رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۴ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۴ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۴ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران،‌ ایران: ایران اعلام کرد اگر اتحادیه‌ی اروپا بخواهد بر خواست تعلیق غنی‌سازی اورانیوم پافشاری کند دلیلی بر ادامه‌ی مذاکرات نمی‌بیند. امروز غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، یک روز پیش از دیدار لاریجانی و سولانا در آنکارا، گفت: «ما مسیری درست را در پیشرفت کشور طی کرده‌ایم و به طور قانونی به تکنولوژی‌ای دست یافته‌ایم که نمی‌توان آن را متوقف کرد یا به گذشته برگرداند».

بغداد، عراق: صبح امروز دو بمب جاسازی‌شده در خودرو در پارکینگی در نزدیکی سفارت ایران در بغداد منفجر شد. روز گذشته نیز دو بمب در همین محل منفجر شد. پلیس بغداد، که در محل حاضر شده بود، گفت این حادثه تلفات جانی در بر نداشته است اما احتمال وجود بمب‌هایی دیگر منتفی نیست.

بغداد، عراق: امروز یک بمب‌گذار انتحاری با خودرو به سوی پست بازرسی ارتش آمریکا در شمال بغداد حمله کرد. در اثر این انفجار، که مرگبارترین انفجار ظرف شانزده ماه گذشته بود،‌ ۹ سرباز آمریکایی کشته و ۲۰ سرباز زخمی شدند.

لندن، بریتانیا: پلیس انگلیس گفت در عملیات مبارزه با تروریسم شش تن را در لندن بازداشت کرده است. این شش تن، که تحت شرایط امنیتی فوق‌العاده تحویل پلیس سبز پادینگتون در مرکز لندن شدند، به دست داشتن در حادثه‌ی نوامبر ۲۰۰۴ مظنون هستند.

مسکو،‌ روسیه: دفتر ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهوری روسیه، اعلام کرد سخنرانی سالانه‌ی رییس جمهور در پارلمان، به دلیل شرکت در مراسم تشییع جنازه‌ی بوریس یلتسین به تعویق افتاد.
مطبوعات مسکو نیز امروز جملگی در بدرود بوریس یلتسین، او را «قهرمان» خواندند و ستایشی بسیار از اولین رییس جمهوری روسیه پس از فروپاشی شوروی به عمل آوردند. روزنامه‌ی «ایزوِتسیا» با تصویری از یلتسین در سال ۱۹۹۱، هنگامی که به کرملین رفت و قدرت را به دست گرفت، نوشت او اولین کسی بود که به کرملین رفت و وفاداری‌اش به مردم را از یاد نبرد. روزنامه‌ی «ورمیا نووستی» نیز نوشت «یلتسین آخرین قهرمان بود. اینک فقط مردم مانده‌اند».

قندهار، افغانستان: مقامات پلیس افغانستان می‌گویند در سومین روز از عملیات حمله به مواضع طالبان، منطقه‌ای را محاصره کرده‌اند که گمان می‌کنند ۲۰۰ عضو طالبان، و از جمله چند تن از رهبران بلندپایه‌ی آن گروه، در آنجا باشند.

اسلام‌آباد،‌ پاکستان: هزاران تظاهر کننده امروز در برابر ساختمان دادگاه عالی پاکستان تجمع کردند و نسبت به دستور پرویز مشرف مبنی بر برکناری رییس این دادگاه اعتراض کردند. از ۹ مارس که ژنرال مشرف «افتخار محمد چودری»، رییس دادگاه عالی پاکستان، را برکنار کرد اعتراضات گسترده‌ای انجام شده بود اما تظاهرات امروز بزرگ‌ترین اعتراض به حکم مشرف بود.

آنکارا، ترکیه: دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه در پارلمان این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پکن، چین: مقامات چینی امروز از مقررات تازه‌ای خبر دادند که به منظور شفافیت بیشتر دولت و مبارزه با فساد اداری اِعمال می‌شود. ژانگ کیونگ، عضو دفتر حقوقی چین، گفت: «این مقررات برای زمانی محدود اجرا خواهند شد و حداکثر یک سال تداوم خواهند داشت».

جزن، عربستان سعودی: امروز یک مرد در جنوب عربستان، به جرم قتل،‌ گردن زده شد. محمد بن جابر در نزاعی بر سر زمین،‌ یک نفر را با خنجر به قتل رسانده بود. بدین ترتیب،‌ تعداد گردن زدن در عربستان به ۴۰ مورد در سال جاری رسید. سال گذشته مجموعا ۳۷ تن و دو سال پیش ۸۳ تن در عربستان گردن زده شدند.