افراد خاطی باید آن قدر بی حیا شده باشند که همه افراد بی عفتی آنها را ببینند یا این که 4 نفر به یک نحو علیه آنها شهادت بدهند و حتی اگر سه نفر شهادت بدهند و یا 4 نفر به نحو متفاوت شهادت بدهند، وفق قانون، شهود را مجازات می کنند، و دوم این که خود افراد خاطی به خاطر وجدان دینی و ملی خودشان 4 بار به جرمشان اقرار کنند، که طبیعی است کمتر کسی و یا هیچ کس چنین کاری نمی کند بعلاوه این که اگر چهار بار اقرار کردند، حاکم این اختیار را دارد که آنها را ببخشد".

آیت‌الله صانعی همچنین قوانین ناظر بر ارث، طلاق و دیه در مورد زنان در ایران را دارای مشکل دانست و گفت: "ملاحظه می کنید که قانون اسلام بر اساس آنچه بنده از اسلام برداشت می کنم مشکلی ندارد، بلکه قانون فعلی دچار مشکل است".

آیت الله صانعی در گفتگو با این شبکه اسپانیایی ابراز امیدواری کرد که ایده گفتگوی تمدن‌ها متحقق شود و " دیگر در دنیا سخنی از جنگ و ترور در میان نباشد و همه مسائل با گفتگو و مذاکره حل شود".

نظرهای خوانندگان

آيت اله صانعي از مفاخر جهان اسلام مي باشند و نقطه نظرات بلند مرتبه ايشان براي معرفي اسلام ناب محمدي بسيار موثر خواهد بود خداوند ايشان را حفظ نمايد.

-- farzad ، May 14, 2007 در ساعت 11:13 PM

آقاي صانعي گويا متعادل تر از ديگر قدرت هاي پشت صحنه(مراجع) مي باشند هر چند اسلام ذاتش مشكل دارد و تنها راه رهايي ايران ايران بدون دين است

-- بیژن ، May 14, 2007 در ساعت 11:13 PM

cheghadr sharto ghanoono mohasebe dashte sangsar ma khabar nadashtim , haghighatesh ma fekr kardim ke sohbat az nasbo rah andazie istgahe mahvareie Iran dar faza hastesh .baba cheghar mohasebashoon doroste.

-- a.j ، May 16, 2007 در ساعت 11:13 PM

براستی که ایت اله صانعی انسانی بسیار والا مقام میباشند زیرا که با سخت گیری و نشان دادن یک دین بدون گذشت در مورد خطاهای انسانی ما بجز مساله دین گریزی چیز دیگری در جامعه نخواهیم داشت.

-- سعید ، Jun 18, 2007 در ساعت 11:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)