رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶

اپوزیسیون نیجریه خواستار ابطال انتخابات شد

یکی از رهبران جناح اپوزیسیون نیجریه خواستار ابطال انتخابات دو روز پیش این کشور شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، یک گروه ناظر بین‌المللی نیز که بر جریان انتخابات نظارت داشت گفته است روند انتخابات از استانداردهای جهانی به دور بوده است.

یکی از مهم‌ترینِ این گروه‌های ناظر، گروه ۵۹ نفری یک مؤسسه‌ی بین‌المللی آمریکایی وابسته به جمهوری‌خواهان، اعلام کرده است روز شنبه و در جریان رأی‌گیری، تقلب‌های متعددی رخ داده است؛ از جمله برگه‌های رأی تقلبی و نتایج ساختگی. در اعلامیه‌ی این گروه، که روز یک‌شنبه صادر شد، آمده است:‌ یافته‌های اولیه نشان می‌دهند که «روند انتخابات از حد استانداردهای انتخابات پیشین در نیجریه هم پایین‌تر بوده است و از استانداردهای جهانی فاصله دارد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آتیکو ابوبکر، معاون رییس جمهوری و رهبر اپوزیسیون، خواستار ابطال انتخابات شد. او گفت: «من پیش از این هم خواستار ابطال انتخابات بودم. هیچ گزینه‌ی دیگری جز ابطال در پیش روی او نیست». اشاره‌ی ابوبکر به حکومت رییس جمهور اُباسانجو بود که زمانی با او رابطه‌ی دوستی داشت اما بعدها با او دشمنی سیاسی پیدا کرد.

انتخابات ایالتی که در چهاردهم آوریل برگزار شد، به علاوه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و قانون‌گذاری روز شنبه، جزئی از طرح واگذاری قدرت به برگزیدگان مردم محسوب می‌شود.
از سال ۱۹۶۰ که این کشور از بریتانیا استقلال یافت، تمامی انتخابات یا ابطال شده‌اند یا وقوع کودتایی نظامی نتایج انتخابات را نادیده گرفته است.

هنوز نتایج نهایی انتخابات روز شنبه اعلام نشده است اما نتایج اولیه نشان از آن دارد که عمر یارعادوآ، نامزد حزب حاکم، از رقبای دیگر بسیار پیش افتاده است.