تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اردوغان: ترکیه لائیک بوده و لائیک هم خواهد ماند

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، امروز ضمن پیشنهاد برگزاری انتخابات پیش از موعد، رأی اخیر دادگاه قانون اساسی ترکیه را «شلیک گلوله‌ای به سوی دموکراسی» خواند. آقای اردوغان، که ریاست دولت را از مارس ۲۰۰۳ بر عهده دارد، امروز گفت حزبش به سکولاریسم پایبند است و دیگران باید به تفاوت‌ها احترام بگذارند. اشاره‌ی او به اعتراض مخالفان نسبت به پوشش اسلامی همسر عبدالله گل بود.


رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، نخست وزیر و وزیر امورخارجه ترکیه در پارلمان این کشور. رویترز

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان افزود «مسأله‌ی اصلی، حفظ یکپارچگی در عین نگه‌داشتن تفاوت‌هایمان است». اردوغان همچنین با اشاره به راهپیمایی‌های عظیم روزهای گذشته گفت: «آنها می‌گویند ترکیه لائیک بوده لائیک هم خواهد ماند. ما هم می‌گوییم ترکیه لائیک بوده و لائیک هم خواهد ماند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب «عدالت و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان، امروز رسما طرح برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در یکی از تاریخ‌های ۲۴ ژوئن یا اول ژوئیه (به‌جای چهارم نوامبر) به پارلمان ترکیه تسلیم کرد. حزب توسعه و عدالت علت این پیشنهاد را راهی برای برون‌شد از بحران پیش‌آمده بین دولت و نیروهای مسلح وفادار به سکولاریسم ذکر کرد.

جمعه‌ی گذشته پارلمان ترکیه نامزدی عبدالله گل، از حزب اسلامگرای توسعه و عدالت، را با رأیی غیرقاطع تصویب کرد. اما مخالفان به دادگاه قانون اساسی شکایت کردند.

ازین رو، دادگاه قانون اساسی روز گذشته تصویب نامزدی عبدالله گل را، که دور نخست انتخابات محسوب می‌شود، با استناد به این‌که شمار نمایندگان حاضر در رأی‌گیری روز ۲۷ آوریل در حد نصاب لازم نبوده است، ابطال کرد.

از سوی دیگر اتحادیه‌ی اروپا امروز در بیانیه‌ای به ارتش ترکیه هشدار داد با دخالت در سیاست به روند پیوستن این کشور به اتحادیه لطمه خواهد زد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا از تمامی احزاب ترکیه خواسته شده است «بدون توجه به وقایع ناگوار پیش‌آمده» به تصمیم دادگاه قانون اساسی احترام بگذارند و انتخابات بدون «دخالت‌های غیرضروری» در روندی کاملا دموکراتیک برگزار شود.

نظرهای خوانندگان

این رجب خان که از قبیله ئ اسلام گرایان ِ تُرکیه است ، مانند ِ "گُل" آقا ، پس چرا حرف ِ طرفداران ِ جدائی مذهب از سیاست در تُرکیه را تکرار می کند؟

-- ایرانی ، May 4, 2007 در ساعت 04:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)