رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷

محمدرضا لطفی پس از ‌سال‌ها در کاخ نیاوران

محمدرضا لطفی تابستان امسال پس سال‌ها دوری از صحنه‌های موسیقی ایران در تهران به اجرای کنسرت می‌پردازد.

او روز پنج‌شنبه در موسسه آوای شیدا در حالی که روی تخت نشسته بود، به پشتی تکیه داده بود و مرتب سیگار می‌کشید، از برنامه‌هایش در سال جدید برای خبرنگاران گفت و از وضعیت موجود در موسیقی گلایه کرد.

کنسرت محمدرضا لطفی از تاریخ ۱۴ تا ۱۶ تیر در فضای باز مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران برگزار خواهد شد. این کنسرت از سوی موسسه آوای شیدا که خود لطفی مدیریت آن را برعهده دارد، برگزار می‌شود و انجمن موسیقی ایران و همچنین ماهنامه فرهنگ وآهنگ نیز در برگزاری این رویداد مهم همکاری خواهند داشت. در این کنسرت "محمد قوی حلم" نوازنده تنبک، لطفی را همراهی خواهد کرد. وی پیش از این نیز در اکثر برنامه‌ها و ضبط‌های لطفی در خارج از کشور این هنرمند را همراهی می‌کرده است.


محمدرضا لطفی- عکس: حسین سلمان‌زاده

مراحل پیش تولید این اجرای زنده از زمستان گذشته آغاز شده بود و مجوز آن در اسفند سال ۸۵ از سوی مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.

لطفی در نشست روز پنج‌شنبه عنوان کرد: "در این شرایط بحرانی که موسیقی در وضعیت خوبی نیست تصمیم گرفتم به مملکتم بازگردم، چون هروقت بحران بوده من هم بوده ام به همین دلیل اسم من را موسیقیدان دوران بحران گذاشته‌اند".

لطفی گفت: "هرنظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوست دارد که هر فرد آگاه به فن و تخصص در هررشته ای که در خارج از مملکت کار می کند به کشور خود بازگردد و فعالیت خودش را در آنجا ادامه دهد پس به نظر نمی رسد وزارت ارشاد یا هر سیستم نظارتی با فعالیت های من مخالف باشد ضمن اینکه من در هرجای دنیا که باشم یک ایرانی متعهد به وطنم هستم پس برای اعتلای این هنر ارزنده هرجایی که لازم باشد می روم".

محمدرضا لطفی درباره تولید آثار موسیقی گفت : "تولید آثار شاخص درحوزه موسیقی از جمله برنامه های آوای شیدا است به این ترتیب قصد داریم کارهای با کیفیت از آهنگسازان دیگر را که دارای ارزش هنری نیز هستند تهیه و تولید کنیم از دیگر برنامه ها در حوزه تولید ساخت فیلم های مستند از اساتید موسیقی است چراکه برای ماندگاری هنر و هنرمند به شکل مستند اقدامی انجام نشده همانطور که در حوزه ادبیات چنین مستنداتی وجود ندارد. یک بخش هم مجموع فعالیت‌های شخصی خودم مانند سازندگی و تحقیق درحوزه های مختلف موسیقی است همچنین احیای گروه شیدای اصلی، شیدای بانوان از جمله دیگر برنامه‌هایم است."

این موسیقیدان در پایان در باره چگونگی ترکیب گروه موسیقی شیدا توضیح داد: "به علت ارتباط خانوادگی که با کامکارها داشتم برخی از اعضای گروه موسیقی شیدا را کامکارها تشکیل می‌دادند اما الان کامکارها خود تشکیل گروه داده‌اند و مشغول هستند، برخی از افراد دیگر هم آمدند ولی در کل به خاطر مسائل تکنیکی و فنی که ترتیب داده ایم نتوانستیم همه اعضا را با هم داشته باشیم و بعضی‌ها هم در تعریف من از موسیقی قرار نمی گرفتند چون به جدی گرفتن کار، شخصیت نوازنده، کارنکردن در جای دیگر و همچنین عزت نفس هنرمند و نفروختن هنرش به هر قیمتی بسیار معتقدم".

او به سه گروه موسیقی شیدا، شیدای بانوان - که پنج ماه از آغاز به‌کار آن می‌گذرد - و گروه بازسازی اشاره کرد و گفت: "حداکثر تا شش ماه دیگر هم کنسرت داخلی و هم بین‌المللی برگزار خواهیم کرد که لزوما در همه‌ی آنها من سرپرست نیستم و وظیفه‌ آموزش و نظارت برعهده‌ دارم".

لطفی درباره رکود موجود در فضای موسیقی و گوشه‌گیری هنرمندان گفت: "ما باید بپذیریم که شجریان، علیزاده و مشکاتیان بعد از دورانی که تمامی تلاششان زدن حرفشان بوده است، اکنون خسته شده‌اند و نیاز به یک شور عظیم احساسی و حمایتی دارند. مجلس ما باید کمیسیونی برای موسیقی داشته باشد، چراکه همه‌ اشکالات را خود موسیقی‌دانها نمی‌توانند حل کنند؛ در ضمن رفتار و رابطه با هنرمند احتیاج به ظرافت و احترام دارد و همکاری مساله‌ای دوطرفه است که ما باید به آن احترام بگذاریم".

لطفی همچنین از کسانی چون سعید فرج پوری، اردشیر کامکار و کیهان کلهر به عنوان شاگردان خود نام برد و یادآوری کرد که کلهر تنها هشت ماه شاگردش بوده است.

محمدرضا لطفی از کسانی چون همچون محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و... گلایه کرد و گفت: "اینها انتقاد نیست، تنها گله‌ کوچکی است از دوستانی که از وقتی من به ایران آمده‌ام نه نزد من آمده و نه حتا با من تماس گرفته‌اند. من خودم به‌شخصه به دیدار علیزاده رفتم؛ چرا که او را دوست دارم، ولی یک‌بار تماس گرفتم گفتند ایشان حال خوشی ندارند و بعدا تماس می‌گیرند".

نظرهای خوانندگان

ایشان در ذروه موسیقی کلاسیک ایران قرار دارند و همانند ایشان شاید یک یا دو موسیقیدان داشته باشیم . آرزوی طول عمر گرانمایه برای ایشان را دارم

-- سید داود حسینی ، Apr 29, 2007 در ساعت 07:24 PM

خودمانيم ها
استاد به خودشان می گويند موسيقی دان دوران بحران. من به ایشان می گويم موسيقی دان وقت نشناس. زمانی که وضعيت طوری بود که با تمام مشکلات سياسی شان (که خوب البته به خاطر درويش شدنشان و روی آوردنشان به سوی حق ديگر مشکلی باقی نمانده بود) می توانست در دوران خاتمی به ایران باز گردد..باز نگشت. حالا يک رسالت هنرمندی بحرانی را برگزيده و به ایران باز می گردد که به شکل انقلابی با احمدی نژاديسم مبارزه کند.
بابا ای والّله...به قول شما روشنفکران دست مريزاد.
بی صبرانه منتظر موسيقی های عرفانی-بحرانی استاد لطفی هستيم...هم نوايان عليزاده که این بار چنگی به دل من نزد و شجريان بدون مشکاتيان هم که به درد همان مشهدی ويلج بويز می خورد (این کپی رايت مشهدی ويلج بويز را متاسفانه نمی توانم رو رو کنم."
شايد تخيلات صبحگاهی من باشد ولی شخصيت والای هنرمندی که ملاک ارزش ذاری استاد هست دقيقاً چه می تواند باشد!!
يعنی مثلاً آنها که مانند وی ساز خود را به جمهوری اسلامی نفروختند. يا مثلاً آنها که در نوازندگی عارف و عاشق اند و بی خيال نو آوری تکنيکی.
راستش را بخواهد من هرگز حوصله این عارف مسلک بازی های آبکی لطفی را نداشتم. عليزاده همچنان محبوب من است. چه در نوازندگی و چه در رفتار اجتماعی اش.

-- sibil ، Apr 29, 2007 در ساعت 07:24 PM

در مورد تهیه بلیط هم توضیح بدهید .ممنون.

-- پوریا ، Apr 29, 2007 در ساعت 07:24 PM

با همه ی علاقه ای که به هنر ایشان دارم باید عرض کنم که ایشان شیره از سر و رویش می بارد. البته مساله ی زندگی خصوصی ایشان است. ولی چرا هنرمندان ما نمی توانن الگوی درستی برای جامعه باشند؟

-- امیر ، Apr 30, 2007 در ساعت 07:24 PM

از حسين عليزاده بسي تاسف دارد كه حرمت استاد خود و سرور موسيقي ايران و پير راه حق استاد لطفي را بشكند...
جاي آنست كه خون موج زند در دل لعل...
زين تغابن كه خزف مي شكند بازارش...

-- Ali ، Apr 30, 2007 در ساعت 07:24 PM

منتظر حضور استاد لطفی در فضای پر شکوه و زیبای کاخ نیاوران هستیم.
در مورد نحوه تهیه و یا رزرو بلیط هم توضیح بدهید.
ممنونم از شما

-- محمد ، Apr 30, 2007 در ساعت 07:24 PM

مجلس حتما كميسيوني را به موسيقي اختصاص خواهد داد و در مورد حرام بودن آن تصميم نهايي خواهد گرفت!

-- amirnjt@yahoo.com ، May 1, 2007 در ساعت 07:24 PM

اول از هر چيز بايد به استاد خوش آمد گفت و همچنين گلايه كرد كه تا حالا كجا بودند؟ استاد شجريان و استاد عليزاده حق دارند كه ناخوش باشند و پاسخ تلفن شما را ندهند چرا كه آنها با همه اين اوضاف كه فرموده ايد در ايران ماندند و كار كردند و با همه فشارها و تنگناها تلاش كردند، بهرحال حضورتان گرامي است انشالله كه موفق باشيد...

-- عليرضا ، May 1, 2007 در ساعت 07:24 PM

استاد لطفی در موسیقی ایران شخصیت یکتائی است و موسیقی امروز ایران بسیار مدیون پشتکار و آگاهی او به علم موسیقی امروز ایران است. موسیقی دانان غیر ایرانی درآمریکای شمالی تا آنجا که من می دانم و با آنها مراوده دارم بسیار از اطلاعات وسیع محمد رضا لطفی در جهت شناخت موسیقی مشرق زمین و ایران استفاده بهینه می برند . بدون تعارف باید گفت استاد لطفی یکی از ممتازترین افتخارات هنر ایران زمین است و توانسته اند هنر ایرانیان را چنین ارزشمند به جامعه جهانی بشناسانند. پس از این جهت باید به ایشان تبریک گفت.


در اینجا بی مناسبت نمی دانم که یکی از اشعارم را به نام " محمد رضا لطفی" که در کتاب تازه منتشر شده در شهر تورنتو- کانادا " در مصاحبت پاییز" به ایشان تقدیم کرده ام را بیاورم.

محمد رضا لطفی

مهتاب
خزپوست گلمینای قهوه تلخ
خاکسار برادرآوازی
زبان ابلیسمارمست مذهب
احساس مادهماه عسل.
شهوت چهار جغد انگشت ( سه تار)
در پلنگکهکشان نگریستن
گریستن
بغض ستارهنهنگ
پا باله نوازش
سیمبند سارباز طاعونوبای لختی بعد از
خستگی جان
لبکام بوسه ازباران
تشویش ارتعاشات غربتمهگریه
درپرتو پرواز شش قناریکلاغ موربچشم . ( تار)
تشویق عشق.

مهدی جعفری رودسری
اکتبر2004

-- مهدی جعفری رودسری ، May 2, 2007 در ساعت 07:24 PM

استاد لطفي من عاشق صداي ساز شما هستم

-- سهيل كرامتي ، May 5, 2007 در ساعت 07:24 PM

لطفا در مورد تهیه بلیط کنسرت استاد هم بنویسید ممنون می شم
یه دنیا تشکر

-- mahdieh ، May 9, 2007 در ساعت 07:24 PM

لطفا در مورد تهیه بلیط کنسرت استاد هم بنویسید ممنون می شم
یه دنیا تشکر

-- mahdieh ، May 9, 2007 در ساعت 07:24 PM

با سلام
از دوستداران موسيقي ايراني و بويژه ساز تار هستم و نوازنده ومحقق در مورد رديف. مي خواستم بپرسم آيا استاد قصد دارند كتابخانه و آرشيو قابل قبولي براي محققان اين مرزو بوم تدارك ببينند.اينكار با همكاري تمامي تار نوازان منجر به تشويق امثال حقير در پيگيري مستمر مطالعات و تحقيقاتمان مي گردد و مي تواند منجر به تحولي بنيادين گردد.به هر حال ايران مانند لطفي ندارد و ايراني واقعي نيز او را همچون ساير اساتيد دوست خواهد داشت.ضمنا از بازگشت ايشان به ايران نيز شاد هستيم.با اميد ديدار.

-- خليل ميرخاني ، May 10, 2007 در ساعت 07:24 PM

خطاب به هنردوست منتقد : اگر استاد اشاره به دوران بحران کردند منظورشان بحران موسیقی است نه بحران سیاسی . ضمنا متاسفم برای آنکس که ندیده و فقط شنیده در حریم خصوصی استاد دخالت میکند و دیگر اینکه رو آوردن به سوی حق را درک کنید و بعد در موردش صحبت کنید . ناصر از ساری

-- بدون نام ، May 29, 2007 در ساعت 07:24 PM

استاد لطفی یکی از جاودانه ترین اسطوره های موسیقی ایران است جاودانه مثل کوروش جاودانه مثل ایران

-- مهشید ، Jun 4, 2007 در ساعت 07:24 PM

لطفی پدر موسیقی ایران.

-- علی ، Jun 9, 2007 در ساعت 07:24 PM

با درود
آقای سید داوود حسینی، شما که استاد لطفی را موسیقی نشناس معرفی می کنید بهتر نگاهی هر چند خیلی کوتاه و گذرا به اثار این هنرمند والا مقام بیندازید. حتماً نظرتان عوض خواهد شد. ایشان هنرمندی هستند که از دل همین مردم برخاست، با مردم بود و برایشان سالها نواخت و مردم هم لذت بردند. با این همه آثار یکی از یکی بهتر چگونه شما می گویید ایشان موسیقی شناس نیستند؟ در آثار ایشان درک و فهم بالای وی از موسیقی مشهود است.
با تشکر

-- ابوذر بازیاری ، Jun 12, 2007 در ساعت 07:24 PM

استاد لطفی به اندازه تمام دنیا عاشقتم.

-- عظیم از کازرون ، Jun 12, 2007 در ساعت 07:24 PM

لطفا در مورد چگونگی تهیه بلیط کنسرت توضیح بفرمایید.ممنون.

-- علیرضا ، Jun 12, 2007 در ساعت 07:24 PM

درود وسلام بیکران بر استاد مسلم تار سه تار وکمانچه ایران
اخرشی استاد
خواستم بدونم برای کنسرت استاد بلیط فروشی چیجوریه
باتشکر از سایت زیباتون

-- هادی زادمهر ، Jun 12, 2007 در ساعت 07:24 PM

درود بر استاد محمد رضا لطفی
بابا شما رو به خدا یکی جواب منو بده

-- هادی زادمهر ، Jun 14, 2007 در ساعت 07:24 PM

بهتر نیست هنرمندان حرف نزنند و بجای صحبت و مصاحبه و گله شکایت و غیره! فقط کار خودشان را بکنند؟
البته ما هم بهتره بجای حرف و نظر و ابراز عقیده در مورد شخصیت، علایق و نظرات اونها، موسیقی شونو گوش بدیم!
اگه هم خوشمون نیومد هنرمند محبوبمون رو عوض میکنیم-بهمین سادگی!

-- علی ، Jun 22, 2007 در ساعت 07:24 PM

خداوندگار تار ايران

-- رضا ، Jun 25, 2007 در ساعت 07:24 PM

لطفا ساعت برگزاری کنسرت رو هم بذارید

-- masoud ، Jun 25, 2007 در ساعت 07:24 PM

فقط و فقط و فقط حسین علیزاده و بس...

-- mojtaba ، Jun 28, 2007 در ساعت 07:24 PM

فقط میتونم بگم دروی بر خسرو همیشه جاودان موسیقی ایران

-- امیر خسرو ، Jul 3, 2007 در ساعت 07:24 PM

ما ایرانی ها موجودات ناقصی هستیم که همه چیز و همه کس را کامل و بی نقص می خواهیم ... فرض کنید آقای لطفی شیره ای باشند، اولا به شما چه ؟ دوما شما خودتان چه گهی هستید ؟ مسیح پاک؟ با شما شرط می بندم اگر اسم واقعیتان را به من بدهید آنچنان لیست بلند بالایی از سوابق درخشانتان فراهم کنم که دیگر حتی از منزل بیرون نروید.......امیدوارم ما ایرانی ها تا زمانی که آدم نشده ایم، روی خوش نبینیم....

-- یکی ، Jul 9, 2007 در ساعت 07:24 PM

in mosighi ke esmesh ra gozashtan "clasic" irani ra yek nafar be ma taarif kone, be gheyr az gerye va badbakhti in music baraye iran chi avorde?dar zemn in OSTAD che sighei ast academike?elmiye?chiye in ostad ostad?

-- ali ، Jul 10, 2007 در ساعت 07:24 PM

زندگی خصوصی دیگران به کسی مربوط نیست.
به تو چی که استاد لطفی شیره ای هستند .. تو برو خودت رو درست کن...تو فقط می تونی نصف خالی لیوان رو ببینی (تازه اگه خالی باشه، چون در عین پر بودن تو و امثال تو باز هم اون رو خالی می بینید)تو هم از مزدوران همین رژیم جهل و جور و فسادی که فکر می کنید این انسانها، اسلام را به خطر میندازن.همه ما به استاد مسلم موسیقی ایران احترام می زاریم.

-- محرمانه ، Jul 11, 2007 در ساعت 07:24 PM

rofagha ostade pire ma ba in harfa koochik nemishe hamem midoonan ke shajarian o alizade o .... bi lotfi hichan!!!!

-- ali ، Jul 17, 2007 در ساعت 07:24 PM

می شود قدر و منزلت اساتید و دود چراغ خورده های موسیقی مظلوم اصیل ایرانی رو
با احترام به هنر آنها نه عیبجویی و کینه ورزی نسبت به این عزیزان . گرامی داشت.
محمدرضا لطفی . محمد رضا شجریان . حسین علیزاده و دیگر هنرمندان . هر کدام گوهری از
تاج افتخار موسیقی ایران زمین هستند.

-- آرین ، Sep 22, 2007 در ساعت 07:24 PM

در این وضعیت موسیقی باید سلیقه های فردی را کنار گذاشت.همه یکی باشیم

-- یلدا ، Jan 28, 2008 در ساعت 07:24 PM

با درود
درباره دوستی که استاد را "شیره ای" معرفی کردند و خواستار این هستند که هنرمندان الگوی کامل جامعه باشند باید بگویم:
1.هیچ کس حق دخالت در امور شخصی دیگری را ندارد
2.تلاش کنید خودتان خوب باشید .اگر همواره به دنبال "الگو" باشید به جایی نمی رسید.
3.اگر قرار باشد تفکر شما هم همین باشد که هر کسی را با معیارهای زندگی خصوصی یا عقاید او بسنجید پس شما چه فرقی با این جمهوری اسلامی دارید که برای همه چیز شورای نگهبان و خبرگان و حراست و مصاحبه و چه و چه می گذارد تا زندگی شخصی مردم را زیر میکروسکوپ کنترل کند و حق هر آزادی را صلب کند؟

-- بدون نام ، Apr 20, 2008 در ساعت 07:24 PM

درسته که از ارائه این مطلب مدت زیادی میگذره ولی من میخوام بگم که چرا ما که نسبت به اساتیدی چون علیزاده و لطفی هیچی از موسیقی نمیدونیم باید جنگ بین اساتید رو راه بیندازیم؟؟
چرا نمیشه همزمان که لطفی رو دوست داشته , علیزاده رو هم دوست داشت و از کارش لذت برد؟؟
یا چرا شجریان وناظری را مقابل هم قرار میدهیم نه در کنار هم؟؟؟
بسه دیگه
اینا همه برای مردم خوشون تو سخت ترین شرایط شرایط زحمت کشیدن و موسیقی ایرانی رو به جهانیان شناسوندن سطحش رو بالا بردن.
عقاید شخصی هر کس هم برای خودش محترمه.
درود بر همه کسانی که خوشون رو وقف مردم و کشورشون میکنن.
زنده باد ایران

-- SURENA ، Aug 18, 2008 در ساعت 07:24 PM