تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۶ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۶ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۶ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

آنکارا،‌ ترکیه: خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، و علی لاریجانی، مذاکره‌کننده‌ی ارشد هسته‌ای ایران، امروز در دومین روز از مذاکرات خود به دیدار عبدالله گل، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه،‌ر فتند. سولانا دستیابی به «موفقیت چشمگیر» در مذاکراتش با لاریجانی را غیرمحتمل دانست. خاویر سولانا صبح امروز در حالی که هتلش را به قصد رفتن به محل مذاکرات ترک می‌کرد به خبرنگاران گفت: «ملاقات‌های دیروز ما سازنده بود؛ اما اکنون در وضعیتی نیستیم که در همین ملاقات به موفقیتی بزرگ دست یابیم». لاریجانی نیز ضمن «خوب» توصیف کردن دیدارهای دیروز گفت ظرف دو هفته‌ی آینده دیدارهای دیگری با سولانا خواهد داشت.

بغداد،‌عراق: ارتش آمریکا اعلام کرد فرمانده زندان نظامی آمریکا را در عراق بازداشت کرده است. ستوان ویلیام استیل هم‌اکنون در کویت تحت بازجویی‌ست. سایت شبکه‌ی تلویزیونی ان.بی.سی احتمال داده است ستوان استیل به اتهام «کمک به دشمن» و همچنین رفتار ناشایست با مترجم و یک زن عراقی دیگر بازداشت شده باشد. ویلیام استیل شخصا صدام حسین را دستگیر کرده بود.

دیاله، عراق: یک بمب‌گذار انتحاری امروز با خودرو به یک پست بازرسی در خالص، منطقه‌ای در استان دیاله، حمله کرد و ۹ سرباز عراقی را از پای درآورد. در این انفجار ۱۵ تن نیز زخمی شدند. روز گذشته نیز یک بمب‌گذار انتحاری به مرکز پلیسِ «بلد روز» در همین استان حمله کرد و ۴ پلیس را کشت و ۱۶ نفر دیگر را زخمی کرد.

مسکو،‌ روسیه: ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، گفت: به بهانه‌ی دموکراسی هر روز سیل پول‌های خارجی برای مداخله در امور داخلی این کشور سرازیر می‌شود. پوتین که در نطق سالانه‌اش در جمع نمایندگان دو مجلس سخنرانی می‌کرد، و مستقیما از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد، افزود: «همه از رشد تدریجی اما باثبات این کشور خوش‌شان نمی‌آید. عده‌ای هستند که با استفاده از ایدئولوژی دموکراسی در امور داخلی ما دخالت می‌کنند».

کی‌یف، اوکراین: دفتر نخست وزیر، ویکتور یانوکوویچ، فرمانِ ویکتور یوشنچکو، رییس جمهوری اوکراین، را مبنی بر برگزاری انتخابات در ۲۴ ژوئن مغایر با قانون اساسی خواند.

واشنگتن، آمریکا: شینزو آبه،‌ نخست وزیر ژاپن، امروز بعدازظهر برای دیداری دو روزه از ایالات متحده وارد واشنگتن خواهد شد.

تالین، استونی: پلیس ضدشورش استونی بامداد امروز حصار مجسمه‌ی یادبود باقی‌مانده از شوروی سابق را برداشت تا آن را منتقل کند. هفته‌ی گذشته استونی اعلام کرد قصد دارد مجسمه‌ی عظیم سرباز برنزی را، که به یادبود سربازان ارتش سرخ که نازی‌ها را از استونی بیرون راندند در مرکز شهر تالین برپا شد، بردارد. این تصمیم با خشم شدید مسکو مواجه شد و هواداران روسیه نیز تظاهراتی در تالین برگزار کردند.

آدیس‌آبابا، اتیوپی: سفارت چین در اتیوپی ابراز امیدواری کرد هفت کارگر چینی ربوده‌شده بزودی آزاد شوند. این هفت نفر در اوایل هفته‌ی جاری، در جریان حمله‌ای که به مرگ ۷۷ تن، از جمله ۹ کارگر صنعت نفت چین، منجر شد به گروگان گرفته شدند. جدایی‌طلبان منطقه‌ی اُگادِن در اریتره مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند.

بلگراد،‌صربستان: نماینده‌ی شورای امنیت سازمان ملل در کمیته‌ی حقیقت‌یاب کوزوو امروز با رییس جمهوری و نخست وزیر صربستان دیدار می‌کند.

فلوریدا، آمریکا: استفان هاوکینگ، فیزیک‌اخترشناس معروف آمریکایی که بر روی ویلچر زندگی می‌کند، امروز در یک پرواز شرایط بی‌وزنی را تجربه خواهد کرد.

گوئرنیکا،‌ اسپانیا: امروز مراسم هفتادمین سالگرد بمباران دهکده‌ی باسک از سوی نازی‌ها در این دهکده برگزار می‌شود.

سئول، کره جنوبی: دادگاهی در کره، حکم به ده سال زندان برای مردی داد که با حمله به یک زن سیاست‌مدار صورت او را بشدت زخمی کرده بود. خانم پارک گئون ـ های، سال گذشته در جریان سفرهای انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری، از سوی جی چونگ ـ هوی ۵۰ ساله مورد حمله قرار گرفت. متهم علت حمله را تصمیمات قبلی خانم گئون ـ های برای تصویب مجازات با اعمال شاقه برای زندانیان عنوان کرد. او پیش از آن چهارده سال را در زندان گذرانده بود.

توکیو، ژاپن: شرکت بازی‌های ویدیویی «نینتندو» امروز اعلام کرد سود خالصش در سال مالی گذشته به بیش از ۷۷ درصد بالغ می‌شود. نینتندو علت این سودآوری را فروش بسیار خوب نسل جدید بازی ویدیویی «وی» می‌داند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)