تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کشف "قدیمی‌ترین" منطقه صنعتگری خاورمیانه در ورامین

خبرگزاری میراث فرهنگی، از کشف قدیمی‌ترین منطقه صنعتگری خاورمیانه در منطقه پردیس ورامین خبر داد.
بر پایه این گزارش، این منطقه که هم‌دوره با محوطه چشمه علی شهر ری و سیلک شمالی و جنوبی است، هفت هزار سال قدمت دارد.


تپه پردیس. میراث خبر

کوره‌های سفالگری، چرخ سفال گری، خمره سفالی و گردنبند‌های سنگی از یافته‌های این محوطه باستانی است.
حسن فاضل، رییس پژوهشکده باستان شناسی و سرپرست هیات کاوش منطقه باستانی پردیس، می‌گوید به دلیل بی توجهی مسئولان بلدوزهای کارخانه آجزپزی این محوطه باستانی را به شدت تخریب کرده است.

فاضل معتقد است بخش مهمی از این سایت که متعلق به محل سکونت این منطقه صنعتی بوده است به طور کامل نابود شده و بسیاری از اطلاعات آن دوره را برای همیشه تبدیل به آجر کرده است.

این کارشناس می گوید:" تنها راه صیانت از این منطقه تبدیل آن به پارک موزه است زیرا علاوه بر اهمیت بی مانند این سایت تاریخی ،خاک آن نیز قابلیت پرورش بسیاری از درخت های میوه و گیاهان نادر را دارد ".

به اعتقاد این کارشناس "برای حفاظت از قدیمی ترین منطقه صنعتگری خاورمیانه باید مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ،شهرداری و شورای شهر ورامین همکاری کرده وبرای نجات این محوطه تاریخی و تبدیل آن به پارک موزه برای نه تنها گردشگر بلکه قشر محروم جامعه اقدام کنند".

وی افزود: "در صورتیکه بتوان گردشگر را به این محوطه پیش از تاریخ آورد اقدام مهمی در جهت تحول جلب توریست در کشور انجام شده است ".

این تپه که متعلق به هزاره های پنجم و ششم پیش از میلاد بوده و دارای دژ اشکانی در بالاترین لایه خود است.

به گفته فاضل "از آن جاكه مواد فرهنگی قابل توجهی متعلق به دوره عصر آهن نیز طی 10 روز كاوش در این مجموعه به دست آمده است ، امید می رود تپه تاریخی پردیس اطلاعات مهمی را به جامعه باستان شناسی از این دوره این عرضه كند".

این تپه تاریخی با همكاری استادان باستان شناسی دانشگاه‌های لیستر، گینگستون و دورهام انگلیس و باستان‌شناسان ایرانی کاوش شده است.

به اعتقاد سرپرست هیئت كاوش پردیس "کشف تعداد زیادی از کوره های تولید سفال باعث شد خط بطلانی بر این تصور که در دوره سیلک 2 تولید سفال به صورت انبوه انجام نمی شده، کشیده شود".

وی چرخ سفال کند را یکی از یافته های مهم سایت صنعتی تپه پردیس دانست و افزود :" این چرخ سفال از گل بسیار محکم با استوانه ای از شاخ حیوانات ساخته شده و شواهد گویای آن است که عملیات اولیه تولید سفال به وسیله این چرخ انجام شده و سایر طراحی های لبه و روی این سفال ها ی قرمز توسط دست صورت می گرفته است".

فاضل گفت: "پیش از این گریشمن تنها کوره کوچکی متعلق به سیلک سه در فلات مرکزی یافته بود به همین خاطر کشف این کوره‌های سفال پزی برای جامعه باستان شناسی بسیار حایز اهمیت بود".



نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)