تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۰ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
۱۰ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: شورای نگهبان مصوبه‌ی مجلس را مبنی بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی در یک روز رد کرد و آن را مغایر با اصل‌های ۶۳ و ۱۱۴ قانون اساسی کشور دانست. مصوبه‌ی مجلس هفت ماه اضافه‌تر برای مجلس فعلی در نظر گرفته بود و از مدت ریاست جمهوری احمدی‌نژاد چهار ماه کاسته بود.

سائوپائولو،‌ برزیل: پاپ بندیکت شانزدهم،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، امروز برای دیدار از برزیل وارد سائوپائولو شد و در نخستین سخنان خود، همان‌طور که انتظار می‌رفت، به موضوع خانواده و به‌ویژه مسأله‌ی سقط جنین پرداخت.

بغداد، عراق: دیک چنی،‌ معاون رییس جمهوری آمریکا که سرگرم بازدید از عراق است، گفت رهبران عراق را نسبت به آشتی ملی بسیار متعهدتر از پیش دیده است. روز گذشته همزمان با ورود دیک چنی به بغداد، یک راکت در منطقه‌ی سبز منفجر شد.

غزه، حکومت خودگردان فلسطین: محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان، و اسماعیل هنیه، نخست وزیر، مشترکا آخرین طرح اجرایی امنیت فلسطین را ارائه کردند.

دیلی، تیمور شرقی: انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته به‌آرامی در تیمور شرقی برگزار شد و امیدها را نسبت به پایان پذیرفتن خشونت‌ها در این کشور تازه استقلال یافته افزایش داد. شمارش آرا از شب گذشته آغاز شده است. نتایج اولیه نشان از پیروزی خوزه راموس-هورتا، نخست وزیر فعلی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، دارد.

لندن،‌بریتانیا: پلیس انگلستان ۴ مظنون دیگر را در ارتباط با بمب‌گذاری انتحاری ژوئیه‌ی ۲۰۰۵ بازداشت کرد. همسر یکی از عوامل انفجار مذکور نیز در بین بازداشت‌شدگان است. بمب‌گذاری سال ۲۰۰۵ به کشته شدن ۵۲ تن انجامید.

پاریس، فرانسه: نیکولا سارکوزی، رییس جمهور تازه‌برگزیده شده‌ی فرانسه، اعلام کرد در فهرست پانزده نفری اعضای اصلی کابینه‌ی خود که هفته‌ی بعد ارائه خواهد کرد هفت زن حضور خواهند داشت. پیش از این، کشورهای شیلی،‌ فنلاند، اسپانیا و سوئد برابری جنسیتی در دولت را اِعمال کرده بودند.

پاریس، فرانسه: ژاک شیراک، رییس جمهور فعلی، به اتفاق جانشینش، نیکولا سارکوزی، امروز با سعد حریری، رهبر جناح اکثریت در پارلمان لبنان و مخالف حضور سوریه در آن کشور، دیدار می‌کنند. رفیق حریری، که در فوریه‌ی ۲۰۰۵ ترور شد، از دوستان صمیمی شیراک بود.

قاهره، مصر: ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در مصاحبه با روزنامه‌ی مصری الاهرام که امروز منتشر شد گفت: «اگر پیشرفتی در روند صلح و عملی شدن طرح اعراب اتفاق نیفتد هشدار می‌دهم که جنگ در منطقه زبانه خواهد کشید». اسراییل بار نخست در سال ۲۰۰۲ با طرح اعراب، که عربستان آن را پیشنهاد کرده بود، مخالفت کرد، اما بتازگی گفته است این طرح به‌شرطی که بند مربوط به بازگشت پناهندگان را تغییر دهد، می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگوها باشد.

واشنگتن، آمریکا: سناتور دموکرات هیلاری کلینتون خواستار انجام تحقیقی در باره‌ی توقف چندین پالایشگاه در آمریکا و همچنین بررسی نقش شرکت‌های نفتی در مورد خسارت به وجود آمده شد. خانم کلینتون نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

واشنگتن، آمریکا: بانک جهانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد یک هفته‌ی دیگر به فرصت پل ولفوویتز،‌ رییس این بانک، برای دفاع از خود افزوده است. ولفوویتز متهم است بر دستمزد دوست دختر خود به‌طور غیرقانونی افزوده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)