رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۸ فروردین


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۲۸ فروردین ۱۳۸۶
۱۷ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: ایران پیام تسلیتی به مردم آمریکا فرستاد و حادثه‌ی تیراندازی در دانشگاه ویرجینیا را که به قتل ۳۳ تن انجامید تسلیت گفت. محمدعلی حسینی،‌ سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران این حادثه را محکوم و با ملت آمریکا و خانواده‌های قربانیان آن ابراز همدردی می‌کند».

تهران، ایران: نیروهای امنیتی ایران رییس کانون صنفی معلمان را بازداشت کردند. روزنامه‌ی ایرانی اعتماد ملی خبر می‌دهد علی‌اکبر باغانی، در پی بالا گرفتن تظاهرات معلمان ایرانی در یک ماه گذشته، در زندان به سر می‌برد.

تهران،‌ایران: غلامحسین الهام،‌ سخنگوی دولت ایران، دست داشتن ایران را در ناپدید شدن یک مأمور بازنشسته‌ی اف.بی.آی تکذیب کرد. آقای الهام در کنفرانس مطبوعاتی امروز گفت: «آمریکایی‌ها می‌گویند یک نفر به جزیره‌ی کیش آمده بعد هم ناپدید شده. هیچ‌گونه دستگیری در کار نبوده و هر دو طرف در حال بررسی موضوع هستند».

امان، اردن: رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در نخستین مرحله از سفر خاورمیانه‌ای خود امروز به اردن می‌رود تا با عبدالله، پادشاه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کند. «جلب حمایت از دولت عراق» و «مقابله با تأثیرات فزاینده‌ی ایران در خاورمیانه» به‌عنوان اهداف این سفر ذکر شده است.

قندهار، افغانستان: پنج سرباز حافظ صلح سازمان ملل در افغانستان، شامل چهار نپالی و یک تن دیگر، امروز بر اثر انفجار یک بمب جاده‌ای در ولایت قندهار کشته شدند.

داکا، بنگلادش: خالده ضیا،‌ نخست وزیر پیشین بنگلادش، با تبعید خود موافقت کرد. خانم ضیا در برابر این تصمیم از حکومت فعلی،‌ که مورد پشتیبانی ارتش است، درخواست کرد در باره‌ی پسرانش آسان‌گیری کند. پسران خالده ضیا متهم به فساد مالی و اختلاس هستند.

رم، ایتالیا: دادگاهی در رم ماریو لوزانو، تفنگدار دریایی آمریکا،‌ را محکوم شناخت و جرم او را در ماجرای قتل نیکولا کالیپاری، افسر امنیتی ایتالیا، «قتل عمد» دانست.
سال گذشته در جریان آزادی جیولیانا سگرنا، روزنامه‌نگار ایتالیایی که بیش از یک ماه در بازداشت نیروهای شبه‌نظامی در عراق بود، تفنگدار آمریکایی به‌سوی خودرو ایتالیایی‌ها شلیک کرد و موجب مرگ کالیپاری و زخمی شدن دو تن دیگر شد.

تریپولی، لیبی: جان نگرو پونته، قائم مقام وزارت خارجه‌ی آمریکا، امروز به لیبی می‌رود. نگرو پونته عالی‌ترین مقام آمریکایی‌ست که بعد از بیش از نیم قرن به لیبی سفر می‌کند.

بیروت، لبنان: نیکولا میشل، نماینده‌ی حقوقی دبیرکل سازمان ملل امروز راهی لبنان می‌شود تا تلاش کند فشار بر دادگاه بین‌المللی بررسی ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین این کشور، را کاهش دهد. حریری در انفجار اتومبیلش در سال ۲۰۰۵ کشته شد.
از سوی دیگر، الکساندر سالتانوف،‌معاون وزارت خارجه‌ی روسیه، نیز در لبنان به سر می‌برد تا در باره‌ی دادگاه ترور رفیق حریری با رهبران لبنان مذاکره کند.

لندن، انگلستان: بر خلاف گفته‌ی بانک دولتی انگلستان که نرخ تورم دوازده ماه گذشته را ۳ درصد اعلام کرده بود، امروز مدارک رسمی نرخ ۱/۳ درصد تورم را برای یک سال گذشته ثابت کرد.

در شهر چه خبر؟

پس از ركودی طولانی در بازار موسيقی ايران، «در سايه باد»، ساخته‌ی مسعود شعاری، نوازنده‌ی سه‌تار، و اجرای گروه «همساز» از سوی انتشارات آوای باربد منتشر شد.
اين مجموعه، محصول فعاليت‌‏ها و كنسرت‌‏های چند سال گذشته، و در زمينه‌ی موسيقی تجربی مسعود شعاری‌ست.

در اين آلبوم نیز، مثل آثار پيشين این گروه، درشن آنند نوازنده‌ی هندی طبلا هنرنمایی کرده است و آنتونی آردين ساكسفون نواخته است. «شباهنگ»، «سه‌تار نوازی سنتی»، ‌«كاروان صبا»، «انتظار» و «سير» از ديگر آلبوم‌هايی‌ست كه مسعود شعاری روانه‌ی بازار كرده است.