تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دیدار خصوصی رهبر کاتولیک‌های جهان با خاتمی

پاپ بندکیت شانزدهم و محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین ایران، روز جمعه با یکدیگر به طور خصوصی دیدار کردند.

در این دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان و رییس‌جمهوری پیشین ایران، پشتیبانی خود را از نشست بین‌المللی عراق اعلام داشتند.


محمد خاتمی و بندکیت شانزدهم. رویترز

در بیانیه‌ای که واتیکان صادر کرد، آمده است: "با توجه به وضع خاورمیانه، ضرورت ابتکارعمل جدی از سوی جامعه جهانی، مانند آنچه در شرم‌الشیخ مصر به وقوع پیوست، مورد تایید قرار گرفت".

خاتمی همچنین در کنفر انس "گفتگوی تمدن‌ها و چالشی برای صلح شرکت کرد.

به گزارش بیژن روحانی، همکار رادیو زمانه در ایتالیا، این کنفرانس که از روز گذشته با نام "گفتگوی میان تمدن ها و چالشی برای صلح" کار خود را در محل دانشگاه گریگوریان آغاز کرده بود امروز جمعه چهارم ماه مه به پایان می رسد. دانشگاه گریگوریان وابسته به واتیکان و از مهم ترین مراکز آموزش علوم کاتولیکی و مسیحی به شمار می رود.

محمد خاتمی در سخنرانی امروز صبح خود با عنوان گفتگوی میان اسلام و مسیحیت از تمام رهبران مذهبی جهان خواست تا برای اثبات هویت خود و پیروانشان به نفی هویت دیگران نپردازند و بدین ترتیب در خدمت خشونت طلبان و جنگ افروزان قرار نگیرند. او همچنین افزود: "نام خداوند را نباید و نمی توان سرلوحه جنگ و نفرت قرار داد و جاهلانه سخن از جنگ های صلیبی گفت."

خاتمی ضمن هشدار نسبت به لزوم رعایت همزمان آزادی و عدالت در جامعه از سوی دولت ها افزود: "عدالت بدون آزادی در حقیقت عدالت نیست، بلکه توهمی از عدالت است. زیرا چگونه می توان سهم هریک از شهروندان را از آزادی مصادره کرد و ادعای عدالت داشت. پس عدالت، شأن انسان آزاد است وگرنه عدالت میان بردگان، عدالت شایسته انسان نیست"

در این کنفرانس به غیر از محمد خاتمی شخصیت های دیگری از جمله "جولیو آندره اوتتی" (Giulio Andreotti) نخست وزیر اسبق و سناتور مادام العمر مجلس سنای ایتالیا نیز سخنرانی داشتند.

محمد خاتمی بلافاصله پس از پایان سخنرانی خود به دیدار پاپ بندیکت شانزدهم رفت.

همچنین قرار است ، سید محمد خاتمی با "رومانو پرودی" نخست وزیر ایتالیا و "فاوستو برتینوتی" رییس مجلس عوام این کشور دیدار و گفتگو کند و فردا نیز به ملاقات با ماسیمو دالمآ وزیر امور خارجه ایتالیا اختصاص خواهد داشت.

پیش از ورود به جلسه خصوصی، خاتمی در پاسخ به خبرنگاران در مورد این که مضمون صحبت هایش با پاپ بر کدام یک از مسایل مهم روز متمرکز خواهد بود اشاره کرد: "متاسفانه زخم ها در دنیای ما بزرگ و بیش از یک زخم هستند و درمان آن هم به سادگی میسر نیست. از یک دیدار نمی توان انتظار درمان زخم ها را داشت. ولی تلاش مشترک برای این که به سوی درمان زخم حرکت کنیم، تلاشی است که باید امیدوارانه آن را ادامه داد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)