تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۲ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲ مه ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

شانن، ایرلند: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، امروز در سر راه خود به شرم‌الشیخ، ضمن توقفی در ایرلند به خبرنگاران گفت: «مهم‌ترین پیامی که به این کنفرانس خواهم برد، این است که عراق آینده عراقی باثبات، متحد و دموکراتیک است که بنیان ثبات در خاورمیانه خواهد شد. عراق آینده عراقی بی‌ثبات و مرکز تجمع آنها که مترصد بی‌ثباتی در منطقه‌اند نخواهد بود». خانم رایس افزود: «بنابر این کشورهای منطقه و همسایگان عراق همگی زیر تأثیر این کنفرانس هستند». کاندولیزا رایس همچنین گفت در دیدار احتمالی با همتای ایرانی‌اش در کنفرانس شرم‌الشیخ،‌ آمادگی دارد «به هر موضوعی بپردازد». رایس گفت: «گمان می‌کنم بتوانم به هر سوالی که از من می‌شود پاسخ گویم».

جلال‌آباد، افغانستان: در چهارمین روز از تظاهرات ضدآمریکایی در افغانستان، صبح امروز بیش از هزار دانشجو در خیابان‌های جلال‌آباد دست به راهپیمایی زدند و شعار «مرگ بر بوش» و «مرگ بر کرزای» سردادند. روز یک‌شنبه در حمله‌ی نیروهای ائتلاف، دست کم شش غیرنظامی در جلال‌آباد،‌ مرکز ولایت ننگرهار، کشته شدند. دانشجویان با آتش زدن نمادهای بوش، از نیروهای ۱۴ هزار نفری ائتلاف خواستند یا باقی‌مانده‌ی طالبان را از این کشور جنگ‌زده محو کنند، یا خود افغانستان را ترک کنند.

کولومبو،‌ سری‌لانکا: امروز جشنواره‌ی ویسک، که مقدس‌ترین جشن بوداییان و گرامیداشت روز تولد معنوی بودا در ۲۵۰۰ سال پیش است، در سری‌لانکا آغاز شد. روز مقدس ویسک در حالی آغاز شد که با حمله‌ی نیروهای نظامی به شورشیان تامیل در شمال این کشور، ۲ غیرنظامی و ۱۳ تن از شورشیان ببرهای تامیل کشته شدند. نبرد بین شورشیان تامیل و نیروهای نظامی این کشور، در هفته‌های اخیر بالا گرفته است.
ببرهای تامیل برای خودمختاری اقلیت تامیل در سری‌لانکا مبارزه می‌کنند، و در نبرد سه دهه‌ای آنها با نیروهای دولتی تاکنون ۶۰هزار تن کشته شده‌اند.

آنکارا، ترکیه: حزب «عدالت و توسعه» خواستار انتخابات پیش از موعد در ترکیه شد. پس از آن‌که روز گذشته دادگاه قانون اساسی این کشور دور نخست انتخابات را ابطال کرد، و نامزدی عبدالله گل را نپذیرفت، امروز رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و رهبر حزب عدالت و توسعه،‌ از آمادگی حزبش برای انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ ژوئن یا اول ژوئیه خبر داد. حزب عدالت و توسعه این پیشنهاد را به صورت یک طرح به پارلمان این کشور تسلیم کرده است. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، قرار است در تاریخ چهارم نوامبر (شش ماه دیگر) برگزار شود.

بیت‌المقدس، اسراییل: در پی افزایش فشارها بر ایهود اولمرت برای استعفا از پست نخست وزیری، یکی از مشاوران زیپی لیونی، وزیر امور خارجه‌ی اسراییل و عضو حزب کدیما، گفت خانم لیونی در دیدار عصر امروزش با اولمرت، از او خواهد خواست از نخست وزیری و رهبری حزب استعفا کند. این بلندترین مقام حزب اولمرت است که هم‌صدا با رهبران دیگر احزاب، خواستار استعفای او می‌شود. گزارش مختصر یک کمیسیون دولتی که روز دوشنبه قرائت شد، ایهود اولمرت را متهم کرده بود که در جنگ سال گذشته با حزب‌الله لبنان، در بروز «کوتاهی‌های جدی در قضاوت، مسئولیت و احتیاط» مسئول اصلی‌ست. آقای اولمرت روز دوشنبه گفت استعفایش «نادرست» است و ابراز امیدواری کرد دولتش بسرعت بر رفع اشتباهات متمرکز شود.

باماکو،‌ مالی: نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری مالی که چهار روز پیش برگزار شد اعلام شد. آمادو تومانی توره، رییس جمهور فعلی، موفق شد برای پنج سال دیگر ریاست جمهوری را در دست بگیرد.

لندن، بریتانیا:‌ مقامات کشورهای گروه پنج به علاوه یک امروز با تشکیل جلسه‌ای در لندن، به بحث در باره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران ادامه می‌دهند. قرار است نیکلاس برنز، معاون وزارت خارجه‌ی آمریکا، در اجلاس امروز سخنرانی کند.

پاریس، فرانسه: مناظره‌ی تلویزیونی دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امروز بعدازظهر برگزار می‌شود. نیکولا سارکوزی از راست میانه و سگولن رویال سوسیالیست در این مناظره‌ی دو ساعته شرکت خواهند داشت.

واشنگتن، آمریکا: قرار است امروز جورج بوش با علی عبدالله صالح، رییس جمهوری یمن، را که به ایالات متحده سفر کرده است در باره‌ی مبارزه با تروریسم مذاکره کند. یمن متحد کلیدی آمریکا در جنگ علیه تروریسم به شمار می‌رود.

اتاوا، کانادا: دانشمندان کانادایی می‌گویند اگر بر اثر گرمایش زمین یخ‌های دماغه‌ی گرینلند ذوب شود، آب اقیانوس‌ها تا ۷ متر بالا می‌آید. یخچال‌ها و یخ‌رودهای گرینلند،‌ که بزرگ‌ترین توده‌ی یخی در جهان به شمار می‌روند، هم اینک بسرعت در حال ذوب شدن هستند.
در بانکوک، پایتخت تایلند، کارشناسان ارشد گرمایش زمین گرد آمده‌اند تا با بررسی پیشنهادها، راه حلی در مقابله با گرمایش زمین بیابند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)