رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۶

واکنش قوه قضاییه ایران به خبر حراج سفارت آمریکا

سخنگوی قوه قضاییه ایران خبر حراج ساختمان سابق سفارت آمریکا را در تهران تکذیب کرد.

یک بازرگان ایرانی مقیم قبرس پیش از این در گفت و گویی با خبرگزاری فرانسه ادعا کرده بود که دادگاهی در ايران رأی داده است تا محل سابق سفارت آمریکا در تهران در ازای غرامتی که او از دولت آمریکا طلب کرده است، فروخته شود.

خبرگزاری فارس امروز گزارش داد که علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه ایران این موضوع را تکذیب کرده و گفته است، قوه قضاییه درباره فروش محل سابق سفارت آمریکا در تهران حکمی صادر نکرده است.
آقای جمشیدی دادخواست حسین علیخانی تاجر ایرانی مقیم قبرس را علیه دولت آمریکا تأیید کرد.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: یک بازرگان ایرانی با تقدیم دادخواست، دعوایی را به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار علیه دولت آمریکا تقدیم کرد که در شعبه سوم دادگاه عمومی تهران به آن رسیدگی و روز ۳۰ دی‌ماه ۱۳۸۱ دادنامه‌ای علیه آمریکا صادر شد.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، پس از این که حکم به نفع بازرگان ایرانی صادر شد، او پلاک ثبتی زمینی را برای اجرای حکم معرفی کرد که بعدها مشخص شد متعلق به ساختمان سفارت آمریکا است.

آقای جمشیدی تأکید کرد که تقاضای بازرگان ایرانی خلاف کنوانسیون بین المللی "وین" درباره اماکن دیپلماتیک است بنابراین خواسته او در قوه قضاییه رد شده و خبرهایی که در رسانه‌ها درباره فروش ساختمان سفارت آمریکا منتشر شده است، صحیح نیست.