تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۸ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶
۸ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

کوفه، عراق: یک بمب قوی جاسازی شده در خودرو ساعاتی پیش در کوفه منفجر شد و به کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن ۳۸
تن منجر شد. صبح امروز نیز یک بمب‌گذار انتحاری در بغداد با منفجر کردن خود ۲۰ تن را کشت. در انفجارهای دیروز عراق نیز ۴۰ تن جان خود را از دست دادند.

آنکارا، ترکیه: پارلمان ترکیه در جلسه‌ی امروز خود اِعمال اصلاحاتی در قانون اساسی این کشور را با هدف تغییر نحوه‌ی انتخاب رییس جمهور تصویب کرد. حزب عدالت و توسعه با تقدیم لایحه‌ای خواستار انتخاب رییس جمهوری این کشور از طریق آرای مردم شده بود.

مسکو، روسیه: روسیه هنوز رسما به برگزیده شدن نیکولا سارکوزی به عنوان رییس جمهوری فرانسه واکنشی نشان نداده است. بیش از ۴۰ ساعت پس از اعلام رسمی ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی، روسیه تنها کشور قدرتمند است که همچنان در سکوت به‌سر می‌برد و ابراز نظری در این زمینه نکرده است. روزنامه‌های مسکو اغلب احتمال می‌دهند روابط دو کشور بدتر از گذشته شود. روزنامه‌ی هوادار دولت «ایزوستیا» و همچنین روزنامه‌ی دولتی «روسیسکایا گازتا» امروز ابراز نگرانی کردند که سارکوزی روسیه را خوب نشناسد و همین باعث آسیب زدن به روابط دو کشور شود. این دو روزنامه همچنین حضور کلیدی پی‌یر للوش در جمع نزدیکان سارکوزی را نشانه‌ی خوبی در روابط دو کشور قلمداد نکرده‌اند. للوش «با بدخواهی به روسیه می‌نگرد» و «مخالف سرسخت جنگ با چچن است». به گفته‌ی ایزوستیا اگر للوش به وزارت خارجه منصوب شود «فاجعه خواهد بود».

داکا، بنگلادش: در پی لغو ممنوعیت بازگشت شیخ حسینه واجد، نخست وزیر پیشین، به کشور دهها هزار تن از هواداران او به استقبالش رفتند. دولت جدید بنگلادش که از پشتیبانی نیروهای مسلح برخوردار است و با کودتا بر سر کار آمد، پیش از این تصمیم داشت دو نخست‌وزیر پیشین این کشور، خانم‌ها شیخ حسینه و خالده ضیا را به تبعید بفرستد.

پاریس، فرانسه: در پی آشوب‌هایی که با اعلام برنده شدن نیکولا سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری برانگیخت، مجموعا ۷۰۰ خودرو در نقاط مختلف فرانسه به آتش کشیده شد و ۶۰۰ نفر بازداشت شدند.

نیویورک، آمریکا: مسئولان شرکت عظیم رسانه‌ای «تامسن» امروز تایید کردند که «گام‌های اولیه‌ای برای نزدیک شدن به رویترز برداشته‌اند که امکان دارد به پیشنهادی بینجامد». روزهای گذشته شایعه‌ای مبنی بر پیشنهاد مزایده‌ی ۷/۸ میلیارد پوندی تامسن به رویترز بر سر زبان‌ها بود.

کی‌یف، اوکراین: انفجار در یکی از تأسیسات گازی اوکراین باعث توقف موقت در صدور گاز روسیه به اتحادیه‌ی اروپا شد.

دیلی، تیمور شرقی: فردا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در تیمور شرقی برگزار خواهد شد. در دور اول انتخابات که ماه گذشته انجام شد،‌ خوزه راموس-هورتا، نخست‌وزیر فعلی، به اتفاق فرانسیسکو گوتراس، رییس حزب فرتیلین، به دور دوم راه یافتند. تیمور شرقی در سال ۲۰۰۲ از اندونزی استقلال یافت اما خشونت‌های پس از آن بی‌ثباتی را در این کشور به همراه داشته است. خشونت‌های سال گذشته، که منجر به کشته شدن ۳۷ تن و بی‌خانمان شدن ۱۵۰ هزار نفر شد، نخست‌وزیر پیشین را مجبور به استعفا کرد. پس از وی، خوزه راموس-هورتا، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، به نخست‌وزیری رسید. بیش از چهار هزار پلیس محلی و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل حفظ امنیت انتخابات فردا را برعهده دارند.

مبانگا پونگو، کامرون: نیروهای امدادی کامرون طی عملیاتی پرخطر در حال جمع‌آوری بقایای قربانیان حادثه‌ی سقوط هواپیمای کنیایی هستند. یک فروند هواپیمای کنیایی روز شنبه، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه دوالا، بر اثر توفان شدید در جنگل‌های کامرون سقوط کرد و همه‌ی ۱۱۴ سرنشین آن کشته شدند.

واشنگتن، آمریکا: یک کمیته‌ی بانک جهانی پل ولفوویتز، رییس این بانک، را در ماجرای افزایش حقوق برای دوست دخترش مقصر شناخت.

ولینگتون، نیوزیلند: یک سگ در نیوزیلند مدال شجاعت گرفت. این سگ حدود ده روز پیش پنج کودک را از چنگ دو سگ بزرگ نجات داده بود. انجمن جلوگیری از آزار حیوانات معمولا به انسان‌هایی که به کمک حیوانات می‌شتابند مدال می‌دهد اما این‌بار شجاعت این سگ را شایسته‌ی مدال دانست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)