رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶

نامه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به کمپانی وارنر

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در نامه‌ای به کمپانی برادران وارنر نسبت به تولید و اکران ۳۰۰ ‬اعتراض کرد.

در نامه این انجمن آمده است: "آنقدر حلقه وصل ما با بعضی از تولیدات دور و نزدیک آن کمپانی، عمیق و ناگسستنی است که نمی‌خواهیم دروغ آشکار و مفتضحی چون ‪ ۳۰۰ ‬را در کارنامه‌تان ثبت کنیم. اما گویا باید بپذیریم که "جنگ سرد" در عصرحاضر، ابعاد تازه‌ای یافته و بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خود را به عرصه فرهنگ و هنر اختصاص داده است".


این نامه می‌افزاید: "براستی این تحریف ناشیانه تاریخ و جعل واقعیت‌ها، چه‌توجیه فرهنگی و سیاسی دارد؟ اگر سیاست‌های معاصر تحمیل شده از حزب جمهوریخواه و تفکر میلیاریستی جاری در حکومت آمریکا بخشی از سرمایه‌گذاری و نگاه کنترل شده خود را متوجه تولیدات سینمایی و رسانه‌ای کرده است ، چرا کمپانی برادران وارنر با آن قدمت و سوابق فرهنگی و هنری که بر عاشقان سینما پوشیده نیست ، وجه المصالحه قرار گیرد؟ "

این انجمن در ادامه بیان می‌دارد: "در قبال واقع بینی و صداقت فرهنگی که جوهره و ذات سینما به ما ارزانی داشته است، چرا زمینه ساز مخدوش شدن تصویر ذهنی و نوستالژیک اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین شده‌اید؟ نشانه‌ها و واسطه‌ها را از تولیدات مهر تایید خورده خودتان وام گرفته‌ایم تا وجدان خفته‌تان را بیدار کنیم"
.

این نامه با اشاره به فیلم تحسین شده "اسب کهر را بنگر" ساخته فرد زینه‌مان اضافه کرد: "آیا سازنده اثر ضدفرهنگی ‪" ۳۰۰‬زاک اشنایدر" نیز در مقام یک خائن به تحریف بلاهت آمیز تاریخ نپرداخته است؟"

این انجمن می‌افزاید: "چرا به همین سادگی حاضر می‌شوید سیاستهای پشت پرده و عوامل مخرب فرهنگی، همه حیثیت و اعتبار سینمایی آن کمپانی پر سابقه را فدای اهداف مغرضانه و ضد فرهنگی خود کنند؟"

نظرهای خوانندگان

بالاخره يكي يه چيزي به اين شركته گفت. باز هم خوبه.

-- بدون نام ، Apr 19, 2007 در ساعت 04:49 PM

به فرض محال كه چند دلسوخته و عاشق فرهنگ و تاريخ بي نظير ايران زمين توانستند اثرات ويران كننده اين فيلم مغرضانه را از خاطر مردمان جهان بزدايند، با تخريب بي وقفه اي كه نزديك به سي سال است توسط بخش فرهنگي جمهوري اسلامي بر تاريخ و فرهنگ و آداب و سنن ما اعمال ميشود چه كنيم؟ اگر از 1000 نفر در اين مملكت سوال شود كه اسم اسب حضرت عباس در كربلا چه بود ؟ همه جوابت را خواهند داد ولي اگر پرسيديد سلطان هفت دريا (خشايارشا) كه بود و چرا اين لقب بخود گرفت و چگونه در چند هزار سال پيش فرمانده و دريا سالار او يك زن بود؟ چه كس پاسخ شما تواند گفت

-- رضا ، Apr 21, 2007 در ساعت 04:49 PM

لطفا فیلم 300 را ول کنید. سد سیوند را بچسبید!!!!
آنها قصه می سازند. ما نابود می کنیم. باز صد مرحبا با شقاوت ایشان.

-- نعیم ، Apr 21, 2007 در ساعت 04:49 PM