تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

متکی آمریکا را به پشتیبانی از تروریست‌ها متهم کرد

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه در شهر شرم‌الشیخ مصر از دولت آمریکا خواست بجای متهم کردن دیگران، مسوولیت‌های ناشی از اشغال عراق را بپذیرد.

فرانس پرس گزارش می‌دهد وزیر امورخارجه ایران همچنین آمریکا را متهم کرد که عراق را به پناهگاه تروریست‌هایی تبدیل کرده است که از آن برای حمله به کشورهای همسایه استفاده می‌کنند.


متکی اظهار داشت: "ایجاد پناهگاهی امن برای تروریست‌هایی که تلاش دارند خاک عراق را به مقر حمله به کشورهای همسایه تبدیل کنند، باید محکوم شود.

متکی در نشست بین‌المللی شرم‌الشیخ گفت: "واشنگتن نباید با بی‌مسئولیتی و فرار به جلو به متهم کردن دیگران بپردازد ، بلکه از این کشور انتظار می‌رود برای بازگشت آرامش به عراق برنامه خود برای خروج از این کشور را ارایه کند".

وزیر امورخارجه ایران همچنین بر ضرورت تعیین جدول زمانی خروج اشغالگران از عراق به عنوان یک خواست مشروع عراقی و جهانی یاد کرد.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: "جمهوری اسلامی تحکیم وحدت و حاکمیت ملی، حفظ تمامیت ارضی عراق و برخورداری مردم آن کشور از دولتی مستقل و دمکراتیک و نیز حق کامل تعیین سرنوشت خویش را، کاملا همسو با منافع ملی خود و موید آن می‌داند".

به گزارش ایرنا، متکی تاکید کرد، ملت و دولت ایران تلاش‌های ملت و دولت برادر عراق را در جهت احیای امنیت و بازسازی کشور خود اجر می‌نهد و امیدوار است این تلاش‌ها با موفقیت قرین شده و بازگشت آرامش و امنیت در عراق، زمینه‌ساز ثبات و آرامش در سراسر منطقه شود.

متکی گفت : "جمهوری اسلامی همواره حامی روند سیاسی عراق بوده و مصمم به ادامه حمایت از آن تا رسیدن به اهداف نهایی است".

وی افزود : "به ‌اعتقاد ما دولت عراق باید سکاندار این روند باشد و دستاورد های آن نباید زیر سوال رود و یا دچار پس روی و عقب گرد شود".

متکی ضمن ابراز نگرانی از"اقدامات کور تروریستی" علیه مردم عراق و حمله به اماکن و تجمعات مردمی و مذهبی گفت: "جلوگیری از ایجاد تحریک طوایف و همکاری برای سرکوب این تحریکات در سطح منطقه وحمایت از دولت عراق از اهمیت بسیاری برخوردار است".

وزیر امور خارجه ایران همچنین خواستار اقدام همه کشورها برای محکوم کردن و طرد عناصری شد که به این ناهنجاری‌ها دامن می‌زنند.

متکی از "برخورد دوگانه" با پدیده تروریسم و تقسیم عملی تروریست‌ها به دو گروه خوب و بد اظهار تاسف کرد و گفت که این اقدام به اعتبار مبارزه جهانی با تروریسم لطمه می‌زند و آرمان مبارزه با این پدیده را خدشه‌دار می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین خواستار کمک به دولت عراق جهت انجام اقداماتی قاطع در این مورد شد تا به گفته او از شکل ‌گیری رویه‌ای خطرناک در منطقه جلوگیری شود.

وی تاکید کرد، مردم عراق حق دارند انتظار داشته باشند کشورشان که بر- اساس یک برنامه از پیش طراحی شده به اشغال درآمده، برای خاتمه دادن به این اشغال نیز یک برنامه‌ای مشخص وجود داشته باشد.

متکی گفت: "چنین برنامه‌ای می‌تواند مردم عراق را قادر سازد تا افق‌های روشنتری در برابر خود ببینند".

وی خواستار حمایت از دولت "نوری المالکی" به عنوان دولت قانونی و مشروع عراق شد و بر ضرورت اعطای اختیارات کامل به دولت منتخب عراق برای تصمیم گیری در کلیه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و بویژه امنیتی و سپردن امور امنیتی به دست دولت عراق به‌عنوان موثرترین راه برای مبارزه با ناامنی‌ها و بازگشت آرامش به این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تقویت و تجهیز نیروهای مسلح و دولت منتخب عراق و نیز کمک به بازسازی این کشور را خواستار شد و گفت : "جمهوری اسلامی به سهم خود به اصول یاد شده پایبند است و از هیچ تلاشی برای تحقق آنها کوتاهی نمی‌کند".

متکی همچنین گفت: "حمله به سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی در اربیل و ربودن دیپلمات های ایرانی نقض فاحش کنوانسیونهای بین‌المللی، نقض حاکمیت ملی عراق و بی احترامی آشکار به دولت و ملت عراق بشمار می‌رود".

وی این اقدام را "ماجراجویی ناشیانه" خواند و عاملان آن را مسوول تبعات ناشی از اقدام خود دانسته و خواستار آزادی سریع مقامات ایرانی شد.

نظرهای خوانندگان

باز تیتر خبر رو بد انتخاب کردید. من جمله "کمک به تروریستها" رو جایی ندیدم.

-- سپهر ، May 4, 2007 در ساعت 02:35 PM

آقای سپهر عزیز، پاراگراف دوم خبررا دوباره بخوانید . دقیقأ می توانید مفهوم تیتر را درآن بیابید . بااحترام

-- محمد حسن ، May 5, 2007 در ساعت 02:35 PM

درمورد متهم کردن آمریکا به حمایت ازتروریستها آدم یاد آن بیت بسیارگویا وزیبا می افتد که شاعر گفته است :
تا که رد سم اسبت گم کنند،
ترکمانا ، نعل را وارونه زن !؟

-- محمد ازآلمان ، May 5, 2007 در ساعت 02:35 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)