تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آغاز نشست شرم‌الشیخ


کنفرانس عراق در شرم الشیخ. آسوسیتدپرس

کنفرانس بین‌المللی عراق روز پنج‌شنبه در شرم‌الشیخ مصر آغاز به کار کرد. هدف از این نشست تحقق بخشیدن به برنامه پنج‌ساله استقرار امنیت در کشور بحران‌زده عراق است.

احمد ابوالغیظ، وزیر امور خارجه مصر، این کنفرانس را، که بیش از50 کشور جهان در آن حضور دارند، افتتاح کرد . وزیر امور خارجه مصر با تاکید بر یکپارچگی عراق، برقراری امنیت در این کشور را به مصلحت مردم عراق و جامعه جهانی دانست.

پس از وزیر امور خارجه مصر، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق و بان کی مون، دبیرکل شورای امنیت به سخنرانی پرداختند.

این نشست که وزرای امورخارجه و دیپلمات‌های بلندپایه در آن حضور یافته‌اند، پس از یورش نیروهای ائتلاف به عراق، عمده‌ترین تلاش دیپلماتیک برای حل بحران این کشور محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود روز پنج‌شنبه شرکت‌کنندگان در این نشست بر سر پیمان‌نامه‌ای به توافق برسند که بر پایه آن یک برنامه پنج‌ساله برای استقرار امنیت و بازسازی اقتصادی در کشور جنگ‌زده عراق به اجرا درمی‌آید.

کاندولیزا رایس و منوچهر متکی، وزرای امور خارجه آمریکا و ایران، نیز در این نشست حضور دارند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، طی سخنانی ضمن اعلام حمایت ایران از دولت و ملت عراق، «خواهان تقویت روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی» تهران با بغداد شد.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست که از برنامه پنج‌ساله برقراری ثبات در عراق پشتیبانی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر امورخارجه آمریکا ظهار داشت: «همچنان‌که دولت عراق برای بهبود زندگی همه عراقی‌ها تلاش می‌کند، همسایگان منطقه‌ای و جامعه جهانی باید دولت عراق را از پشتیبانی مستمر و جدی خود بهره‌مند سازند».

رایس با اشاره به برنامه این اجلاس برای توافق بر سر برنامه پنج‌ساله عراق، آن را «یک واقعه تاریخی» خواند اما در عین حال خاطر نشان کرد که این تنها آغاز راه است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)