رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۶

کمسیون امنیت ملی مجلس: "آماده گفتگو با نانسی پلوسی هستیم"

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از آمادگی نمایندگان ایرانی برای گفتگو با رییس مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد.

تام لانتوس رییس کمیته روابط خارجی نمایندگان و نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار از سوریه در یک کنفرانس خبری در سانفرانسیسکو، بر ضرورت گفتگو با ایران تاکید کرده بودند.


محمد نبی رودکی. نایب رییس کمسیون امنیت ملی مجلس

تام لانتوس همچنین اظهار داشت که همین فردا آماده است به تهران برود و با رییس‌‌جمهور احمدی‌نژاد گفتگو کند. اظهارات این دو نماینده دموکرات درباره ایران خشم کاخ سفید را برانگیخت.

محمد نبی رودکی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: "ما آماده گفت‌وگوی پارلمانی با نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا هستیم".


نماینده شیراز افزود: "این آمادگی به معنای برقراری رابطه سیاسی با دولت آمریکا نیست؛ چرا که دولت آمریکا دولت زورگو و اشغالگر است و علاوه بر نادیده گرفتن حقوق ملت‌ها، قوانین دیپلماتیک و بین‌المللی را نقص می‌کند".


نانسی پلوسی در مسجد امیه دمشق. سوم آوریل. رویترز

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: "گفت‌وگوی پارلمانی می‌تواند موضوع و مشکلات فیمابین را مورد بحث و بررسی قرار دهد و ملت‌های ایران و اروپا و آمریکا را به‌ هم نزدیک‌تر کند. همچنین بحث‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران می‌تواند در این گفت‌وگو مورد توجه قرار گیرد".

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، خود نخستین کسی بود که به طور رسمی به جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا، نامه نوشت، گرچه به این نامه هیچگاه پاسخ داده نشد، اما پس از سالها، تابوی تماس با مقامات آمریکایی شکسته شد.


تحولات منطقه نیز تهران و واشنگتن را وادار کرد که در کنفرانس بغداد دور یک میز بنشینند و به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کنند.

گرچه دولت بوش و جمهوری‌خواهان از تمایل دموکرات‌ها برای گفتگو با ایران انتقاد می‌کنند اما پس از آنکه گفتگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن، گرچه در مورد عراق، صورت گرفت زلمای خلیل زاد و جورج بوش این گفتگو را سازنده "توصیف" کردند.

در همین حال کاندولیزا رایس گفتگو با منوچهر متکی در اجلاس آتی عراق را منتفی ندانسته است.

نظرهای خوانندگان

خوب خوبه باز هم. قدم به قدم و با ناز و قهر و آشتي دارن به هم نزديک ميشن. به قول ما جنوبيها تو بدم، بميرو بدم._ مهم ايجاد رابطه است حتي با ناز و شرط. بقيه اش درست ميشه. انگار ايرانيها تو سياست هم مثل عروسي بار سوم آره مي گن.

-- داريوش ، Apr 14, 2007 در ساعت 11:47 PM

در اين باره علاقه مندان مي توانند اين مقاله تازه مرا بخوانند.لينک
http://asre-nou.net/1386/farvardin/23/m-khabare-khosh.html

-- داريوش برادري ، Apr 14, 2007 در ساعت 11:47 PM