تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۸ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۸ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۸ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: امروز سالروز تولد صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، است. این نخستین سالروز تولد صدام پس از اعدامش است. از همین رو، مقامات امنیتی گفته‌اند اوضاع را در این کشور تحت نظر دارند.
خبر تکمیلی: در حملاتی جداگانه، سیزده عراقی کشته شدند. چهار تن از قربانیان عضو سازمان هلال احمر عراق بودند.

آنکارا، ترکیه: در پی رأی غیرقاطع پارلمان ترکیه به عبدالله گل، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، ارتش این کشور با صدور بیانیه‌ای هشدار داد بشدت از نظام لائیک در کشور محافظت می‌کند. تیتر درشت روزنامه‌‌ی حریت امروز چنین بود: «ارتش ترکیه در این کارزار تماشاچی نیست». روزنامه‌ی ملیت نیز خبر از دومین تظاهرات در حمایت از لاییک بودن جمهوری ترکیه داده است که فردا در استانبول برپا خواهد شد.

پاریس، فرانسه: مناظره‌ی بسیار مهم سگولن رویال و فرانسوا بایرو امروز برگزار خواهد شد. در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که هفته‌ی پیش برگزار شد، نیکولا سارکوزی و سگولن رویال به دور دوم راه یافتند. در حالی‌که همه در انتظار تصمیم نفر سوم انتخابات، فرانسوا بایرو، برای ائتلاف با یکی از دو برنده‌ی دور نخست بودند، آقای بایرو اعلام کرد رأی‌دهندگان را آزاد می‌گذارد تا به هر کس خود می‌خواهند رأی بدهند. اما از خانم سگولن رویال درخواست کرد در مناظره‌ای تلویزیونی با او شرکت کند تا احتمالا به نقاطی مشترک دست یابند.

قندهار، افغانستان: سخنگوی طالبان در تماسی تلفنی اعلام کرد امروز یک زن فرانسوی را که در اسارت خود داشت آزاد کرده است. این زن یکی از پنج گروگانی‌ست که از سه هفته پیش در بازداشت نیروهای طالبان هستند. هنوز مقامات افغان و فرانسوی آزادی این گروگان را تایید نکرده‌اند.

صنعا، یمن: نبرد میان نیروهای دولتی و شورشیان شیعی در شمال غربی این کشور بالا گرفته است. با این‌که مقامات یمنی سال گذشته از پایان یافتن درگیری‌ها خبر داده بودند اما از اواخر ژانویه نبردهای تازه‌ای در این کشور آغاز شده است. منابع دیپلماتیک مستقر در صنعا می‌گویند بیش از هزار نفر در طول سه ماه گذشته کشته شده‌اند.

داکا، بنگلادش: فرمانده ارتش بنگلادش گفت نیروهای نظامی این کشور قصد ندارند قدرت را به دست بگیرند و مطمئنا پس از پاکسازی صحنه‌ی سیاسی کشور، به پادگان‌های خود برخواهند گشت. ژنرال معین اواحمد امروز در گفت‌وگو با یک روزنامه‌ی محلی گفت: «یک چیز باید روشن شود. آیا ارتش قدرت را در دست خواهد گرفت؟ فشار زیادی به ما می‌آمد که قدرت را در دست بگیریم، اما ما این کار را نکردیم. می‌خواهیم دموکراسی تداوم یابد».

غزه: امروز با آتش سربازان اسراییلی، سه فلسطینی در غزه از پای درآمدند.

ریاض، عربستان: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، امروز راهی عربستان سعودی می‌شود تا با ملک عبدالله، پادشاه این کشور، دیدار و گفت‌وگو کند. روز گذشته مقامات امنیتی عربستان موفق شدند گروهی از مظنونان به حملات تروریستی را دستگیر کنند.

قاهره، مصر: محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، راهی مصر شد تا با حسنی مبارک، رییس جمهوری آن کشور، دیدار و در باره‌ی توسعه‌ی منطقه گفت‌وگو کند.

نازارث، اسراییل: امروز تظاهراتی در حمایت از عزمی بشاره، رهبر یکی از احزاب عربی اسراییل،‌ که به اتهام همدردی و کمک به حزب‌الله در جریان جنگ لبنان تحت بازجویی‌ست برگزار می‌شود.

کولومبو، سری‌لانکا: یونیسف اعلام کرد در پی مذاکرات با یکی از گروههای تامیل هوادار دولت، از آنها قول گرفته است ۱۹۴ سرباز کودک را آزاد کنند. دفتر امور کودکان سازمان ملل سال گذشته نیروهای دولتی و پلیس سری‌لانکا را متهم کرده بود کودکان را برای جنگ در شرق این جزیره به خدمت می‌گیرند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)