تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتراض به سخنگوی دولت از موتلفه تا مشارکت

اظهارات اخیر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، درباره معلمان، زنان و کارگران و انتساب اعتراضات آنان به خارج از کشور با واکنش گسترده‌ای از سوی جناح‌های سیاسی مواجه شد.

سخنگوی دولت روز پنجم فروردین ماه در همایش "اتحاد ملی، انسجام اسلامی" که در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد اظهار داشت که "در رابطه با بانوان برخورد سیاسی نشده است ... اینها مطالبات کارگران، معلمان و زنان نیست و تنها مطالبه‌ گروه خاصی که دارای اهداف سیاسی و متصل به خارجند و توجهی به منافع ملی نداشته و به آن چشم طمع دارند، است.



رییس و سخنگو ی دولت ایران. ایرنا

الهام از تلاش دولت بر رفع مشکلات معیشتی مردم خبر داد اما در عین حال گفت : "بر این باورم که بحث معلمان، بحث مادی نیست و آن را انحرافی می‌دانم که عده‌ای معلمان را در بحث نیاز معیشتی تنزل می‌دهند و معلمان را در این سطح نشان می‌دهند".

در واکنش به سخنان الهام درباره ارتباط خواسته‌های معلمان با خارج از کشور دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: "من هیچ شاهدی دال بر این ارتباط نمی‌‏بینیم، هرکس هم چنین نظری دارد، باید دلایل خود را مطرح کند".

محمدنبی حبیبی افزود: "رسیدگی بیشتر به وضع معلمان را ضروری می‌‏دانم و باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا مطالبات فرهنگیان پاسخ داده شود".

دبیر کل حزب موتلفه اظهار داشت: "اظهار مطالبات فرهنگیان کاری بسیار معمولی است، این اتفاق می‌‏تواند در هر صنف دیگری نیز صورت گیرد. معلمان نیز یکی از برجسته‌‏ترین اقشار جامعه هستند که مطالبات خود را مطرح کرده‌‏اند".

جبهه مشارکت نیز نسبت به اظهارات سخنگوی دولت و وزیر دادگستری واکنش نشان داد.

معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت در این باره گفت: "منتسب کردن صدای اعتراض مردم به مسائل امنیتی، بهانه‌‏ای است که دولت سعی دارد از طریق آن بر ناتوانی خود در تامین مطالبات مردم سرپوش بگذارد".

آذر منصوری در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: "دولت مهرورز و عدالت‌‏طلب باید به طور جدی به این سوال پاسخ دهد که ربط کوچک‌‏ترین اعتراض مردم در حد طرح مطالبات صنفی خود با جریانات خارج از کشور و امنیتی کردن فضا چه نسبتی با عدالت‌‏طلبی و مهروزی دارد؟ تا چه حد برخورد سیاسی با مطالبات صنفی در راستای تحقق شعار عدالت‌‏طلبی است؟ الگوی عملی دولت برای تحقق این شعار چیست؟ و این شعار چه کسانی را در برمی‌‏گیرد و چه زمانی جنبه عملی پیدا خواهد کرد؟ آیا اصناف مختلف حق ندارند کوچک‌‏ترین اعتراض صنفی به وضع موجود خود داشته باشند"؟

معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت افزود: "برخورد پلیسی و امنیتی با مطالبات صنفی مردم غیر از مشتنج کردن فضای کشور و تبدیل این اعتراضات صنفی به اعتراضات سیاسی و مخدوش کردن چهره کشور در فضای بین‌‏المللی نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت".

سیدرضا اكرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، نیز اظهارات غلامحسین الهام ناشی از چند شغله بودن وی عنوان کرد که گاهی مطالبی بیان می‌کند که زیبنده دولت نیست.

سید رضا اکرمی گفت: "این‌‏گونه اظهارات بی‌‏مایه است و باید مشكلات فرهنگیان را عاقلانه برطرف كرد و بی‌‏خود فرافكنی نكرد".

این عضو جامعه روحانیت مبارز افزود: "یكی از مشكلات آقای الهام چندشغله بودنشان (سخنگوی دولت، وزیر دادگستری و عضو شورای نگهبان) است بنابراین طبیعی است كه نمی‌‏توان با یك دست چندین هندوانه برداشت".

اکرمی خاطر نشان کرد: "متاسفانه آقای الهام گاهی مطالبی را مطرح می‌‏كنند كه نه زیبنده دولت مهرورز است و نه زیبنده خودشان به عنوان یك حقوقدان".

دبیركل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به اظهارات الهام واکنش نشان داد و گفت: "دولت به جای فرافكنی، باید به مطالبات اصناف مختلف پاسخ داده و به وعده‌‏های خود عمل كند".

سیدحسین موسوی تبریزی گفت: "متاسفانه در یك ماه اخیر شاهد خط و نشان كشیدن‌‏های وزیر ارشاد و وزیر اطلاعات به صورت‌‏های مختلف بوده‌‏ایم كه هیچ‌‏كدام از اینها مشكلی را از جامعه حل نمی‌‏كند".

دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: "كارگری كه بر سر سفره‌‏اش به جای پول نفت، نان و پنیر هم نمی‌‏تواند بگذارد و خود را شرمنده زن و فرزندانش می‌‏بیند، از این تهمت‌‏ها نمی‌‏هراسد و این تهدیدات برایش اثرگذار نخواهد بود".

موسوی تبریزی یادآور شد: "انتظار می‌‏رود آقای الهام حیثیت قضاوت و عضو شورای نگهبان بودن خود را حفظ كرده و حقوقی‌‏تر حرف بزند چراكه اظهار نظر حقوقی اگر چیزی هم نداشته باشد، حداقل ضرری نخواهد داشت اما این‌‏گونه حرف زدن‌‏ها و اتهامات نه‌‏تنها هیچ جایگاهی ندارد بلكه تحریك‌‏كننده هم هست".
وی افزود: "دبیات الهام راحت‌‏ترین ادبیاتی است كه یك دولت در مواجهه با مطالبات مردم می‌‏تواند به كار گیرد".

موسوی تبریزی با بیان اینکه "استفاده از كلماتی مانند وابسته بودن به خارج، توطئه كردن و امثال اینها برای دولتی كه خود را از پاسخگویی به مطالبات مردم ناتوان می‌‏بینند و گفتن اینكه تقاضاهای به‌‏حق مردم از خارج سرچشمه می‌‏گیرد، آسان است" خطاب به دولت احمدی‌نژاد گفت: "دولتی كه به دنبال خدمت به مردم بوده و به معنای واقعی اسلامی و عدالت‌‏خواه است، سعی می‌‏كند به جای فرافكنی، به مفهوم شعارها و مطالبات مردم گوش كرده و ببیند مردم چه می‌‏خواهند و چه می‌‏گویند ولو چهار نفر از آن جمع هم وابسته بوده یا پولی گرفته باشند. ما باید ببینیم چه گفته می‌‏شود، نه اینكه چه كسی این حرف را می‌‏زند. شاید حرفی كه گفته می‌‏شود، حق باشد كه اگر چنین بود آنها را دنبال كنند و اگر ناحق بود به صورت منطقی آن را برای افكار عمومی توضیح دهند و بگویند یا برای رفع مشكلات كارگران بیكارشده یا معلمان این اقدامات را تاكنون انجام داده‌‏ایم".

دبیركل جامعه زینب نیز در واکنش به اتهام سخنگوی دولت به معلمان، کارگران و زنان گفت: "معلمان، كارگران و زنان از اقشار محترم و تاثیرگذار جامعه و خدوم به انقلاب هستند و اگر كسی مدعی است كه آنها در پیگیری مطالباتشان از خارج كشور خط می‌‏گیرند، باید آن را ثابت كنند."

مریم بهروزی اظهارداشت: "باید به مطالبات بر حق معلمان، زنان و كارگران رسیدگی شود و دولت آنچه را كه در توان دارد، برای پاسخگویی به مطالبات آنان انجام دهد".

ابوالقاسم رئوفیان، عضو شورای مركزی جامعه اسلامی فرهنگیان، نیز درباره الهام موضع‌گیری کرد و گفت: "سخنان الهام درست نیست و شان نظام ایجاب می‌‏كند كه مطالبات این اقشار هر چه سریع‌‏تر مورد توجه قرار گیرد. مطالبات معلمان وجه صنفی دارد و درباره اینكه بخواهند از خارج كشور خط بگیرند، نمی‌‏توان مصادیقی را بیان كرد".

غلامحسین امیری، قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین، نیز درباره ادعاهای غلامحسین الهام اظهار داشت: "مطالبات معلمان مطالبات به‌‏حقی است كه باید به مرور آنها را برطرف كرد ... باید آقای الهام ادله‌‏ خود را ارایه كند ... شاید در برخی گروه‌‏ها دو یا سه نفر وابسته باشند اما این را نمی‌‏توان به حساب كل گذاشت. باید امكانات و ضروریات فراهم كردن مطالبات معلمان را آماده كرد".

نظرهای خوانندگان

جبهه مشارکت اشتباه ميکند. همانتطوريکه آقاي حسین درخشان نشان داده حتي حرکتهاي کارگري هم تحت نفوذ امريکاست!
http://hoder.com/weblog/archives/015967.shtml

-- erinther ، Apr 27, 2007 در ساعت 10:14 PM

سلام.
بابا اسم این آدمو این قد نیارید. خودشم انتظار نداره...
فقط ایشون هستند که ؛یر آمریکایی می تون بمونن. البته اگر بیان تهرون و بقیه ی رهنمود های پارلمان تاریستی شونو توی تهرون محقق کنن گخیلی بهتر می شه....
مجلس منتظرشه

-- رضا پاپتی ، Apr 27, 2007 در ساعت 10:14 PM

وقتي كه آب سر بالا ميره قورباغه هم ابو عطا مي خواند

-- omidakbolbolak123@gmail.com ، Apr 28, 2007 در ساعت 10:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)