رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۶

گری کاسپاروف در برابر ولادیمیر پوتین


گری کاسپاروف در تظاهرات ۱۴ آوریل مسکو سخنرانی می‌کند- عکس: AFP

در جریان تظاهرات ضد دولتی روز شنبه روسیه، پلیس ضد شورش نزدیک به ۲۰۰ نفر را دستگیر کرد.

از جمله دستگیر شدگان این تظاهرات گری کاسپاروف، قهرمان پیشین شطرنج جهان بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران پلیس ضد شورش و نیروهای وزارت کشور روسیه در لباس نظامی، به مرکز مسکو روانه شدند تا از حرکت تظاهرات کنندگان به سوی میدان پوشکین جلوگیری کنند.

ائتلاف "روسیه دیگر" سازمان‌دهنده تظاهرات روز شنبه مسکو بود. "روسیه دیگر" ولادیمیر پوتین را به برچیدن دموکراسی از روسیه متهم می‌کند.

بنا بر مشاهدات گزارشگر فرانس پرس، گری کاسپاروف، یکی از رهبران ائتلاف "روسیه دیگر"، هنگامی که تلاش داشت معترضان را به سوی میدان تاریخی پوشکین هدایت کند دستگیر شد.

برپایه این گزارش بسیاری از دستگیر شدگان پس از زمان کوتاهی آزاد شده‌اند.

به گفته دنیس بیلونوف، یک سخنگوی "روسیه دیگر"، کاسپاروف هم پس از تحمل ۵ ساعت بازداشت، به دادگاه رفت و به جرم "سر دادن شعارهای ضد دولتی" ۴۰ دلار جریمه و سپس آزاد شد.

به رهبران مخالف دولت هشدار داده شده بود که در میدان پوشکین تجمع نکنند و مسئولان امنیتی روسیه با استقرار ۹ هزار پلیس اجازه ندادند که مخالفان به این میدان برسند.

میخائیل کاسیانوف، نخست‌وزیر پیشین روسیه نیز در این تظاهرات شرکت داشت و هنگامی که شبه‌نظامیان روس از ورود او به میدان پوشکین جلوگیری کردند وی سر به اعتراض زد و گفت: "بر سر مسئولان چه آمده است؟ آیا عقلشان را از دست داه‌اند؟ این عملیات نظامی برای چیست؟"

ناآرامی‌ها در روسیه با فرا رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری مارس ۲۰۰۸ رو به افزایش گذاشته است. بر پایه قانون اساسی روسیه، ولادیمیر پوتین، دیگر نخواهد نتوانست برای یک دوره دیگر کاندیدا شود.

کاسیانوف به هواداران خود گفت: "ما با انتخابات تغییر ایجاد می‌کنیم. ما برای میهن خود انتخابات آزاد و واقعی می‌خواهیم نه بدلی و تقلبی".


بوریس برزوفسکی. فرانس پرس

تظاهرات ضد دولتی روز شنبه پس از آن صورت گرفت که مخالف میلیونر پوتین، بوریس برزوفسکی، در لندن اعلام کرد که در تدارک یک "انقلاب" از تبعید است.

مسکو پس از انتشار اظهارات برزوفسکی در شماره روز جمعه گاردین از لندن خواست که وی را از بریتانیا اخراج کند. برزوفسکی از بریتانیا پناهندگی دریافت کرده است.

ائتلاف "روسیه دیگر" دربرگیرنده طیفی از لیبرال‌های طرفدار غرب تا چپ‌های تندرو است.