رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۹ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۹ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۹ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران گفت علی لاریجانی برای مذاکره در باره‌ی حضور ایران در کنفرانس شرم‌الشیخ، به عراق سفر خواهد کرد. محمدعلی حسینی امروز به خبرنگاران گفت: «دیدار آقای لاریجانی در چارچوب روابط دو کشور انجام می‌پذیرد، اما ممکن است در باره‌ی مسایل امنیتی و همچنین کنفرانس شرم‌الشیخ نیز مذاکراتی به عمل آید». محمدعلی حسینی تاریخ دقیق این سفر را ذکر نکرد اما شبکه‌ای تلویزیونی در ایران، به نقل از سفارت ایران در بغداد، گفت لاریجانی امروز، یک‌شنبه، به عراق می‌رود. ایران هنوز در باره‌ی حضور یا عدم حضور خود در کنفرانس امنیت عراق،‌ که در روزهای سوم و چهارم مه در شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود، تصمیم نگرفته است. مقامات عراقی تلاش بسیاری می‌کنند تا ایران را به شرکت در این کنفرانس متقاعد سازند.

بغداد، عراق: آمار کشته‌های انفجار دیروز در کربلا بیش از ۶۰ تن اعلام شد. ارتش آمریکا نیز از کشته شدن ۹ سرباز دیگر خود خبر داده است.

بغداد،‌عراق: صبح امروز مردم بغداد با صدای انفجارهای مهیبی از خواب برخاستند که ارتش آمریکا ساعاتی پیش اعلام کرد منبع آنها حملات توپخانه‌ای به سوی جنوب غربی بغداد بوده است. ستوان کریس گارور، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق، گفت مرکز عملیاتی شاهین، امروز در هجده نوبت با توپخانه به مواضع شورشیان در جنوب غربی پایتخت حمله کرده است. صدای این انفجارها تا ده کیلومتری قابل شنیدن است.

استانبول، ترکیه: امروز دومین تظاهرات در حمایت از نظام لائیک ترکیه، در استانبول برگزار می‌شود. ارتش این کشور هشدار داده است خود را محافظ حکومت لائیک می‌داند و در کارزار پیش‌آمده تماشاگر نخواهد ماند. دو روز پیش، پارلمان ترکیه به نامزدی عبدالله گل برای انتخابات ریاست جمهوری رأیی غیر قاطع داد.

ابوظبی، امارات عربی متحده: شینزو آبه،‌ نخست وزیر ژاپن،‌ پس از سفر یک روزه‌اش به عربستان امروز وارد ابوظبی شد. این دومین مرحله از سفر خاور میانه‌ای شینزو آبه است.

پیشاور، پاکستان: پلیس پاکستان اعلام کرد بمب‌گذاری روز گذشته در پیشاور را، که به زخمی شدن وزیر کشور و کشته شدن ۲۴ تن دیگر انجامید، به دقت تحت بررسی دارد.

کولومبو، سری‌لانکا: یک موشک هوایی ببرهای تامیل به منابع سوختی در اطراف پایتخت سری‌لانکا اصابت کرد و شهر را در تاریکی برد. همین امر موجب نارضایتی شهروندان کولومبویی شد که قصد داشتند دیدار پایانی مسابقات جهانی کریکت را از تلویزیون تماشا کنند.

کابل، افغانستان: سفارت فرانسه در افغانستان ضمن تایید آزادی یک زن فرانسوی که در گروگان طالبان بود اعلام کرد نیمه شب گذشته او با هواپیمایی عازم فرانسه شد. این زن ۲۴ روز در چنگ نیروهای طالبان اسیر بود.

باماکو، مالی: شهروندان مالیایی امروز برای انتخاب رییس جمهور جدید به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. انتظار می‌رود رییس جمهور جدید در دوره‌ای پنج ساله فرایند دموکراسی را در این کشور به پیش ببرد.

لندن، بریتانیا: روابط بریتانیا و روسیه، پس از قتل یک مأمور مخفی روسیه در لندن و سخنان بوریس برزوسکی به تیرگی گراییده است. برزوسکی، که به حالت تبعید در بریتانیا به سر می‌برد، اخیرا خواستار سرنگونی ولادیمیر پوتین شده بود.

کاراکاس، ونزوئلاا: هوگو چاوز،‌ رییس جمهوری ونزوئلا، تضمین کرد که نفت خود را با بهای نصف در اختیار هم‌پیمانان چپ در آمریکای لاتین و حوزه‌ی کاراییب می‌گذارد. چاوز گفت: نفت کشور را در خدمت آمریکای لاتین اندوخته است.

توکیو، ژاپن: قتل فجیع لوسی بلکمن، پیشخدمت انگلیسی یک بار در توکیو، موجی از وحشت را در کافه‌ها و بارهای توکیو برانگیخته است.

هنگ‌کنگ: رهبر ارکستر فیلارمونیک هنگ‌کنگ اعلام کرد در اعتراض به آلودگی هوا، خانواده‌اش را به بیرون از هنگ‌کنگ فرستاده است. استاد ادو دی‌وارت،‌ که اصلا هلندی‌ست، گفت همسر و دو دخترش را برای دور ماندن از هوای هر روز بدتر هنگ‌کنگ، به ایالت ویسکانسین در ایالات متحده فرستاده است. دی‌وارت یکی از نامدارترین رهبران ارکستر در جهان است.

مسکو،‌ روسیه: مراسم تشییع پیکر مستیسلاو روسترو پوویچ، تکنواز نامدار ویولنسل که دیروز درگذشت، و نماد مقاومت در برابر نظام کمونیستی شوروی محسوب می‌شد، امروز برگزار می‌شود.