رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۶

قلم طلایی سال ۸۵ برای عزت‌‏الله سحابی

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران، قلم طلایی سال 85 خود را به عزت‌‏الله سحابی، مدیر مسئول ماهنامه ایران فردا تقدیم كرد.

ماشالله شمس‌‏الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی گفت: "در سالگرد روز جهانی آزادی مطبوعات، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در جلسه خود به اتفاق آرا چهارمین قلم طلایی خود را به عزت‌‏الله سحابی، مدیر مسوول ماهنامه ایران فردا تقدیم كرد".


عزت الله سحابی روبروی مجتمع قضایی کارکنان دولت

شمس‌الواعظین افزود: "این انجمن به پاس تلاش سحابی برای آزادی بیان و مطبوعات، ایشان را شایسته دریافت قلم طلایی سال 85 دانست".

به گزارش خبرگزاری کار ایران، شمس‌‏الواعظین با اشاره به سالگرد روز آزادی مطبوعات گفت: "به مناسبت این روز مراسمی روز یكشنبه در محل انجمن صنفی روزنامه نگاران از ساعت 2 تا 4 برگزار می‌‏شود و در این مراسم علاوه بر آنكه گزارش سالانه 85 انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در خصوص روند روزنامه‌‏نگاری و آزادی بیان در یك گفت‌‏وگوی رادیو و تلویزیونی و مطبوعاتی ارایه می‌‏شود و انجمن طی مراسمی قلم طلایی را به آقای سحابی اهدا می‌‏كند".

وی همچنین از تمام روزنامه نگاران، فعالان مطبوعاتی دعوت كرد كه روز یكشنبه 16 اردیبهشت در این مراسم شرکت کنند.

سخنگوی دفاع از آزادی مطبوعات با اشاره به برگزاری جلسه هفتگی این انجمن گفت: "در این جلسه پیرو صحبت‌‏های انجام شده در خصوص محاكمه علی فرحبخش در مورد دادرسی از ایشان، مباحثی مطرح شد كه این دادرسی منصفانه, عادلانه و قانونی نبوده است و ایشان نتوانسته است از حقوق خود استفاده كرده و از خود دفاع كند".

شمس‌‏الواعظین اظهار داشت: "انجمن تاكید دارد كه با فرحبخش با رأفت اسلامی برخورد شده و ایشان بدون قید و شرط آزاد شوند تا نتیجه حكم دادگاه تجدیدنظر بیان شود".

وی با ابراز تاسف از این كه خانواده فرحبخش امكان دیدار با وی را ندارند، گفت: "انجمن دفاع از آزادی مطبوعات علاوه بر آنكه خواهان آزادی فوری فرحبخش است، از مسئولان می‌‏خواهد كه امكان تماس خانواده علی فرحبخش با وی را فراهم كنند و یا به ایشان اجازه مرخصی بدهند تا بتوانند با خانواده‌‏اش دیدار كند".

برپایه گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، علی فرحبخش ششم فروردین ماه به اتهام "جاسوسی" از سوی دادگاه انقلاب به سه سال زندان و پرداخت ٦۹ هزار دلار محکوم شد. علی فرحبخش روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، همکار بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله یاس نو، شرق، سرمایه، ٦ آذرماه ١٣٨٥ به هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه دستگیر شد. این روزنامه نگار برای شرکت در نشست سازمان های غیر دولتی در باره رسانه‌ها به بانکوک سفر کرده بود. دستگیری وی به مدت چهل روز از سوی مقامات مسئول جمهوری اسلامی پنهان نگاه داشته شد و تنها بعد از انتشار این خبر توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران، یکشنبه ١٧ دی ماه سال 85 سهراب سلیمانی رییس زندانهای تهران دستگیری علی فرحبخش را تایید کرد. محاکمه وی در تاریخ ٥ اسفند ماه در شعبه شش دادگاه انقلاب آغاز شد.