تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کناره‌گیری گل از نامزدی ریاست‌جمهوری ترکیه

عبدالله گل، وزیر امورخارجه ترکیه، در دومین تلاش خود نتوانست به مقام ریاست‌جمهوری این کشور برسد. در رای‌گیری روز یکشنبه مخالفان گل دست به آبستراکسیون زدند و پارلمان برای رای گیری به حد نصاب نرسید.


عبدالله گل. رویترز

عبدالله گل که تنها نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه است، پس از دومین تلاش نافرجام خود برای کسب این مقام اعلام کرد که از نامزدی ریاست‌جمهوری صرف‌ نظر خواهد کرد.

بدین ترتیب ترکیه با انتخابات سراسری زود هنگام در ماه ژوئیه مواجه خواهد شد. انتخابات طبق روال قرار بود در ماه نوامبر برگزار شود.

به گزارش خبر گزاری فرانسه، روز یکشنبه پس از دو بار حضور غیاب، بلند آرینچ، رییس پارلمان، ختم جلسه را اعلام کرد. در دور نخست حضور و غیاب 356 و در دور دوم 358 نماینده در پارلمان حضور داشتند.

دادگاه قانون اساسی ترکیه هفته پیش مقرر داشت برای انتخاب رییس‌جمهوری، حضور دوسوم نمایندگان، یا 367 نفر، در پارلمان الزامی است.

پس از اینکه دادگاه قانون اساسی، رای‌گیری ماه گذشته را به دلیل به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان باطل کرد، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، خواستار انتخابات زودهنگام شد تا به بحران به وجود آمده میان دولت اسلامگرای حزب عدالت و توسعه و مخالفان سکولارش پایان دهد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)