رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۶ فروردین


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲۶ فروردین ۱۳۸۶
۱۵ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران،‌ ایران: تهران می‌گوید برای ساخت دو نیروگاه جدید اتمی در شهر جنوبی بوشهر اقدام به برگزاری مناقصه کرده است.

بغداد،‌ عراق: در پی انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در حومه‌ی بغداد،‌ هجده تن کشته شدند.

سن‌پترزبورگ، روسیه: یک روز پس از برخورد خشونت‌آمیز پلیس با تظاهرکنندگان در مسکو و بازداشت گری کاسپاروف، رهبر جبهه‌ی منتقدان دولت، امروز نیز صدها پلیس در سن‌پترزبورگ در برابر تظاهرکنندگانِ مخالف رییس جمهور پوتین صف‌آرایی کردند. این تظاهرات از ساعاتی پیش شروع شده است.

قندهار، افغانستان: چهار افغانی که برای یک سازمان خصوصی امنیت آمریکایی کار می‌کردند در پی یک حمله‌ی انتحاری در نزدیکی قندهار کشته شدند.

بغداد، عراق: ساعاتی پیش در شمال بغداد،‌ دو بالگرد آمریکایی پس از بلند شدن از روی زمین با یکدیگر برخورد کردند و هر دو سقوط کردند. به گفته‌ی منابع نظامی، این حادثه دو کشته و پنج مجروح در پی داشت. قربانیان همگی از سربازان ارتش آمریکا بودند.

کابل،‌ افغانستان: پلیس افغانستان می‌گوید انفجاری که صدای آن امروز در کابل شنیده شد، تحت کنترل بوده و به انفجار مین‌های کاشته‌شده از زمان حمله‌ی شوروی سابق مربوط بوده است. این انفجار با حمله‌ای انتحاری در قندهار، که طی آن چهار افغانی کشته شدند، همزمان بود.

کازابلانکا، مراکش: نیروهای امنیتی مراکش در جست‌وجوی بمب‌گذارهای انتحاری احتمالی در کازابلانکا (دار البیضاء) هستند. روز گذشته، پس از یک رشته بمب‌گذاری‌ها، دو برادر نیز در حمله‌ای انتحاری به مرکز فرهنگی آمریکا در کازابلانکا، خود را منفجر کردند.

قاهره، مصر: حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، امروز برای دیدار با ژاک شیراک و برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امروز، یک‌شنبه، راهی پاریس می‌شود.

خارطوم،‌ سودان: یک افسر حافظ صلح، از نیروهای اتحادیه‌ی آفریقا، صبح امروز در منطقه‌ی دارفور کشته شد. این هفتمین قربانی در یک ماه گذشته است.

غزه: از ناپدید شدن آلن جانستون،‌ خبرنگار بی‌بی‌سی، یک ماه گذشت. او در ۱۲ مارس،‌ در یک ایستگاه بازرسی درشهر غزه ربوده شد.

توکیو، ژاپن: رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا، برای دیداری سه روزه از ژاپن امروز وارد این کشور شد. قرار است پرودی با نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه، و همچنین با امپراتور آکی‌هیتو دیدار کند.

اورشلیم،‌اسراییل: قرار است امروز ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، با محمو عباس،‌ رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار و گفت‌وگو کند. این دیدار، که با هدف بحث بر سر جزئیات آینده‌ی حکومت فلسطین صورت می‌گیرد، در چارچوب ملاقات‌های مرتب و از پیش برنامه‌ریزی شده است.

سخیر، بحرین: مسابقات اتومبیلرانی جایزه‌ی بزرگ فرمول یک بحرین امروز آغاز می‌شود.