رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۶

گفتگوهای اتمی از سر گرفته می‌شود

مذاكرات علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجم اردیبهشت ماه ( ‪ ۲۵‬آوریل ‪ ( ۲۰۰۷‬از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این توافق درپی تماس تلفنی عصر روز پنجشنبه سولانا با لاریجانی صورت گرفت.


لاریجانی و سولانا. آسوسیتدپرس

بر پایه این گزارش، علی لاریجانی در این مكالمه تلفنی، ضمن موافقت با از سرگیری دور جدید مذاكرات، خطاب به سولانا اظهار داشت: "ایران ضمن محفوظ داشتن اعمال حقوق مسلم خود در توسعه برنامه صلح آمیز هسته‌ای، همواره آماده مذاكرات سازنده با طرفهای ذیربط بوده است" .

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، در فروردین ماه امسال نیز سولانا و لاریجانی به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده و به توافق رسیدند که با یکدیگر در تماس باشند.

پیشتر یک دیپلمات اروپایی گفته بود که خاویر سولانا به توصیه پنج عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان، درصدد است ایران را برای بازگشت به میز مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای خود ترغیب کند.

از سرگیری گفتگوهای هسته‌‌ای ایران با خاویر سولانا در حالی اعلام می‌شود، که رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات‌متحده نیزدر یک کنفرانس مشترک با ایهود اولمرت بر راه‌حل دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد.

رابرت گیتس در اورشلیم گفت: "روشن است اگر فکر می‌کنید که برنامه (هسته‌ای ایران) هنوز با نقطه برگشت‌ناپذیر فاصله دارد ... پس برای کار دیپلماتیک فرصت دارید".