تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

صف‌آرایی روسیه در برابر ناتو

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه در واکنش به سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا، یک پیمان عمده دفاعی را به حال تعلیق در آورد .

پوتین روز پنجشنبه خواستار این شد که روسیه به پایبندی خود به پیمان "نیروهای متعارف در اروپا" (CFE) پایان بخشد.


ولادیمیر پوتین در برابر مجلسین روسیه سخن می گوید و گزارشگران یادداشت بر می دارند. فرانس پرس

بر پایه عهدنامه "نیروهای متعارف در اروپا"، پیمان ناتو و ورشو، در سال 1990 توافق کردند که استقرار نیرو در کشورهای عضو هریک از این دو پیمان، محدود شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمر پوتین در برابر نمایندگان مجالس سفلی و علیای روسیه گفت: "پیشنهاد من این است که ما اجرای پیمان "نیروهای متعارف در اروپا" را از جانب روسیه به حال تعلیق در بیاوریم".

یاپ دهوپ اسخفر، دبیر کل ناتو، در کنفرانس دو روزه ناتو در اسلو اظهار داشت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تعلیق پیمان سی. اف. ای را از جانب مسکو به تایید رسانده است.

دبیر کل ناتو گفت: "پیام روسیه، نگرانی عمیق، ناخرسندی و تاسف عمیقی را برانگیخته است چراکه متحدین (ناتو) عقیده دارند پیمان سی. اف. ای یکی از شالوده‌های امنیت اروپا است".

رییس‌جمهوری روسیه می‌گوید استقرار سپر دفاع ضد موشک آمریکا در اروپای شرقی، حاکی از سو نیت و عدم صداقت غرب در کاهش تسلیحات در این منطقه است.


مسکو از واشنگتن انتقاد می‌کند که استقرار این سپر دفاعی، قابلیت تهاجمی جنگ‌افزارهای هسته‌ای روسیه را با تهدید مواجه می‌کند. واشنگتن دربرابر، مدعی است که استقرار این سپر موشکی نه برای قدرت بزرگی چون روسیه بلکه برای کشورهایی چون ایران است.

در واکنش به این اقدام روسیه، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده، این اقدام مسکو را " مضحک" توصیف کرده است.

نظرهای خوانندگان

واله برای ما ایرانی ها فرقی نمی کند که موشکهای پرزیدنت بوش لت وپارمان کند یا موشکهای دوست جون جونی مون ،پوتین . تنها خواهشمون اینه که زودتر بزنن ازشراین زندگی راحتمون کنن ،همین!

-- محمد ازآلمان ، Apr 27, 2007 در ساعت 12:54 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)