تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض بیش از ۲۰۰ فعال سیاسی-اجتماعی به نحوه برخورد با مهاجران افغان

بیش از 200 نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، دانشگاهیان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران ایرانی بیانیه‌ای در محکومیت "برخوردهای اخیر" با مهاجران افغان صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: "از نیمه سال گذشته خورشیدی كه سیاست‌های اعلام شده دولت ایران برای اخراج كارگران ومهاجران افغانی مقیم ایران به اجرا گذاشته شد، روز به روز گزارش‌های تاسف‌آورتری در این‌باره به گوش می‌رسد. به‌ویژه آن‌چه بسیار مایه نگرانی شده است، گزارش‌هایی است كه اخیراً از به‌كارگیری قوه قهریه و اعمال خشونت پلیس در برخورد با كارگران و مهاجران افغان منتشر می‌شود".


امضا کنندگان این بیانیه می‌افزایند: "اخراج مهاجران افغان در شرایطی كه هنوز كشورشان دست‌خوش ناآرامی‌‌های پیامد جنگ‌های اخیر است، و در شرایطی كه هنوز معیارهای حداقلی زندگی و امنیت در بسیاری از مناطق این كشور متزلزل و دور از دست‌رس است، سیاستی غیر انسانی و ناپذیرفتنی است
توجیه چنین سیاستی با توسل به این استدلال كه "نیروی كار افغان فرصت اشتغال بیكاران ایرانی را گرفته‌اند"، به اندازه خود این سیاست غیر قابل قبول است. نه تنها شواهدی چون لایه‌بندی طبقاتی و تحصیلی بی‌كاران ایرانی در مقایسه با نوع مشاغلی كه مهاجران در آن مشغول به‌كار هستند، و نیز شواهدی كه از سیاست‌های كلان‌تر اقتصادی برمی‌آید، نشان از سستی اصل این استدلال دارد، بلكه باید گفت حتی در صورت صحت چنین استدلالی، راه حل در پیش گرفته شده باز هم غیر انسانی و محكوم است. به علاوه، در شرایطی كه دولت اجازه تحقق ساده‌ترین خواست‌های نیروی كار داخلی همچون شمول فراگیر قانون كار و بیمه‌های تامینی، و حق داشتن سندیكاهای مستقل كارگری را برای تامین امنیت كار و جلوگیری از بی‌كاری نمی‌دهد، توسل به استدلال‌هایی از آن دست كه در بالا آمد بیشتر پرسش برانگیز است".

به گزارش رادیو زمانه، این بیانیه با اشاره به برخی از محدودیت‌های اعمال شده یاد‌اور می‌شود: "اجرای سیاست‌ اخراج مهاجران افغان با اعمال محدودیت‌های اجتماعی گسترده‌ای بر ایشان همراه بوده است. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به محرومیت غیر انسانی اعمال شده بر كودكان افغان برای تحصیل در ایران اشاره كرد كه مدت‌هاست به انحاء گوناگون پی‌گیری می‌شود.همچنین گزارش‌های تاسف‌آوری درباره محدودیت ارائه خدمات درمانی به مهاجران نیز وجود دارد (و این‌ها همه سوای محدودیت‌هایی مانند عدم امكان برخورداری از هرگونه بیمه‌ كاری و درمانی است كه مهاجران افغان از آغاز مهاجرت‌شان در دهه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند). ما قویاً به‌كارگیری چنین ابزارهایی را در اجرای هر نوع سیاستی درباره مهاجران محكوم می‌دانیم".


در پایان این بیانیه آمده است: "از زمان اعلام سیاست‌های یاد شده متاسفانه رسانه‌های وابسته به دولت به پراكندن نوعی از ادبیات نفرت علیه مهاجران پرداخته‌اند كه عمدتاً متضمن استدلالی است كه در بند 2 به آن اشاره شد. گویندگان این گفتارها اغلب با اشاره‌هایی ناسزا‌گونه افغان‌ها را عامل جرم و جنایت در ایران می‌دانند؛ یا با سوگیری‌هایی دور از ادب به نرخ بالای زاد ولد در میان آن‌ها اشاره می‌كنند؛ یا به اشاره‌های تاریخی مغشوشی درباره دوران سقوط سلسله صفویان می‌پردازند ومی‌خواهند از این راه تاریخی مجعول از دشمنی میان افغان‌ها و ایرانی‌ها بسازند. توسل به چنین ادبیات مشمئز كننده‌ای نه تنها بسیار غیر انسانی، مذموم و محكوم است، بلكه مایه شگفتی است كه چگونه برای رسیدن به اهدافی مقطعی و نامعلوم عده‌ای اجازه می‌یابند به تبلیغ چنین گفتارهای خطرناكی بپردازند. ما ضمن محكومیت چنین تبلیغاتی كه متضمن نفی اصل برابری انسان‌هاست، نسبت به عواقب پیامدهای احتمالی وخیم آن‌ها بر روابط میان دو ملت ایران و افغانستان نیز هشدار می‌دهیم".

نظرهای خوانندگان

مدتی می شد که به این فکر بودم چرا قشر روشنفکر ایرانی در مقابل آزار و توهین مهاجرین افغان عکس العمل نشان نمی دهد. این بیانیه، نقطهء عطفی در رویکرد جامعهء فرهنگی ایران در قبال مهاجرین افغان است. من سالها پیش از این سوال را پیش کشیده بودم که سکوت ایرانیان در مقابل برخوردهای غیر انسانی در مقابل مهاجرین افغانستان و همراهی تبلیغاتی با سیاست دولت ایران- که بعضاً سیاستی غیر انسانی و توهین آمیز در مقابل مهاجرین بوده است- مایه تاسف است و شاید متاثر از سیاست کلی بیگانه ستیزی دولت ایران باشد که به نحوی نفرت از بیگانه را در لایه های مختلف اجتماعی ایران نهادینه ساخته است.

-- جاهد ، May 9, 2007 در ساعت 03:00 PM

بسیار با این بیانیه موافقم. من که واقعاً شرمنده هم زبان های افغانم هستم. هیچ وقت یادم نمی ره که در زمان جنگ مردم افغانی ها را در صف نان مسخره می کردند. چون تعداد زیادی نان می خریدند. دلیلش هم روشن بود چون این تنها غذای آنها بود. در این سال ها چه بسیار آدم تحصیل کرده دیدم که به هر افغانی به چشم یک جانی و آدم کش نگاه می کرد. امیدوارم که دولت یادش نره که تعداد زیادی ایرانی در حال حاضر مشغول انجام دادن کارهای سیاه و کارگری در بسیاری از کشورهای جهان هستند. وقتی ما با همزبان هایمان چنین برخوردی داشتیم و داریم،انتظار داریم با هم وطن های ما در کشورهای غریبه چه برخوردی شود؟

-- بابک ، May 9, 2007 در ساعت 03:00 PM

It is a kind of recism. We apologise all of Afghans.
Mehran Tanha

-- Mehran Tanha ، May 9, 2007 در ساعت 03:00 PM

اعتراضاتی از این دست نادر است ، این نخُستین بار است که من خبر ِ چُنین اعتراضی را در مورد ِ اخراج ِ پناهندگان ِ افغان از ایران می خوانم ، آفرین به این فعالان . اگر در یکی از کشورهای ِ باختری به ما بگویند به کشورت برگرد ، صدا ی ِ مان به هفت آسمان بلند خواهد شد ، اینان(افغان ها) هیچ ملجاء و پناهی ندارند که به دادِ شان برسد.

-- ایرانی ، May 10, 2007 در ساعت 03:00 PM

مختصر و مفید

-- minoo ، May 10, 2007 در ساعت 03:00 PM

خبر خوشحال کننده ای بود. من هم مانند همه ايرانی ها از درد و رنجی که بر افغان ها می رود متا سفم. اما از سوی ديگر با برنامه اخراج افغانی های غير قانونی موافقم. هيچ جای دنيا با مهاجر غير قانونی مهربانانه برخورد نمی شود. فقير وبدبخت بودن هم دليل قابل قبولی نيست. چرا کشور های اروپايی که هم متعهد به حقوق بشر هستند و هم از ايران پولدار ترند حاضر به پذيرش يک ميليون مهاجر غير قانونی افغانی نيستند. مگر خود ايران کم فقير و بدبخت دارد .... کدام کشور به فقيران ايرانی اجازه مهاجرت ميدهد .... از طرفی همين نمايندگان مجلس افغانستان که صدای اعتراضشان گوش فلک را کر کرده به حمله تروريست های افغانی به خانواده مخملباف و نيز رفتار غير انسانی افغان ها با يکی از گروه های موسيقی ايرانی هيچ واکنشی نشان نداده اند.

-- Reza ، May 10, 2007 در ساعت 03:00 PM

از نظر دولت ایران مسلمان یعنی بوسنی و فلسطین و لبنان و عراق... خیلی وقت است اسم چچن و افغانستان را خط زده اند از دفتر رگ گردنی شدن برای اسلام ...
افغانی هم کم زحمت نکشیده اند توی این مملکت . نصف این یک میلیون اصلا توی همین مملکت به دنیا آمده اند . به اندازه ی خود ما هم خوب و بد تویشان هست . همه را به یک چوب راندن کار امسال و پارسالمان که نیست ... رویه یک عمرمان است متاسفانه .

-- بهار نارنج ، May 11, 2007 در ساعت 03:00 PM

درود بر ايرانيان افغان

-- Mina ، May 12, 2007 در ساعت 03:00 PM

ایرانیها خیلی خوب وبد دارد در شهرستان مردمانی خوب دارد تحصیل کرده وبا شخصیت اما در استان سیستان وبلوچستان خیلی بد هستند بخصوص مردم زابلی از همه بد هستند حتی به پدر ومادر خود رحم ندارد در این استان بیشتر مردم زابل هست که با دولت همکاری در رابطه با افغانیها می کند

-- بدون نام ، May 31, 2007 در ساعت 03:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)