رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶

کنفرانس خبری مشترک لاریجانی، گل و سولانا

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با دومین روز گفتگوهایش با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آنکارا گفت: "فکر می کنم در یک سری امور ما به یک وحدت نظر نزدیک شدیم و بهترین راه حل این است که این مسئله (موضوع هسته ای ایران) از طریق مذاکره و بر اساس قوانین و مقررات بین المللی حل شود".



سولانا، گل و لاریجانی. رویترز

به گزارش مهر، علی لاریجانی که در یک کنفرانس مشترک خبری با خاویر سولانا و عبدالله گل، وزیر امورخارجه ترکیه، سخن می‌گفت با اشاره به روابط تهران- آنکارا افزود: ": ما در دوران وزارت امورخارجه ایشان هم (عبدالله گل) همکاری های نزدیکی با کشور ترکیه داشته ایم و نقش آفرینی ترکیه در مسائل منطقه ای هم بسیار مثبت بود؛ من لازم است این نکته را هم عرض کنم که حتی در حادثه اخیر ملوانان انگلیسی نیز، ترکیه نقش فعالی داشت و ما تشکر می کنیم".

لاریجانی اظهار داشت: "دیروز با جناب آقای سولانا مذاکرات خوبی داشتیم؛ بحثها و نقطه نظراتمان را مطرح کردیم و فکر می کنم این مسیر گفتگومی تواند در آینده نتایج بهتری داشته باشد".

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: "اگر شما اجازه بدهید این مصاحبه مطبوعاتی زودتر تمام شود ما دور دوم مذاکراتمان با آقای سولانا شروع خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم به نتایجی خوبی در آینده نزدیک برسیم".

فرانس پرس نیز گزارش می‌دهد خاویر سولانا در این کنفرانس خبری اظهار داشت که وی انتظار "پیشرفت فوق‌العاده‌ای" از دور نخست این گفتگوها نداشته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "ما نمی‌توانیم معجزه کنیم، اما تلاش کردیم که اندکی این پرونده را جلوتر ببریم".

خاویر سولانا خاطر نشان کرد: " فکر می‌کنم همین که ما یک بار دیگر گرد هم آمدیم ... به خودی خود تحول بسیار مهمی است".

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: " ما تلاش کردیم که درک بهتری از یکدیگر داشتته باشیم ... و بی‌تردید چنین چیزی یک بخش بنیادی برای حل این مسئله است".

خاویر سولانا گفت: "آروزی همه این است که این مسئله از راه دیپلماتیک حل شود و به نظر من هدف دکتر لاریجانی و ایران نیز همین است".

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز اظهار داشت: "من نظرات آقای سولانا را تایید می کنم و نفس این مذاکرت، نظرات را به هم نزدیک می کند؛ اگر ما اختلاف نظر نداشتیم که یک جا دورهم جمع نمی شدیم، اما نفس این کار این است که ما به یک پارادایم مشترکی برای حل مسئله برسیم؛ فکر می کنم در یک سری امور ما به یک وحدت نظر نزدیک شدیم و بهترین راه حل این است که این مسئله از طریق مذاکره و براساس قوانین و مقررات بین‌المللی حل شود و نظارت‌های آژانس و مقررات ان. پی. تی نیز حاکم شود".

لاریجانی افزود: "این چارچوب های خوبی است که وحدت نظر داریم و البته باید فرصت بیشتری دهید تا بحث جدی‌تر صورت گیرد".

در این کنفرانس خبری سولانا و لاریجانی از میزبانی عبدالله گل و ترکیه تشکر قدردارنی کردند.
عبدالله گل، وزیر امورخارجه ترکیه در مقابل گفت: "مایلم که از دو دوست خودم به خاطر ملاحظات خوب خودشان درباره من تشکر کنم و امیدوارم که درباقی مانده مذاکرات خود موفق باشند".

قرار است خاویر سولانا پس از گفتگو با علی لاریجانی، برای شرکت در نشست ناتو، آنکارا را به مقصد اسلو ترک کند.