رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

موافقت ایران برای حضور در شرم‌الشیخ

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، روز یكشنبه در گفت و گوی تلفنی با نوری المالكی، نخست وزیر عراق، با شرکت ایران در اجلاس شرم الشیخ مصر درباره عراق در سطح هیاتی به ریاست وزیر امور خارجه موافقت كرد.

به گزارش ایرنا احمدی نژاد به نوری المالکی گفت: "جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مواضع دولت مردمی عراق و كمك به استقرار ثبات و امنیت در این كشور، در اجلاس مصر شركت خواهد كرد".

نوری المالكی نخست وزیر عراق نیز به رییس‌‌‌‌‌جمهوری ایران گفت: "حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مصر با توجه به جایگاه و اهمیت ایران در منطقه، ضروری و پشتوانه‌ای قابل توجه برای حل مشكلات دولت و ملت عراق است".

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه گفته بود که مایل است به ایران برود تا رهبران این کشور را قانع کند که در کنفرانس عراق شرکت کنند.

نخست‌وزیر عراق همچنان هنگام بازگشت از عمان اظهارداشت که عراقی‌ها تلاش دارند مقام‌های ایران و آمریکا در شرم‌الشیخ با یکدیگر دیدار کنند.

روز چهارشنبه نیز هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق، به تهران رفت تا ایران را قانع کند در کنفرانس آینده عراق شرکت کند. با این حال ایران تصمیم خود برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ را به آینده موکول کرد.

در همین حال وزیر امورخارجه آمریکا نیز هفته گذشته از ایران خواست که در کنفرانس ماه آینده عراق که در شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود در سطحی عالی شرکت کند.

کاندولیزا رایس در مصاحبه با فاینشنال تایمز اظهار داشت که اگر همتای ایرانی‌اش، منوچهر متکی، به مصر نیاید، یک "فرصت‌سوزی" خواهد بود.

خانم رایس تاکید کرد که سیاست دولت بوش تغییر رژیم ایران نیست بلکه دولت آمریکا، خواهان "تغییر رفتار دولت" ایران است.

این اجلاس 13 و 14 اردیبهشت‌ماه با حضور وزرای خارجه كشورهای همسایه عراق، مصر، بحرین، پنج عضو دایم شورای امنیت و نمایندگانی از سازمان كنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و سازمان ملل و گروه هشت کشور صنعتی در مصر برگزار می‌شود.