رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶

بازتاب بار دیگر توقیف شد

معاون قضایی دیوان عدالت اداری ازتعطیلی سایت بازتاب بر اساس رای دیوان عدالت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران حجت‌الاسلام الله‌وردی مقدسی‌فرد صبح روز یکشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: "فعالیت این سایت قبلا از سوی وزارت فناوری و اطلاعات به دلیل تخلفاتی که این سایت داشت، تعطیل اعلام شد. شاکی این پرونده در دیوان دادخواستی ارایه داد و تقاضای دستور موقت کرد که دیوان دستور موقتی مبنی بر توقف عملیات اجرایی ممنوعیت فعالیت این سایت را صادر کرد و جلوی تعطیل شدن سایت را گرفت تا پرونده مورد بررسی بیشتر قرار گیرد".

مقدسی‌فرد افزود: "به رغم اعتراضات زیادی که به دیوان در این خصوص شده بود، اخیرا قاضی رسیدگی‌کننده، پرونده را مورد رسیدگی قرار دارد و مدارک و اسناد سازمان را به همراه تخلفات سایت بازتاب بررسی کرد و با توجه به این اسناد و مدارک، شکایت سایت بازتاب را رد کرد و در واقع اقدامات وزارت فناوری اطلاعات را تایید کرد و در حال حاضر سایت بازتاب کلا تعطیل است".

پیش از این، گروه کاری تعیین مصادیق پایگاه‌های غیرمجاز اینترنتی، فعالیت سایت بازتاب را غیرقانونی عنوان كرده بود كه به دنبال آن سایت بازتاب به دیوان عدالت اداری شكایت كرد و در پی این شكایت، دستور موقتی مبنی بر توقف عملیات اجرایی ممنوعیت فعالیت این سایت از سوی دیوان عدالت اداری صادر شد.

معاون قضایی دیوان عدالت اداری در تاریخ 20 فروردین 86 گفته بود: "در مساله‌ بازتاب تنها دستور موقتی از سوی دیوان صادر شده كه این تا زمانی است كه ماهیت كار مورد بررسی قرار گیرد. در صورت تایید وجود تخلف از سوی سایت بازتاب این سایت بسته و در غیر این صورت سایت به فعالیتش ادامه خواهد داد".

بازتاب پیش از توقیف نامه‌ هیات امنای این سایت به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیانگذار این پایگاه اینترنتی را منتشر کرد که در آن از برخورد دولت محمود ‌احمدی‌نژاد، گلایه شده است.


در بخشی از این نامه آمده است:
با معرفی کابینه آقای احمدی‌نژاد، اولین نشانه فاصله گرفتن ایشان از شعارهایی که در انتخابات داده بودند، مشاهده شد و طبیعتا نقدهای بازتاب نیز از همین منظر در کنار حمایت‌های سایت از دولت آغاز شد. استفاده از نیروهای کم‌توان و بعضا آلوده و کنار گذاردن نیروهای توانمند و ارزشی، از مهم‌ترین محورهای انتقاد سایت به ایشان بود که می‌توان نمونه آن را در وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی چون رفاه، دفاع، خارجه، نفت، بازرگانی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و ... مشاهده کرد که بسیاری از نیروهای توانمند انقلاب که حتی در انتخابات نیز از ایشان حمایت کرده بودند، کنار زده شدند و افراد ضعیفی که بعضا تداوم مدیریت ناسالم گذشته بودند، صرفا به دلیل حمایت‌های باندی و محفلی، به قدرت رسیدند و به جای آن‌که آقای احمدی‌نژاد فضای انتخاب خود را به دایره وسیع اصولگرایان گسترش دهد، بر همان دایره محدود نیروهای مرتبط با ایشان از ابتدای انقلاب اصرار داشت. در حالی که ده‌ها و صدها نیروی متدین و اصولگرا و توانمندتر از این افراد برای انتصاب وجود داشتند که به دلیل عدم ارتباطات باندی و محفلی، خانه‌نشین بودند و از آنها استفاده نشد. با وجود انتقاد سایت، حمایت‌های سایت از آقای احمدی‌نژاد در این مدت در نوع خود بی‌نظیر بود، معرفی دولت به عنوان پرکارترین دولت و یا به عنوان بیشترین تحرک در روابط خارجی و یا برقراری ارتباط توده‌های مردم با نظام و ... در حمایت از دولت بود.

این نامه می‌افزاید: "دوستان و نزدیکان آقای احمدی‌نژاد همان سیاست بسته مدیریتی را در فضای رسانه‌ای حاکم کردند و با استفاده از نیروهای کم‌توان، نوکیسه و جاه‌طلب، به هتاکی، تخریب و فضاسازی بی‌سابقه‌ای پرداختند که بیشترین ضرر و هزینه آن، متوجه رئیس‌جمهور شد و به پراکنده شدن و درگیری نیروهای کیفی از اطراف ایشان، تضعیف جایگاه وی در مجلس، حوزه و نیروهای انقلاب و در نهایت، کاهش جایگاه ایشان در جامعه گردید که نشانه آشکار آن، شکست بی‌سابقه منسوبین و حامیان ایشان در انتخابات شوراها و خبرگان بود چنان که حتی چهره ارزشمندی نظیر آیت‌الله خوشوقت ـ که در صورت حضور مستقل در انتخابات، قطعا با آرای بالایی به خبرگان راه می‌یافت ـ به دلیل گره خوردن با هواداران رییس‌جمهور، موفق نشدند و یا مشاور جوان و دبیر هیأت دولت در میان اعضای اصلی و حتی علی‌البدل شورای شهر تهران، قرار نگرفتند".

هیات امنای سایت بازتاب با یادآوری رفتار دولت محمد خاتمی، رییس‌جمهوری پیشین ایران، با این رسانه تاکید می‌کند: "به رغم تمام انتقادات بعضا گزنده‌ای که بازتاب نسبت به دولت سابق داشت، حتی یک بار نیز دفتر رئیس‌جمهور اقدام به تعقیب کیفری این سایت نکرده بود. اما دولت نهم به رغم تمامی حمایت‌های انجام شده، بارها مستقیما و به دستور آقای احمدی‌نژاد، از بازتاب شکایت کرده که این نیز باعث شگفتی و تنزل شأن نهاد ریاست‌جمهوری برای تقابل با یک سایت اینترنتی دارد که تاکنون بیش از پانزده شکایت از سوی رییس‌جمهور و یا نزدیکان ایشان از سایت بازتاب به قوه قضائیه ارسال شده است و به تازگی نیز در اقدام بی‌سابقه‌ای، چهار وزیر دولت با اتفاق رأی به فیلتر کردن سایت بازتاب داده‌اند که علاوه بر غیرقانونی بودن این اقدام موجب شگفتی و تأسف است که چگونه این دولت که بر شانه اصولگرایان به قدرت رسیده، تیزترین لبه تیغ برخوردها را متوجه نیروهای انقلاب می‌کند".

نظرهای خوانندگان

خبر

-- بدون نام ، May 17, 2007 در ساعت 01:25 PM