رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶

هیأت رسیدگی اسرائیل "اولمرت" را متهم کرد

هیأت بررسی عملیات نظامی سال گذشته اسرائیل در لبنان، اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل را به خاطر جنگ ۳۴ روزه این کشور با لبنان، متهم کرد و گفت آقای اولمرت بدون داشتن برنامه جامع کشور را دچار تنش کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به گزارش هیأت دولتی بررسی عملیات نظامی سال گذشته اسرائیل در جنگ با لبنان این خبر را اعلام کرد. این گزارش امروز منتشر شد.

آقای اولمرت به خاطر "خطاهای جدی" در جریان این جنگ مورد نکوهش قرار گرفته است.
علاوه بر اولمرت از امیر پرتز وزیر دفاع و دان هالوتز فرمانده ستاد ارتش این کشور نیز در جریان تحقیق و تفحص پیرامون جنگ لبنان انتقاد شده است.

این گزارش می گوید آقای اولمرت بدون در نظرگرفتن برنامه دقیق نظامی و توجه به سیاست خارجی و مسائل نظامی با عجله تصمیم گرفته است.

با وجود درخواست مخالفان و منتقدان آقای اولمرت برای استعفای او، یکی از نزدیکان نخست وزیر گفته است که او قصد استعفا ندارد. اتهامات و انتقادهای شدید مطرح شده در این گزارش، از مهم‌ترین چالش‌های سیاسی نخست وزیر فعلی اسرائیل است.

این گزارش، شش روز نخست جنگ ۳۴ روزه با لبنان را در بر می گیرد.
تابستان گذشته، در جریان درگیری میان اسرائیل و لبنان، نیروهای حزب‌الله دو سرباز اسرائیلی را اسیر کردند که به دنبال آن، ارتش اسرائیل حملات شدیدی را به لبنان شروع کردند. اما این حملات با وجود برجا گذاشتن خرابی‌های زیاد در لبنان، با مقاومت نیروهای حزب‌الله مواجه شد. دو طرف درگیر چهاردهم آگوست سال گذشته بر سر برقراری آتش‌بس به موافقت رسیدند.

بر اساس گزارش‌ها در این جنگ حدود ۱۱۵۰ نفر از مردم لبنان و نیروهای حزب‌الله و ۱۱۹ سرباز اسرائیلی و ۳۴ شهروند این کشور کشته شدند.

--------------------------
مطالب مرتبط:
اسرائیل به حملات خود به لبنان ادامه داد
حومه بیروت باردیگر زیر بمباران
سازمان ملل، نگرانِ از سرگیری جنگ در لبنان
سوريه مرزهای خود را بر نيروهای پاسدار صلح می‌بندد
شمار پاسداران فرانسوی صلح در لبنان افزایش می‌یابد

نظرهای خوانندگان

خبر تاپ
مسعود دهنمکی به عنوان مهمان ویژه جشنواره کن از طرف رئیس جشنواره کن شخصا دعوت شد تا به کن برود.

-- rezaei ، May 1, 2007 در ساعت 03:35 PM