رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶

نایب رییس مجلس‌‏: ایران آماده مذاکره با آمریکا است

نایب رییس مجلس‌‏ هفتم ایران از آمادگی تهران برای مذاکره با آمریکا درباره موضوعاتی فراتر از پرونده‌ هسته‌ای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران محمد رضا باهنر در این باره اظهار داشت: "به غیر از بحث تعلیق غنی‌‏سازی در مورد موارد دیگر می‌‏توانیم با آمریکا مذاکره کنیم".

در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه از ایالات متحده خواست که با ایران برای گفتگو درباره همه موضوع‌ها یک "محور ارتباطی" بگشاید. خاویر سولانا همچنین گفت که علی لاریجانی و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، آماده گفتگو با آمریکا هستند.

بر پایه این گزارش، محمدرضا باهنر در مورد اظهارات خاویر سولانا مبنی بر توصیه به آمریکا برای مذاکره با ایران، گفت: "مقامات آمریکایی- به خصوص مقامات پارلمانی آمریکایی که روی صحبت ما با آنهاست- اگر می‌‏خواهند مواضع ایران را بشنوند و بعد به یک قضاوت برسند، این آمادگی از طرف ایران است که وارد مذاکره شود".

نائب رییس مجلس افزود: "اما اگر دنباله بحث‌‏های حکومت آمریکا و تعلیق غنی‌‏سازی هستند، ما صحبت خود را کرده‌‏ایم".

باهنر گفت: "به نظر ما تعلیق غنی‌‏سازی بحث قابل گفت‌‏وگویی نیست و نمی‌‏تواند در دستورکار مذاکره باشد اما در مورد بقیه مسایل فکر می‌‏کنم مشکلی نداریم".

وی در خصوص گشایش راه حل در پرونده هسته‌‏ای ایران و در جریان مذاکرات گفت: "پارلمان‌‏ها معمولا حرف‌‏های غیررسمی و بیشتری دارند که برای تعیین مواضع است. این حکومت‌‏ها و دولت‌‏ها هستند که در مورد مباحث بین‌‏المللی تصمیم می‌‏گیرند".

باهنر خاطر نشان کرد: "مواضع ما چون مواضع کاملا حقوقی و مبتنی بر مقاوله نامه‌‏های بین‌‏المللی است، اگر یک گسترش عدالت‌‏خواهی باشد، حرف‌‏های ما قابل شنیدن است و تکیه بر استدلال حقوقی دارد".