تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۳ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶
۳ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

شرم‌الشیخ، مصر: کنفرانس امنیت عراق با هدف نجات آن کشور از آشوب و ورشکستگی اقتصادی، با یکپارچگی بی‌نظیر جامعه‌ی جهانی از امروز در شرم‌الشیخ مصر آغاز به کار کرد. بررسی طرحی برای پنج سال آینده‌ی عراق دستورکار اصلی این کنفرانس است.
مقدمه‌ی احمد ابوالغیث،‌ وزیر امور خارجه‌ی مصر، و سخنرانی‌های نوری المالکی، نخست وزیر عراق، و بان کی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ برنامه‌های اولیه‌ی این کنفرانس است. دیپلمات‌های عالی‌رتبه‌ی بیش از ۵۰ کشور جهان در این کنفرانس دو روزه شرکت کرده‌اند.

بغداد،‌ عراق: بر اثر انفجار یک خمپاره که به منطقه‌ی سبز بغداد شلیک شد، ۴ کارگر فیلیپینی که برای نیروهای آمریکایی کار می‌کردند کشته شدند. در حادثه‌ای دیگر، امروز یک بمب‌گذار انتحاری با خودروی خود به پاترول پلیس عراق حمله کرد و ۱۰ تن را کشت.

بغداد،‌ عراق: وزارت کشور عراق امروز اعلام کرد نیروهای عراقی با کمک نیروهای آمریکایی موفق شدند رهبر تشکیلات «حکومت اسلامی عراق» را از پای درآورند. حسن علی کمال، وزیر کشور عراق، گفت: «عمر البغدادی در غرب بغداد کشته شد و جسد او نیز شناسایی شده است». حکومت اسلامی عراق نام مجموعه گروهی سنی‌ست که القاعده را نیز شامل می‌شود.

سئول،‌ کره جنوبی: چند مرد مسلح نیجریایی امروز در یک شرکت ساختمان‌سازی در کره جنوبی، پس از یک درگیری مسلحانه، ۳ شهروند کره جنوبی و ۸ فیلیپینی را ربودند. مسئولان شرکت عمرانی که حادثه در آن اتفاق افتاد گفتند درگیری ۴۰ دقیقه به طول انجامید. این مقامات از تایید گزارش یک خبرگزاری که گفته بود چندین تن در این حادثه کشته و مجروح شده‌اند خودداری کرد.

اسلام‌آباد، پاکستان: در ادامه‌ی اعتراضات به برکناری رییس دیوان عالی پاکستان، امروز تجمعی در برابر این دادگاه صورت گرفت که طی آن مأموران امنیتی پرشمار با تظاهرکندگان درگیر شدند. در این درگیری‌ها چندین نفر زخمی شدند که هنوز گزارش‌های دقیق‌تری دریافت نشده است. ژنرال پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان، نزدیک به یک ماه پیش، افتخار محمد چودری را از سِمت ریاست دیوان عالی پاکستان برکنار کرد.

تالین، استونی: ناتو نیز حمایت خود را از استونی در درگیری سیاسی اخیری که با روسیه پیدا کرده اعلام کرد. جاپ دی‌هوپ شفر، دبیرکل ناتو‌، امروز در تماس تلفنی با رییس جمهوری استونی گفت روسیه باید فورا دست از محاصره‌ی سفارت استونی در مسکو بردارد، به تخطی‌اش از کنوانسیون وین خاتمه دهد و امنیت دیپلمات‌های استونیایی را تضمین کند. تیرگی روابط استونی و روسیه پس از آن آغاز شد که استونی علی‌رغم مخالفت شدید مسکو، اقدام به برداشتن مجسمه‌ی یادبود سرباز ارتش سرخ کرد.

اورشلیم، اسراییل: در پی افزایش فشارها بر ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل،‌برای استعفا از مقامش، امروز بنیامین نتانیاهو، رهبر مهم‌ترین حزب مخالف دولت، نیز از اولمرت خواست از سِمتش کناره‌گیری کند. نتانیاهو گفت: «واضح است که این دولت اعتماد اندکی را هم که مردم به آن داشت از دست داده است. واضح است که تنها کاری که باقی مانده دادن این شانس به مردم است که تصمیم آخر را بگیرند».

بیروت، لبنان: روزنامه‌های بیروت نیز امروز خواستار کناره‌گیری ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، شدند. روزنامه‌ی الاخبار، نزدیک به گروه حزب‌الله، نوشت: «گزارش وینوگراد زلزله‌ی تاریکی پدید آورده است که تصویر دست‌وپا زدن‌های اولمرت برای بقا را نشان می‌دهد و به سلسله‌ای از منازعات بر سر جانشینی او انجامیده است. فاصله‌ی اولمرت با عبارت نخست وزیر سابق کوتاه‌تر از هر زمانی شده است». روزنامه‌ی لیبرال الانوار نیز نوشت: «با باقی ماندن اولمرت در قدرت،‌ حزب کدیما تضعیف خواهد شد؛ و با باقی ماندن دولت فعلی، اسراییل تضعیف خواهد شد».

ولاتیل، نیجریه: مردان مسلح ناشناس امروز با حمله به یک کشتی ایتالیایی در ولاتیل در جنوب نیجریه، چند تن از کارمندان شرکت ایتالیایی ENI را ربودند.

نیویورک، آمریکا: خاطرات رونالد ریگان،‌ رییس جمهوری اسبق ایالات متحده، اواخر همین ماه منتشر خواهد شد. نشریه‌ی Vanity Fair امروز سرخط بعضی از این خاطرات، نظیر دشمنی عجیب معمر قذافی، رهبر لیبی، دوستی با فِرد آستِر و مشکل پیدا کردن پرنس چارلز با چای کیسه‌ای‌اش، را منتشر کرد.

لندن،‌بریتانیا: شرکت بریتانیایی ـ‌ هلندی رویال داچ شل امروز از رشد ۶ درصدی سود خود در سه ماهه‌ی نخست سال جاری خبر داد. به گفته‌ی مسئولان این شرکت، سود خالص شل در این مدت به ۲۸۱/۷ میلیارد دلار رسیده است. بهینه‌سازی تصفیه و واحدهای شیمیایی علت اصلی این رشد ذکر شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)