تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرتضوی: دختران نامتعارف تبعید می‌شوند

سعید مرتضوی در حاشیه‌ جلسه‌ ماهیانه‌ شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

قاضی مرتضوی با اشاره به طرح افزایش امنیت اجتماعی، که از نخستین روز اردیبهشت‌ ماه از سوی
نیروی انتظامی به اجرا درآمده، اعلام کرد اگر زنان و دخترانی که به گفته وی با" شکل و شمایل غیرمتعارف" در جامعه حاضر می‌شوند، به تذکرات نیروی انتظامی گوش ندهند، دادستانی برای آنها درخواست تبعید خواهد کرد.

مرتضوی در خصوص رابطه کاری نیروی انتظامی با دادستانی در طرح افزایش امنیت اجتماعی، گفت: "از سال 85 طرح‌های عمومی در تهران به منظور افزایش امنیت اجتماعی مورد تاکید و تصویب اعضای ستاد قرار گرفت که یکی از محورهای مورد تصویب مبارزه با افرادی بود که تظاهر به فسق می‌کردند و با رفتار ناشایست عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کردند".

سعید مرتضوی افزود: "طرح افزایش امنیت اجتماعی محورهای مختلفی دارد که مبارزه با اراذل و اوباش در اولویت کاری قرار دارد. افرادی که تظاهر به فسق می‌کنند و به دنبال آن عفت عمومی را جریحه‌دار می‌سازند مورد برخورد قانونی قرار می‌گیرند".


طرح مبارزه با بد حجابی در تهران. فارس

دادستان تهران اظهار داشت: "از دیگر محورهای این طرح ارشاد و راهنمایی افرادی است که از روی غفلت و با شکل و شمایلی ناهنجار در جامعه حاضر می‌شوند و عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کنند. در این راستا به نیروی انتظامی تاکید شده که با مهربانی و رأفت اسلامی با متخلفان برخورد کنند و در ابتدا رویه‌ ارشاد را پیش‌رو داشته باشند."

دادستان تهران با تأکید بر این‌که تعداد پرونده‌های ارسالی به دادسراها در خصوص طرح امنیت اجتماعی بسیار اندک است، ادامه داد: "تعداد پرونده‌هایی که نیروی انتظامی مجبور می‌شود با برخوردهای قضایی افراد را به دادسرا ارجاع دهد بسیار کم است و این نشان می‌دهد که رویه‌ نیروی انتظامی در مرحله‌ی اول ارشاد است. افرادی که به تذکرات توجه نکنند برای محاکمه و رسیدگی به دادسرا معرفی می‌شوند".

پیش از این آیت‌الله شاهرودی، رییس‌ قوه قضاییه، به نیروی انتظامی درباره برخورد با مردم کوچه و خیابان در طرح مبارزه با بدحجابی اعتراض کرده بود.

سیدمحمود هاشمی شاهرودی در اولین گردهمایی استانداران سراسر کشور گفت: "خیلی اوقات برخوردهای شدید جواب عکس می‌‏دهد. هم قضات و هم بخش‌‏های اجرایی به‌‏خصوص نیروی انتظامی باید دقت کنند تا در تب و تاب برخورد، کاری نشود که نتیجه عکس دهد ... در مواقعی که می‌‏توان فردی را به کلانتری‌‏ها و پاسگاه‌‏های انتظامی نبرد، نباید پای وی را به کلانتری‌‏ها کشاند. کشاندن پای زنان و جوانان به کلانتری غیر از ضرر اجتماعی منفعتی ندارد".

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، مرتضوی درباره‌ تقاضای مجازات تبعید برای افرادی که به ارشادهای نیروی انتظامی توجهی نمی‌کنند، گفت: "درصد بالایی از دختران و زنانی که تا به حال به دادسرا معرفی شده‌اند، شکل و شمایل آن‌ها اصلا منطبق با عرف جامعه نیست و با هدف هنجارشکنی یا نشان‌دار کردن خود بیرون می‌آیند که اکثریت این دختران، دختران فراری هستند که محل سکونت خاصی هم در تهران ندارند و جهت اغفال جوانان خود را ظاهر می‌کنند که این دسته از افراد جمع‌آوری و به دادسرا معرفی می‌شوند و پس از آن به خانواده‌های آن‌ها مسئله اطلاع داده می‌شود که در وهله‌ اول سعی بر آن است تا با هدایت و کمک خانواده افراد را به آغوش خانواده بازگردانیم و تهران را از وجود این افراد پاک کنیم".

دادستان تهران این دسته زنان و دخترانی را که به گفته او با "شکل و شمایل غیرمتعارف" در سطح جامعه حاضر می‌شوند، "آلوده‌کننده‌" شهر خواند وافزود: "اگر افرادی باشند که به تذکرات نیروی انتظامی گوش ندهند و در واقع اعمال مجازات‌های قانونی برای آنها موثر نباشد ما حتما برای این دسته افراد درخواست تبعید می‌کنیم و تبعید آنها به شهرستان زادگاه‌شان خواهد بود".

قاضی مرتضوی گفت: "برخی از نمایندگان مجلس که در این رابطه دغدغه داشتند و البته معتقد بودند که این درخواست تبعید منطبق با ماده 19 قانون مجازات اسلامی است اما دغدغه داشتند اگر خانمی در شهری که تبعید می‌شود سرپناهی نداشته باشد چه می‌شود؟ که باید بگوییم ما اصلا چنین کاری نمی‌کنیم در واقع مجازات تبعید برای خانم‌هایی است که عرف جامعه اسلامی را در نظر نمی‌گیرند و در واقع به تهران که می‌آیند کنترل اجتماعی که در شهرستان خودشان به واسطه مردمی که با آنجا آشنا بودند، وجود داشته است و در اینجا در محیط بزرگی قرار می‌گیرند و هنجارشکنی می‌کنند حکم تبعید برای شهرستان و محلی است که زادگاه این افراد است"..

مرتضوی اظهار داشت: "این یک امر مسلم و منطقی است که ما باید از پایتخت کشورمان سم‌زدایی کنیم یعنی جمعیت اسلامی که در تهران است اگر ما به یک نهر زلالی تشبیه کنیم حتما نیاز به سم‌زدایی دارد و این کار باید مستمر باشد چون این‌گونه جرایم در هر ماه و هر روز ممکن است رخ بدهد".

اعتراض هاشمی شاهرودی به نیروی انتظامی

نظرهای خوانندگان

یه دفعه همه ملتو تبعید کنید شوره آباد و خشک آباد و نمک آباد قالو بکنید

-- شراره ، May 5, 2007 در ساعت 10:54 PM

پاراگرافِ آخر انصافاً یک شاهکار انقلابی است!

-- مخلوق Creature ، May 5, 2007 در ساعت 10:54 PM

آخ با سم زدایی خیلی موافقم. چطوره با خود مرتضوی شروع کنیم؟

-- خورشید ، May 5, 2007 در ساعت 10:54 PM

این سعیدخان (مثل اون یکی سعید خان که جام واجبی را سر کشید) خیلی سرش می‌شود. اگر قرار باشد آقایان را به دلیل پوشیدن پیراهن آستین کوتاه مجازات یا تبعید کنند، من هر روز برای مقابله با این لاشخورها هم که شده پیراهن آستین کوتاه خواهم پوشید. خدا رو چه دیدی؟ شاید یک کیس خوب برای پناهندگی اجتماعی در کشورهای دیگر جهان پیدا کردیم!

-- امنیر ، May 5, 2007 در ساعت 10:54 PM

ببینید : گربه آخرش به لب هره ی منطق کشانده شد و در این بن بست، عریان ترین فلسفه ی وجودی خود را بیان کرد: بله این نهایتی است که می خواهند بروند ، همیشه می خواهند بروند: توتالیتر ها و بچه توتالیتر ها باید بروند: منزه طلبی، پاکسازی ( قومی یا دینی یا نژادی یا اعتقادی) و مطلق انگاری و آخرالزمانی اندیشی.
فکر می کنند که به اند کار رسیده اند و ملائک همه تحت فرمان.
نمی دانند فعلا تا فرداشان هم هیچ چیز معلوم نیست. یه نیش قلم کافی است . یه چشمک فرماندهان کافیست تا این بنده خدا به تبعیدی ابدی برود. ولی تا آن موقع فکر می کند لحظه ، لحظه ی صحرای محشر است و خودش رو موظف می دونه تا تنور داغه، نان عقده های فروخورده ی بی اعتنایی ملی به نرم های خودش رو به تنور بچسبونه ، به این میگن :اقدام روان پریشانه، تحت انگیزه ...

-- بدون نام ، May 6, 2007 در ساعت 10:54 PM

این امنیت به چه معناست؟
چطور یک لباس متفاوت یا یک رنگ متفاوت می تواند لباس مرا یا خود مرا تهدید کند. آیا ممکن است چهره یک زن زیبا رو یا نگاه موافق او به من، جامعه را مسموم کند؟ اگر چنین باشد بهتر نیست که زنان در خانه مشغول خانواده خود باشند و بیرون نیاییند. اگر خلقت زن برای کدبانویی و بچه داریست چرا زن بر خلاف خلقتش باید از منزل خارج شود. اگر حضور زنانه برای مرد است چرا زنِ من یا ناموسِ من باید در جمع مردان دیگر حاضر باشد؟ اگر حضوری حداقلی و اجباری داشت آیا بهتر نیست که مرد همسایه نشانه های زنانگی را در زن من نبیند، مثلا صدای او را نشنود یا هیکل او را از لباسش حدس نزند. تا مردان در فضای زلال به امور اقتصادی و مدیریت جامعه مشغول باشند و حواسشان در خیابان ها با پیغام های سکسی پرت نشود. آیا هر زنی مال یک مردی نیست؟ یا دختر یک چدر است یا همسر یک شوهر است. زن های بی صاحب یا فراری باید به محل صاحبشان برگردند. جامعه باید به هر نوع آدم متفاوتی حساس باشد و آن را با دید شک نگاه کند. اصلا چه احتیاجی به متفاوت بودن هست مگر یک یونیفورم همگانی چه عیب دارد؟ چرا من با رنگ لباسم باید نشان بدهم چرا باید خودم را نمایان کنم، من عضوی بی نام از این سیل جماعت زلالی هستم که هر رنگی و هر نشانه در این آب زلال دیده می شود و شفافیت آن را خراب می کند.
تفاوت ها و تضاد ها همیشه منشا تغییرات و حرکت هستند. مگر وضعی که در آن هستیم بد است؟ اگر بد است به دلیل آن هایی است که در مقابل همرنگی با جماعت مقاومت می کنند و حرف خودشان را می زنند.

-- خسرو احسنی قهرمان ، May 6, 2007 در ساعت 10:54 PM

آقای مرتضوی فرموده اند به مامورین تذکر داده شده که با بدحجابانی که عفت عمومی را به خطرمی اندازند ،با مهربانی ورافت اسلامی برخورد شود .
در ویدیویی که از دستگیری یکی ازاین بدحجابان درتمام دنیا منتشرشد رافت اسلامی را دیدیم ! فریاد رافت رافت دختره به آسمان می رسید ومهربانی همینطور از در و دیوار ماشین سبزرنگ پلیس می ریخت رو زمین !!

-- غلامحسین ، May 6, 2007 در ساعت 10:54 PM

به نظر من اين طرح در بلند مدت دچار شكست مي شود چرا كه رژيم با دست خود مردم را وارد سياست مي كند ودختران و پسران جوان به اين نتيجه مي رسند كه بايد حقوق خود را جستجو كنند و براي آ ن مبارزه كنند

-- اشکان ، May 6, 2007 در ساعت 10:54 PM

پس مشخصه که اوضاع صادرات دبی واقعا بغرنج شده....از اول هم میشد حدس زد...

-- astm1834 ، May 7, 2007 در ساعت 10:54 PM

20 سال پيش دولت بر روي چادر خانم ها گير داد ملت چادر را گذاشت زمين. امروز هم دولت به مانتو گير داده فردا ملت مانتو را هم زمين خواهد گذاشت چون خود طرح نيمه منطقي و برخورد نيروي انتظامي نيمه خشن است.
با ملت ايران نميشه لج كرد.

-- ? ، May 9, 2007 در ساعت 10:54 PM

اي انسانهايي كه با نام مقدس علي و فاطمه و به اسم دين هر غلطي مي خواهيد ميكنيد.لعنت بر شما مستبدان و زورگويان پست.آيا دختراني كه توسط جلادان انتظامي در زندانها مورد تجاوز قرار ميگيرند ناموس شما نيستند.روزي خواهد رسيد كه شما مجازات خواهيد شد.شما آبروي دين و انسانيت را برده ايد.امام زمان روزي جزاي شما رياكاران بي غيرت را خواهد داد.خداوند صداي گريه مظلومانه دختراني را كه داخل ماشينهاي اين مزدوران هتك حرمت ميشوند را مي شنود. در ميدان پونک صحنه ايرا ديدم که هر انسان آزاده اي را داغدار ميکرد.درجه دار کثافت انتظامي داخل ميني بوس ذست کثيفش را داخل لباس دختري کرده بود و دختر چه بيصدا گريه ميکرد.تف بر شما بي غيرتان مزدور..ِ

-- مرگ بر استبداد ، May 9, 2007 در ساعت 10:54 PM

دوستان من حق گرفتنی است
برای ان باید جنگید
با ارزوی روزیکه همه ارزوی زندگی در ایران را داشته باشند نه فرار از آن

-- ebi ، May 12, 2007 در ساعت 10:54 PM

ملت ایران اگه ادعای داشتن فرهنگ میکنن باید جلوی این کار احمقانه رو بگیرن .الان دوره ازادی.نه دوره چادر کشی به سر دخترا

-- stalin ، May 16, 2007 در ساعت 10:54 PM

گوه زیادی میخورید بزارید مملکت کارش بکنه

-- بدون نام ، Jul 28, 2007 در ساعت 10:54 PM

قضاوت را رها کن مرد تازی.چه کس بر تو نهاده نام قاضی.....

هزاران شهریار بر دار کردی.تو ایران دخت را سنگسار کردی........

چه کس گفته که ایرانی صحیفه است.صلاحش در کف مشتی فقیه است....

ببین دشمن خفیف وخار گردید.مسلح در پی آزار گردید..........

نترسم از تو و باتوم وشلاق.که ملت دل به عزمم بسته مشتاق.......

نشد کاری دگر ارعاب وتهدید.که نهضت گشته ازتهدید تشدید.........

قیام ما قیام بی خشونت.قیام تو چرا آزاده ملت...............

-- امیرعلی ، Sep 18, 2007 در ساعت 10:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)