رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۸۶

مرگ‌ومیر‌های خاش بر اثر "تب خرگوشی" یا "طاعون"

در پی مرگ 8 نفر بر اثر یک بیماری ناشناخته در چند روستای اطراف خاش واقع در استان سیستان و بلوچستان گمانه‌زنی‌ها و خبرهای متفاوتی درباره علت بیماری منتشر شده است.


حمیدرضا پشنگ، نماینده‌ مردم خاش در این باره به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: "نوعی بیماری در روستاهای شیرخان و قادربخش و یک روستای دیگر حدفاصل خاش و گشت سراوان شیوع پیدا کرده که در فاصله‌ زمانی 24 ساعت، جان 8 نفر را گرفته است".

پشنگ با اشاره به نامه‌ خود به وزیر بهداشت و درمان و اعزام تیمی برای بررسی این مساله از سوی وزارت بهداشت و درمان‌گفت: "تیم اعزامی وزیر بهداشت پنجشنبه به منطقه رسیده و یک‌سری کارها نیز انجام داده‌اند و به صورت قرنطینه چادرهایی زده و چند نفر را به صورت قرنطینه بستری کرده و بعد به خاش انتقال داده‌اند".

نماینده خاش همچنین به گمانه‌زنی‌های متفاوت درباره علت این بیماری اشاره کرده و افزود: "در ابتدای امر بیماری تشخیص داده نشد و احتمال آنفلوآنزای مرغی می‌رفت که بعد از یک ‌سری آزمایشات عنوان شده بیماری شیوع پیدا کرده طاعون است ولی روز جمعه خبر از یک نوع سیاه زخم گلویی می‌دهند ولی با این وجود هنوز 100 درصد مطمئن نیستند".

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: "بیماری هرچه باشد بسیار خطرناک بوده که در عرض یک روز جان 8 نفر از را گرفته است و این جای تامل دارد".

در همین حال حسین علی شهریاری، نماینده مردم زاهدان، به خبرگزاری مهر گفت: "این بیماری در ابتدا مشکوک به بیماری خطرناک طاعون ریوی بود که با بررسی های اولیه توسط کارشناسان بهداشت و درمان وزارت بهداشت مشخص شد، با توجه به علائم بالینی آن به احتمال زیاد بیماری تولارمیا است که این بیماری یکی از بیماری های مشترک حیوان و انسان محسوب می شود".

عضو کمیسون بهداشت و درمان مجلس ایران اظهار داشت: "هم اکنون این بیماری در منطقه خاش تحت کنترل است و اقدامات اولیه و لازم نیز برای پیشگیری از شیوع آن توسط نیروهای بهداشتی و درمانی انجام شده است".

وی با بیان اینکه این بیماری میکروبی با استفاده از آنتی بیوتیک قابل درمان است، گفت: "تعدادی مهمان از مناطق دیگر به این روستا وارد شده بودند که با ابتلا به این بیماری تحت درمان قرار گرفتند".

شهریاری با این حال خاطر نشان ساخت که هنوز نتایج آزمایش‌های انجام شده از این بیماران اعلام نشده تا بتوان به صورت 100 درصد ابتلا به بیماری تولارمیا[تب خرگوشی] را تایید کرد که نتایج این آزمایش‌ها نیز احتمالا تا چند روز آینده اعلام می شود.

دکتر شهریاری با اشاره به اینکه سردرد، تب، گلو درد و مشکل تنفسی از جمله علائم بالینی بیماری تولارمیا است، گفت: "راه انتقال این بیماری از طریق آب و غذای آلوده است که ابتدا حیوان را مبتلا کرده و در صورت آلوده کردن مواد غذایی توسط حیوان آلوده به این بیماری و یا مصرف گوشت آن به انسان نیز سرایت می کند".

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: "در برخی موارد نوع تنفسی این بیماری می تواند از انسان به انسان دیگر سرایت کند اما مهمترین راه انتقال این بیماری از طریق حیوان آلوده به انسان صورت می‌گیرد".