تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۰ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
۳۰ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: در ادامه‌ی ناآرامی‌ها در عراق، امروز ۱۱ تن کشته شدند. یک بمب‌گذار انتحاری با منفجر کردن خودروی خود در نزدیکی یک مرکز فرماندهی پلیس در غرب بغداد، ۵ تن را کشت و ۱۲ نفر دیگر را مجروح کرد. در نقطه‌ای دیگر در بغداد،‌ یک سرتیپ سابق ارتش صدام حسین به همسایه‌اش شلیک کرد و او را کشت. بر اثر یک بمب‌گذاری کنار جاده نیز یک غیرنظامی از پای درآمد. در تیراندازی‌های شبانه در مرکز پلیسی در موصل نیز ۴ مرد مسلح کشته شدند.

کابل، افغانستان: نیروهای ائتلاف به همراهی نیروهای افغان موفق شدند در نبردی ۱۴ ساعته، ۸۷ تن از جنگجویان القاعده را از پای درآورند. بر اساس بیانیه‌ی امروز ائتلافِ به رهبری آمریکا در افغانستان، این نبرد که در منطقه‌ی شینداند در ولایت هرات صورت گرفت در ادامه‌ی حمله‌ی دو روز پیش بود که طی آن ۴۹ تن از شورشیان طالبان و یک سرباز آمریکایی کشته شدند.
خبر تکمیلی: در پی افزایش اعتراض‌های مردمی نسبت به قربانی شدن غیرنظامیان در این نبردها، پلیس افغانستان ۳۰۰ مأمور خود را برای رویارویی با تظاهرکنندگان که فریاد «مرگ بر آمریکا» سرمی‌دهند فرستاده است.

آنکارا، ترکیه: حامد کرزای و پرویز مشرف، رؤسای جمهوری افغانستان و پاکستان، امروز در ترکیه با یکدیگر دیدار می‌کنند تا ضمن برطرف ساختن تنش به وجود آمده میان دو کشور، در باره‌ی راههای مقابله با حملات تشدیدیافته‌ی طالبان گفت‌وگو کنند.

کولومبو، سری‌لانکا: در پی دو درگیری جداگانه، نیروهای نظامی سری‌لانکا ۱۲ تن از شورشیان تامیل را کشتند. در نخستین درگیری، ارتش سری‌لانکا با حمله به معبدی بودایی در شبه جزیره‌ای کوچک در شمال جفنا، پنج تن از شورشیان ببرهای تامیل و همچنین نگهبان این معبد کشته شدند. همچنین نیروهای نظامی روز یک‌شنبه در حمله به مواضع شورشیان در وِلی اویا در شمال شرقی این کشور، شش تن از اعضای ببرهای تامیل،‌ از جمله سه زن را از پای درآوردند. این حملات در پاسخ به دو موشکی‌ست که ببرهای تامیل روز یک‌شنبه به سمت پایتخت شلیک کردند.

تالین، استونی: پس از آشوب خونینی که بر سر جابه‌جایی یک بنای یادبود باقی‌مانده از زمان شوروی سابق در پایتخت استونی درگرفت، سرانجام وزارت دفاع این کشور اعلام کردند این مجسمه را به محل اصلی خود بازمی‌گرداند. در هفته‌های اخیر، در پی اعلام تصمیم مقامات استونی مبنی بر جابه‌جایی مجسمه‌ی۵ /۲ متری برنزی سرباز ارتش سرخ، مسکو واکنشی بسیار شدید از خود نشان داد و مردم پایتخت استونی نیز دو شب پیاپی دست به تجمع در خیابان‌ها زدند. روز جمعه نیز آشوب‌هایی در این کشور درگرفت که بر اثر آن یک شهروند روس کشته شد.

آنکارا، ترکیه: دادگاه قانون اساسی ترکیه امروز به استماع دادخواست مخالفان تصویب نامزدی عبدالله گل برای ریاست جمهوری این کشور می‌پردازد. نامزدی یکی از اعضای حزب اسلامگرای توسعه و عدالت، در هفته‌های اخیر باعث بروز دو راهپیمایی در آنکارا و استانبول و همچنین هشدار ارتش شده است. اتحادیه‌ی اروپا از ارتش ترکیه خواسته است در سیاست دخالت نکند.

اسراییل: ایهود اولمرت برای اولین گزارش رسمی در باره‌ی کوتاهی‌ها در جنگ سال گذشته با حزب‌الله، امروز به ادای توضیحات می‌پردازد. رهبران احزاب و سیاست‌مداران اسراییلی، شدیدترین انتقادها را به نحوه‌ی رهبری اولمرت در جنگ با حزب‌الله از او کرده‌اند.

باماکو، مالی: انتظار می‌رود نتایج انتخابات ریاست جمهوری که دو روز پیش در مالی برگزار شد، امروز اعلام شود. نتایج اولیه نشان از پیروزی رییس جمهوری فعلی، آمادو تومانی توره، دارد. نیروهای اپوزیسیون معتقدند در انتخابات تقلب روی داده است.

کویت، کویت: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در سومین مرحله از سفر خاورمیانه‌ای خود، و پس از سفر به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، امروز راهی کویت می‌شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)