رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۲ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: یک هفته پیش از آغاز مذاکرات کلیدی لاریجانی ـ سولانا،‌ امروز سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران اعلام کرد ایران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نمی‌پذیرد.

پاریس، فرانسه: امروز نخستین دور رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه از ساعت هشت صبح آغاز شد و تا ساعت هشت شب ادامه خواهد داشت. در این انتخابات، که مهم‌ترین انتخابات در طول چند دهه‌ی اخیر محسوب می‌شود، ۴۴.۵ میلیون نفر واجد حق رأی هستند و برگه‌ی رأی دریافت کرده‌اند. تعداد واجدین حق رأی نسبت به انتخابات پنج سال پیش، ۳.۴ میلیون نفر افزایش یافته است. برگزیده‌ی انتخابات جای ژاک شیراک ۷۴ ساله را خواهد گرفت که دوازده سال است رهبری فرانسه را در دست دارد. اگر نتایج آخرین نظرسنجی‌ها درست دربیاید، نیکولا سارکوزی و سگولن رویال به دور دوم، که در ششم مه (دو هفته‌ی بعد) برگزار می‌شود، راه خواهند یافت. البته انتخابات در جزایر ماوراء بحار فرانسه و همچنین فرانسویان ساکن قاره‌ی آمریکا دیروز انجام شد.

موگادیشو، سومالی: امروز درگیری‌های اخیر در پایتخت سومالی وارد پنجمین روز خود شد و آتش سنگین خمپاره‌ها را در پی داشت. شورشیان اسلامگرای موگادیشو امروز با آتش توپخانه به مواضع ارتش اتیوپی حمله کردند. برخی ساکنان پایتخت نیز می‌گویند نیروهای اتیوپیایی با تانک و توپخانه به اهداف غیرنظامی حمله کرده‌اند. ظرف پنج روز گذشته ۱۶۸ غیرنظامی کشته و صدها تن مجروح شده‌اند.

بغداد، عراق: امروز نوری المالکی، نخست وزیر عراق، بغداد را به مقصد قاهره ترک گفت تا در باره‌ی مقدمات برگزاری کنفرانس بین‌المللی عراق،‌ با مقامات مصری گفت‌وگو کند. کنفرانس بین‌المللی عراق ماه آینده در شرم‌الشیخ، در ساحل دریای سرخ، برگزار خواهد شد.

خوست، افغانستان: یک بمب‌گذار انتحاری که لباس پلیس بر تن داشت، خود را در ولایت شرقی خوست منفجر کرد. در این حادثه ۱۰ تن کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند.

بغداد، عراق: امروز دو بمب جاسازی‌شده در دو خودرو، تقریبا به‌طور همزمان، در یک مرکز پلیس در بغداد منفجر شدند و ۹ کشته و ۲۸ زخمی برجای گذاشتند. ۱۰ تن از زخمی‌ها پلیس بوده‌اند.

لاگوس، نیجریه: انتخابات روز گذشته در نیجریه با آشوب‌هایی فراوان برگزار شد. ابهام در باره‌ی صندوق‌های رأی، قتل و عملیات حمله‌ی یک کامیون به ستاد انتخابات از جمله این آشوب‌ها بوده است.

دمشق، سوریه: امروز نخستین روز رأی‌گیری برای انتخاب اعضای پارلمان سوریه برگزار می‌شود. این انتخابات با تحریم جناح اپوزیسیون، که ۱۶۷ کرسی از مجموع ۲۵۰ کرسی را در اختیار دارند، روبه‌رو شده است.

کورسیکا: شب گذشته انفجار بمبی در جزیره‌ی فرانسوی کورسیکا به زخمی شدن یک تن انجامید. بمب ساعاتی پس از نیمه شب و در کنار یک دفتر مالیاتی منفجر شد. ده دقیقه پیش از آن نیز بمبی در نزدیکی اداره‌ی امور دریایی باستیا منفجر شده بود که تلفاتی در پی نداشت. این حادثه یک روز پس از آن روی داد که یک مأمور پلیس هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد. مقامات مستعمراتی فرانسه در این جزیره، این حادثه را به جدایی‌طلبان نسبت دادند.

ملبورن، استرالیا: پزشکان استرالیایی می‌گویند به ویروسی ناشناخته برخورد کرده‌اند. پزشکان می‌گویند هر سه نفری که بتازگی پیوند عضو داشتند و هر سه نفر از یک دهنده‌ی واحد عضو دریافت کرده بودند درگذشتند. شخص دهنده، که کاملا به ویروسی ناشناخته آلوده بوده است، مردی ۵۷ ساله بوده که یک هفته پس از بازگشت از اروپا، ‌بر اثر توموری مغزی از پای درآمد.

ساراواک، مالزی: یک قبیله‌ی روستایی در ایالت ساراواک مالزی با شاخه‌های درختان و تیرک‌های چوبی به دور روستای خود حصاری کشیدند تا به گفته‌ی خود سرزمین اجدادی‌شان را از دست‌اندازی دولت نجات دهند و نگذارند جنگل‌هایشان کاملا محو شود. این اقدام در پی طرح دولت برای حفظ جنگل‌ها و اسکان روستاییان صورت گرفته است.

لندن، بریتانیا: سازمان دهندگان کنسرت عظیم اول ژوئیه نگرانند به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت پرنسس دایانا، آشوب و جنجال به این کنسرت راه یابد. شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری، پسران دایانا، گفته‌اند «ناامیدانه» در تلاشند با مدیریت این مراسم،‌ آن را نجات دهند. کنسرت مذکور قرار است اول ژوئیه در ورزشگاه نودهزار نفری ویمبلی برگزار شود.