رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۶

"مخالفت رایس با ادامه بازداشت مقامات ایرانی"

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد دولت بوش برخلاف توصیه‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده تصمیم دارد همچنان مقامات ایرانی دستگیر شده در اربیل را در بازداشت نگه دارد.


کاندولیزا رایس. دهم آوریل، واشنگتن. رویترز

بر پایه این گزارش، در نشست تیم سیاست خارجی جورج بوش در روز سه‌شنبه، دولت تصمیم گرفته است که این پنج ایرانی همچنان تا بازنگری ماه جولای آمریکا در مورد 250 زندانی خارجی در عراق، در بازداشت به سر برند.

ایالات متحده هر شش ماه یک بار وضعیت زندانیان خارجی در عراق را بررسی می‌کند.

روزنامه واشنگتن می‌نویسد این تصمیم واشنگتن می‌تواند ایران را هرچه بیشتر تحریک کند.


این در حالی است که سخنگوی دولت عراق در سفر روز جمعه آمریکا خواستار بهبود مناسبات واشنگتن و تهران شده بود.

علی دباغ در یک کنفرانس خبر مشترک با دانا پرینو، همتای آمریکایی خود، گفت: "احساس ما این است که بهتر شدن مناسبات ایالات متحده با ایران، می‌تواند به کمتر شدن دخالت‌ها در عراق بینجامد".

روزنامه واشنگتن پست می‌افزاید که اختلاف برسر آزادی یا بازداشت این پنج ایرانی ، نشانگر بروز اختلاف بر سر مواجهه با ایران در دولت بوش است.


روزنامه واشنگتن به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد، کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه آمریکا، که در نشست تیم سیاست خارجی بوش شرکت داشت، توصیه کرد که این ایرانی‌ها باید آزاد شوند چراکه هرگز منفعتی برای آمریکا ندارند؛ اما پس از بررسی گزینه‌های موجود وی با دیگر اعضای تیم به توافق رسید.

برپایه این گزارش دفتر دیک چنی، معاون رییس‌جمهور آمریکا از طرفداران سفت و سخت ادامه بازداشت مقامات ایرانی است.

نظرهای خوانندگان

ba jomhoriye eslamiya iran nemishavad ba zabane diplomasi sokan ghoft. srane iran fagat yek jaban ra mifahmand. zoor va ghateiyat.adrese asliye mobarze ba terorism dar tehran mibashad

-- poja-norvej ، May 25, 2007 در ساعت 10:54 PM