رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶

واکنش فرمانده ناجا به اعتراض هاشمی شاهرودی

فرمانده نیروی انتظامی از مبنای گفته‌های اخیر رییس قوه قضاییه در اعتراض به نیروی انتظامی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

فرمانده ناجا در این باره گفت: "هماهنگی کاملی با قوه قضاییه صورت گرفته است؛ دیروز جلسه داشتیم و اگر موردی بود به خود من می‌گفتند".

سیدمحمود هاشمی شاهرودی در اولین گردهمایی استانداران سراسر کشور درباره نحوه مواجهه با "آسیب‌های اجتماعی" اظهار داشت: "در برخورد با این آسیب‌‏ها باید نهایت دقت صورت گیرد. ما باید سیاست‌‏ خود در برخورد با این آسیب‌‏ها را پیشگیری از وقوع این آسیب‌‏ها قرار دهیم تا درمان آن. خیلی اوقات برخوردهای شدید جواب عکس می‌‏دهد. هم قضات و هم بخش‌‏های اجرایی به‌‏خصوص نیروی انتظامی باید دقت کنند تا در تب و تاب برخورد، کاری نشود که نتیجه عکس دهد".
طرح مبارزه با بدحجابی نیروی انتظامی که از روز نخست اردیبهشت ماه به اجرا در آمده است با مخالفت‌های بسیاری مواجه شده است.

احمدی‌مقدم در حاشیه تجلیل از نیروی انتظامی استان تهران در اجرای طرح نوروز 86 با بیان این که هیچ کلانتری و پاسگاهی مامور اجرای طرح افزایش امنیت اجتماعی نیست، گفت: "هیچ‌یک از دستگیرشدگان به این محل‌ها هدایت نشده و فقط به 4 پایگاه پلیس امنیت در تهران ارجاع می‌شوند که در آنجا با آنها صحبت می‌شود، توجیه می‌شوند و با حضور خانواده‌هایشان می‌روند".


سردار احمدی مقدم

هاشمی شاهرودی در دیدار با استانداران گفته بود: "اگر در مواقعی که می‌‏توان فردی را به کلانتری‌‏ها و پاسگاه‌‏های انتظامی نبرد، نباید پای وی را به کلانتری‌‏ها کشاند. کشاندن پای زنان و جوانان به کلانتری غیر از ضرر اجتماعی منفعتی ندارد".

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، فرمانده نیروی انتظامی در حالی که با پرسش‌های متعدد خبرنگاران در خصوص اجرای طرح روبه‌رو شده بود، خطاب به اصحاب رسانه گفت: "شما می‌گویید مبارزه با بدحجابی، ما عنوان مبارزه با بدحجابی نداریم و این ساخته خود شماست و شما این را درست کرده‌اید".

احمدی‌مقدم با ابراز نارضایتی گفت: "چرا این همه اصرار دارید، طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی را به برخورد با بدحجابی تنزل دهید که البته این هم جزو اجرای طرح است"؟

سردار احمدی‌مقدم افزود: "یعنی فکر می‌کنید در جامعه همه چیز امن شده و نگرانی‌ها از بین رفته است و هیچ کس هیچ دغدغه‌ای در جامعه ندارد"؟

فرمانده ناجا از یکی از خبرنگاران پرسید:"خودتان خانم هستید، وقتی از خیابان می‌روید از مزاحمت اوباشان ناراحت نیستید"؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مامور مخفی مبارزه با بدحجابی وجود دارد؟ گفت: "نیروی انتظامی مامور مخفی مبارزه با مزاحمان دارد و این در حالیست که پلیس مخفی حق برخورد ندارد و فقط مستندسازی می‌کند. پلیس مخفی حق ندارد به عنوان پلیس نامحسوس، خودش را به مردم معرفی کند".

هنگامی که وی با پرسش دیگری از سوی خبرنگاران در باب سوءاستفاده از پلیس مخفی مواجه شد، گفت: "پس می‌گویید ما چه کار کنیم؟ آشکار بیایند، می‌گویید چرا آشکارند؟ مخفی بیایند می‌گویید چرا مخفی؟ پلیس چشم ماست و با مستندسازی و تهیه عکس اگر متهم نیز جرمش را قبول نکرد، با فیلم تهیه شده قادر به برخورد با اوست".

فرمانده نیروز انتظامی اظهار داشت: "فکر نمی‌کنم مخالفت چندانی با اجرای طرح باشد، بلکه روی روش‌ها و شیوه‌ها مبنی بر این که رویکرد فرهنگی باشد و به اقدامات فرهنگی اولویت داده شود، نقطه نظراتی وجود دارد".


یک مامور زن نیروی انتظامی در مقابل یک دختر تهرانی. ایلنا

فرمانده ناجا با اشاره به فضای اجرای طرح طی سه روز گذشته، گفت: "نه جو پلیسی هست و نه بگیر و بند؛ ظاهرا اجتماع خیلی هم پاکتر شده است".

وی همچنین با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه نیروی انتظامی با رییس و معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد: "در این جلسه موافقت شد با تشکیل ستاد مشترکی از قوه قضاییه و نیروی انتظامی، پرونده مجرمان جرایم امنیت اجتماعی که در جامعه وحشت‌آفرین بوده‌اند، قابل درخواست عفو نباشد و به این ترتیب از ورود این پرونده‌ها به کمیسیون عفو ممانعت شود، چرا که در صورت عفو و یا عدم پذیرش تقاضا، کمیسیون موجب تاخیر در اجرا می‌شود".

سردار احمدی‌مقدم افزود: "در این جلسه ایجاد شعب در دادسراها و دادگاه‌های کشور برای رسیدگی ویژه به جرایم خاص امنیت اجتماعی که در آن قضات با وحدت رویه به سرعت به این جرایم رسیدگی کنند نیز قطعی شد".

احمدی‌مقدم شدت و ضعف اجرای طرح نیروی انتظامی را متناسب با زمان برشمرد و اظهار داشت: "آیا فکر می‌کنید پارسال هم موقت بود؟ زمانی که ناهنجاری‌های اجتماعی اوج بگیرد حضور پلیس هم متناسب با آن تشدید می‌شود، اما اگر اوضاع به حد نرمال و عادی برگشت ضرورتی نیز برای صرف توان در آن وجود ندارد، بدین ترتیب باید امنیت مردم در فصل بهار و تابستان که تفریح و حضور در گردشگاه‌ها و طبیعت افزایش می‌یابد بیشتر شود".

فرمانده ناجا با تاکید بر این که در هر صورت ما وظیفه خودمان را انجام می‌دهیم، اظهار کرد: "اقدامات سال گذشته ناجا در رابطه با امنیت اجتماعی نتایج بی‌نظیری داشت، به طوری که در شرارت، قتل، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف، گروگانگیری کاهش‌های 30 درصدی داشتیم که در نوع خود رکورد بوده است".

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران فرمانده نیروی انتظامی در ادامه گفت: "جامعه نیاز دارد با این جرایم سخت‌تر برخورد شود و ما نیز هدفمان را در لیدرهای این جرایم ساماندهی کرده‌ایم.

سردار احمدی‌مقدم جهت اصلی حرکت نیروی انتظامی در سال 86 را توضیح داد و افزود: "باندهای فساد اولین گروه هدف است و پس از‌ آن متجاوزان حریم خصوصی که موجب آبروریزی مردم می‌شوند و به عکس و فیلم آنها دستبرد می‌زنند، در تیررس اقدامات پلیس قرار می‌گیرند".

وی سومین گروه هدف را افراد ایجاد کننده ناهنجاری در اجتماع معرفی کرد و اظهار داشت: "خودتان قضاوت کنید که چقدر جو پلیسی طی سه روز اجرای طرح در جامعه حاکم بوده است".

فرمانده ناجا درباره شمار بازداشت شدگان طرح اخیر نیروی انتظامی گفت: "طی سه روز گذشته، حدود 150 تن به مراجع از پیش تعیین شده به دلیل نامناسب بودن پوشش هدایت شدند که این افراد با حضور خانواده‌هایشان توجیه شده و با اخذ تعهد پس از انجام کار روانشناسی آزاد شده‌اند".

وی افزود: "خوشبختانه تنها 13 تن به دادسراها احضار شدند که این افراد نیز از کسانی بودند که با ماشین بر سر راه خانمها قرار گرفته و ایجاد مزاحمت می‌کردند و دستگیری این افراد با استناد به تصاویر تهیه شده از آنها توسط پلیس نامحسوس بوده است".