تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۹ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶
۹ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

واشنگتن، آمریکا: به نوشته‌ی روزنامه‌ی واشنگتن‌پست، مقامات امنیتی ایران روز گذشته دکتر هاله اسفندیاری را بازداشت و به زندان اوین انتقال دادند. هاله اسفندیاری مدت ۹ سال است که در مرکز بین‌المللی مدرسان وودرا ویلسن در آمریکا کار می‌کند. لی اچ. هامیلتون،‌ مدیر این مرکز، گفت خانم اسفندیاری که بیش از ۲۵ سال است در آمریکا زندگی می‌کند، در ماه دسامبر گذشته برای عیادت از مادر ۹۳ ساله‌اش به ایران رفت و کمی بعد از آن، تحت بازجویی‌های متعددی در وزارت اطلاعات قرار گرفت. لی هامیلتون، که یکی از دو مسئول گزارش در باره‌ی عراق موسوم به گزارش بیکر - هامیلتون بود،‌ همچنین از نامه‌ی ارسالی‌اش به محمود احمدی‌نژاد در بیستم فوریه خبر داد و گفت از او خواستم تا به خانم اسفندیاری اجازه‌ی ترک ایران داده شود. اما نه جوابی دریافت کردم و نه اعلام وصولی.
چندی پیش گذرنامه‌ی پرناز (نازی) عظیما، گزارشگر رادیو فردا، نیز از سوی مأموران امنیتی ایران ضبط شد و تاکنون به وی اجازه‌ی خروج از ایران داده نشده است.

بغداد، عراق: دیک چنی، معاون رییس جمهور آمریکا، امروز برای دیدار با نوری المالکی و دیگر رهبران عراق وارد بغداد شد.

اربیل، عراق: یک بمب جاسازی‌شده در یک کامیون امروز در مقابل دفتر وزارت کشور در اربیل منفجر شد و ۱۹ تن را کشت. استان خودمختار کردزبان اربیل معمولا از ناآرامی‌ها به دور بوده است. همچنین بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده، دو سرباز آمریکایی در جنوب شرقی بغداد کشته شدند.

هلمند، افغانستان: انفجار یک راکت منجر به کشته شدن ۲۱ غیرنظامی در ولایت هلمند شد. اسدالله وفا، والی هلمند، می‌گوید این راکت را نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به‌سوی روستای «سنگین» شلیک کرده‌اند. تلفات غیرنظامیان در هفته‌های اخیر موجب خشم افغان‌ها شده است. حامد کرزای نیز چندی پیش از نیروهای خارجی خواست «مراقبت بیشتری در شناسایی اهداف خود به خرج دهند».

دیلی، تیمور شرقی: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تیمور شرقی از صبح امروز در این کشور آغاز شده است. تیمور شرقی در سال ۲۰۰۲ از اندونزی استقلال یافت و مردم این کشور امیدوارند انتخابات ریاست جمهوری امروز به تنش‌های سیاسی و خشونت‌های یک‌سال گذشته پایان دهد.

سری‌نَگر، هند: پلیس هند امروز اعلام کرد در جریان درگیری‌هایی که بین نیروهای نظامی هند و شبه‌نظامیان اسلامگرای کشمیر رخ داد ۲ سرباز هندی و ۳ کشمیری کشته شدند. درگیری‌ها در شمال کشمیر، و در نزدیکی خط آتش‌بس با پاکستان رخ داد. درگیری‌های کشمیر، طبق آمار دولت هند، تاکنون ۴۲ هزار کشته برجای گذاشته است. گروههای حقوق بشر این رقم را بیش از ۷۰ هزار تن اعلام می‌کنند. از سال ۱۹۴۷ تاکنون نیز علت دو جنگ از سه جنگی که بین هند و پاکستان درگرفته است موضوع منطقه‌ی کشمیر بوده است.

نیویورک، آمریکا: مقامات آمریکایی اعلام کردند ۶ افراطی مسلمان را که مظنون به طراحی نقشه‌ای برای «کشتن سربازان آمریکایی تا آنجا که ممکن است» در نیوجرسی بازداشت کرده‌اند.

غزه، حکومت خودگردان فلسطین:: گروههای فلسطینی با درخواست آتش‌بس مخالفت کردند و آتش‌بس را تنها با توقف عملیات نظامی اسراییل در کرانه‌ی باختری ممکن دانستند.

بلفاست، ایرلند شمالی: با تقسیم قدرت میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها منازعه‌ی دیرپای این دو دشمن قدیمی در ایرلند به پایان رسید و پارلمان این کشور آغاز به کار کرد. روز گذشته تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، و برتی آهرن، نخست وزیر ایرلند، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به پروتستان‌ها و كاتولیک‌های مجلس ایرلند شمالی مهلت دادند كه تا ماه نوامبر (شش ماه دیگر) به تشكیل كابینه اقدام كنند، وگرنه از انتخابات اعضای مجالس استانی جلوگیری خواهند کرد.

لندن،‌بریتانیا: عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای گفت روسیه و چین به سودان اسلحه می‌فروشند. این اسلحه‌ها در منطقه‌ی آشوب‌زده‌ی دارفور استفاده می‌شود.

پکن، چین: سازمان نظارت بر کنترل کیفی چین در وب‌سایت خود اعلام کرد دو شرکت چینی با افزودن غیرقانونی مواد شیمیایی مضر به محصولات غذایی حیوانات،‌ باعث مرگ هزاران حیوان در آمریکای شمالی شده‌اند.

پکن، چین: سازمان حمل و نقل بین‌المللی هوایی، یاتا، امروز از چین خواست استانداردهای سوخت را در هواپیماها افزایش دهد و مدیریت حمل و نقل هوایی خود را شفاف‌تر و مؤثرتر کند. مسافرت‌های هوایی در چین سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشت و به گفته‌ی مسئولان یاتا، سریع‌ترین رشد را در بازار هوایی دارد. در سه ماهه‌ی نخست سال جاری در حدود ۴۱ میلیون نفر با هواپیما در چین جابه‌جا شده‌اند. اما کمبودها و نارسایی‌ها در صنعت حمل و نقل هوایی چین، به‌ویژه در جنوب این کشور، روزانه ۱۳۰ هزار دلار به دولت و نهادهای بین‌المللی تحمیل می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)