تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه فردوسی

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد روز دوشنبه طی یک تجمع، نسبت به عدم برگزاری انتخابات انجمن اسلامی در این دانشگاه اعتراض کردند. این تجمع با حضور جمعی از دانشجویان در مقابل درب شمالی این دانشگاه برگزار شد.

آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی با عناوین «فریاد، فریاد، از این بیداد»، «انجمن اسلامی دیده‌بان جامعه مدنی»، «انجمن حکومتی محکوم است، محکوم است» خواستار اعمال رفتار مبتنی بر قانون با نشریات و تشکلات دانشجویی به خصوص انجمن اسلامی از سوی مسئولان دانشگاه شدند. تجمع‌کنندگان همچنین طی درخواستی تقاضای برگزاری زودتر انتخابات انجمن اسلامی را داشتند و نسبت به آنچه "وقت‌کشی مسئولان در برگزاری این انتخابات" نامیدند اعتراض کردند.

پس از گذشت نزدیک به دو سال از انتخابات پیشین انجمن اسلامی، دانشگاه مشهد نسبت به درخواست برگزاری انتخابات که توسط دفاتر این انجمن ارائه شده، هنوز ترتیب اثر نداده است.

این تجمع با خواندن بیانیه‌ای از سوی تجمع کنندگان به پایان رسید.

بخش‌هایی از این بیانیه:

بیش از یک سال از به روی کار آمدن مسئولان جدید در دانشگاه فردوسی می‌گذرد ... یکی از اصلی ترین مکانهای فعالیت دانشجویی در دانشگاه «نشریات دانشجویی» است که با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است از قبیل سخت گیری در صدور مجوز و ایجاد فرآیندهای غیر قانونی مانند منوط کردن صدور مجوز به حضور مدیر مسئول در جلسات توجیهی و یا تخصیص ناعادلانه میزان حق چاپ.
علاوه بر این اشکال دیگر فعالیت دانشجویی نیز از الطاف دستگاه مدیریتی فعلی بی‌نصیب نمانده است. به عنوان نمونه عدم صدور مجوز برای برنامه‌های سیاسی اجتماعی گروه‌های منتقد و سنگ‌اندازی‌های غیرقانونی در مسیر این فعالیت‌ها از عدم تخصیص بودجه گرفته تا حذف ردیف‌های مختلف بودجه با هدف تحمیل هزینه‌های بیشتر بر فعالین، دخالت در روند برگزاری برنامه‌ها از طریق منوط کردن صدور مجوز به تماس دانشگاه با مدعوین و تلاش برای منصرف کردن ایشان از حضور در برنامه و جلوگیری از برگزاری جشنهای فارغ‌التحصیلی در دانشگاه، همگی نشان‌دهنده عزم راسخ مسئولان بر جلوگیری از فعالیت انتقادی در دانشگاه است.

اما در این میان شاید انجمن‌های اسلامی دانشجویان را بتوان به عنوان تشکلی به حساب آورد که به علت پشتوانه دموکراتیک دانشجویی که موجب فعالیت همیشگی این تشکل در راستای اهداف و آرمان‌های دانشجویان شده است، بیشترین هجمه را از سوی مسئولان تحمل نموده است. به هر حال طبیعی به نظر می‌رسد که مدیران انتصابی، ظرفیت انتقاد گروههای منتقد برخاسته از قلب مطالبات دانشجویان را نداشته باشند ...

از مسئولان دانشگاه می خواهیم با تسریع در امر برگزاری انتخابات انجمن های اسلامی دانشجویان راه را برای ادامه فعالیت های این تشکل پر قدمت دانشجویی باز نموده و از هرگونه وقت کشی بیش از پیش در این فرآیند اجتناب نمایند و ضمن باز گذاشتن راه‌ها برای ورود تمامی دانشجویان، طبق اساسنامه انجمن اسلامی، اقدام به برگزاری هر چه سریعتر انتخابات نمایند.

لازم به ذکر است در صورت عدم تحقق خواسته‌های بیان شده در کوتاه ترین زمان، دوباره جهت پیگیری آنها در این مکان جمع خواهیم شد و مسئولان باید منتظر برخوردهای وسیعتر دانشجویان باشند.

Protest of university students in Mashhad

نظرهای خوانندگان

ايده برگزاری دوره‌های آموزشی برای مديران مسئول و ساير دست‌اندرکاران نشريات دانشجويی، متعلق به من بود. دليلم هم اين بود که تجربه چند ساله کار در نشريات دانشجويی، به خوبی نشان داده بود که عده کثيری از اين افراد کمترين اطلاعی از اصول اوليه کار خبری و روزنامه‌نگاری نداشتند و اين حداقل وظيفه مديريت فرهنگی دانشگاه بود که امکان ياد گرفتن اين اصول اوليه را برای فعالان نشريات فراهم کند تا به جای خبر و گزارش، بيانيه ننويسند.
اما بايد از اين بابت ابراز تأسف کنم که به جای کارگاه‌های آموزشی اصول خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، يک سری جلسات سخنرانی برای افراد گذاشته شد و ...

-- بهرنگ ، May 1, 2007 در ساعت 01:06 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)