رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۷

رای دادگاه بریتانیا به استرداد دیپلمات ایرانی به واشنگتن

یک دادگاه بریتانیایی، روز پنجشنبه به استرداد یک دیپلمات پیشین ایرانی به ایالات متحده رای داد.

ایالات متحده از بریتانیا خواسته است که نصرت الله تاجیک، را به دلیل "قاچاق تجهیزات نظامی آمریکایی" به ایران به واشنگتن تحویل دهد.

نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن است که در 26 اکتبرسال 2006 در شهر دورهام بریتانیا دستگیر شد.


نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن

تاجیک در این شهر در یک موسسه مطالعات اسلامی به تدریس اشتغال داشت.


ماموران امنیتی آمریکا مدعی شده‌اند که از تاجیک هنگام گفتگو برای خرید دوربین‌های ویژه شب فیلم دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکلای نصرالله تاجیک می‌گویند که نیروهای امنیتی آمریکا به طور غیرقانونی در خاک بریتانیا برای وی تله گذاشته‌اند. این وکلا همچنین دلیل می‌آورند اگر هم جرمی در خاک بریتانیا روی داده باشد نمی‌توان مجرم را به آمریکا تحویل داد.

در مقابل، خانم کارولین توبس، قاضی دادگاه استدلال کرده است که فعلی که گفته می‌شود از تاجیک سرزده، ضررش متوجه خاک آمریکاست.

این قاضی همچنین حکم داده است که کار ماموران امنیتی آمریکا برای پیشنهاد فروش تجهیزات نظامی به تاجیک، غیر قانونی نبوده است.

برخی مطبوعات و رسانه‌های بریتانیایی دولت بریتانیا را مورد انتقاد قرار داده‌اند که ماموران امنیتی آمریکا چگونه آزادانه می‌توانند در خاک بریتانیا به فعالیت بپردازند.

نصرت الله تاجیک به قید وثیقه آزاد است و حق تجدید نظر در حکم این دادگاه همچنان برای وی محفوظ است.

وزارت امورخارجه ایران به این حکم اعتراض کرده و آن را یک توطئه سازماندهی شده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خوانده است.

نظرهای خوانندگان

این آقا شده چوب دو سر ... از یک طرف آمریکایی ها لنگش را می کشند، از یک طرف خودی ها یتیم رهایش کردند، به هر حال می دانید که بی نوا دوم خردادی است...
حتما خبر دارید که در دادگاه اولش به علت عدم پرداخت حق الوکاله از سوی وزارت فخیمه امور خارجه وکلا از دفاع خودداری کردند. اینجاست که می گویند افعی بچه هایش را می بلعد

-- علی ، Jun 27, 2008 در ساعت 04:13 PM