تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۵ اردیبهشت


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۵ اردیبهشت ۱۳۸۶
۲۵ آوریل ۲۰۰۷

منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد،‌عراق: دفتر همکاری‌های سازمان ملل در امور عراق امروز اعلام کرد پس از خشونت‌های فرقه‌ای و بمب‌گذاری‌های سال قبل در حرم امامان شیعه، بیش از هفتصدهزار عراقی بی‌خانمان شده‌اند. این تعداد شامل آوارگان ژانویه تا مارس سال جاری‌ست و به ۱.۲ میلیون عراقی آواره در سال پیش افزوده می‌شود.

بغداد، عراق: نیروهای آمریکایی موفق شدند یکی از رهبران القاعده در عراق را از پای درآورند. فرماندهی ارتش آمریکا در عراق اعلام کرد آنها موفق شدند در بین کشته شدگان حمله‌ای در بیستم آوریل (پنج روز پیش) هویت محمد عباس العیساوی، که به نام‌های ابو اکرم و ابو عبدالستار هم شناخته شده بود، شناسایی کنند. ارتش آمریکا می‌گوید مدارکی یافته است که نشان می‌دهد همین گروه نوجوانی دوازده ساله را به بمب‌گذاری انتحاری واداشته است.

آتن، یونان: پلیس یونان امروز در پی دریافت پیامی مبنی بر حمله به سفارت آمریکا در آتن، محله‌ای را که سفارت در آن واقع شده است محاصره کرد و شش مظنون را بازداشت کرد. پلیس آتن گفت پیامی از یک عراقی تبار دریافت کرده که منتظر حمله‌ای قریب‌الوقوع باشند اما اطمینان حاصل شد که این پیام بی‌اساس بوده است.

هرات، افغانستان: نیمه‌شب گذشته بر اثر کمینی بر سر راه یک خودرو پلیس افغانستان، سه پلیس کشته و چهار پلیس دیگر زخمی شدند. مقتولان مأمور حفاظت از نیروگاهی آبی بودند که با سرمایه‌ی کشور هند در هرات ساخته شده است.
نیروهای طالبان، که در اواخر سال ۲۰۰۱ قدرت را از دست دادند، سال گذشته (۲۰۰۶) موجی از حملات خونین در افغانستان به راه انداختند که تخمین زده می‌شود ۴۰۰۰ قربانی داشته است.

مسکو، روسیه: مراسم تشییع جنازه‌ی بوریس یلتسین امروز در کلیسای جامع مسکو برگزار می‌شود. روسیه امروز را عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

پاریس، فرانسه: فرانسوا بایرو،‌ نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امروز در کنفرانسی خبری، که تمامی احزاب انتظارش را می‌کشیدند، تصمیم خود را برای ائتلاف با یکی از دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات اعلام خواهد کرد. در دوره‌های پیش، حزب فرانسوا بایرو به‌طور سنتی با راست‌ها ائتلاف می‌کرده است.

پاریس، فرانسه: اخترشناسان می‌گویند یک «َابَر زمین» را کشف کرده‌اند که ۲۰ سال نوری با ما فاصله دارد. کشف این «ابر زمین» که ویژگی‌هایی بسیار شبیه به کره زمین دارد، هیجان‌انگیزترین یافته در جریان جست‌وجوی حیات در فضای دوردست به شمار می‌رود.

داکا،‌ بنگلادش: دولت بنگلادش امروز در باره‌ی سرنوشت دو نخست وزیر پیشین این کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد. قرار بود هر دو نخست وزیر سابق به تبعید بروند تا حکومتِ (به پشتیبانی ارتش) تازه روی کارآمده اولین قدم را در مبارزه با فساد بردارد. از بازگشت خانم شیخ حسینه واجد، که در لندن به سر می‌برد، به کشور جلوگیری شد. خانم خالده ضیا نیز با تبعیدش به عربستان موافقت کرد اما مقامات عربستان از پذیرش او به عنوان تبعیدی خودداری کردند.

بروکسل،‌ بلژیک: وزرای امور خارجه‌ی پیمان ناتو، به رهبری کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، فردا نشستی دوباره برگزار می‌کنند تا در باره‌ی تعداد موشک‌های طرح سپر دفاع موشکی، روسیه را متقاعد سازند. طرح مذکور استقرار سیستمی دفاعی در اروپا برای مقابله با تهدید موشکی ایران است.

ژنو، سوییس: سازمان بهداشت جهانی امروز اعلام کرد شش کشور در حال توسعه کمک‌هایی از این سازمان دریافت خواهند کرد تا به تولید واکسن آنفلو آنزای مرغی بپردازند. اندونزی، تایلند و ویتنام بیشترین آسیب را از ویروس H5N1 متحمل شده‌اند. سه کشور دیگر عبارتند از: برزیل، هند و مکزیک. هر یک از این شش کشور، در مرحله‌ی نخست ۲.۵ میلیون دلار دریافت خواهند کرد.

ورشو، لهستان: پلیس لهستان امروز جسد باربارا بیلدا، وزیر پیشین عمران، را در حالی‌که خودکشی کرده بود در منزلش پیدا کرد. باربارا بیلدای ۵۷ ساله، در ارتباط با رشوه‌گیری مورد بازپرسی قرار گرفته بود اما پلیس مدرکی در این باره در دست ندارد.

ریاض، عربستان سعودی: روزنامه‌ی انگلیسی زبان «عرب نیوز» در شماره‌ی امروز خود گزارش داد نزدیک به هفتاد درصد پیام‌های تصویری (بلوتوث) در بین نوجوانان عربستان، موضوعاتی پورنوگرافیک است. همین گزارش می‌افزاید بیش از هشتاد و هشت درصد از دختران گیرنده‌ی این نوع پیام‌ها هستند. از بین کارت‌های حافظه‌ی موبایل که، به صورتی تصادفی، برای این تحقیق مورد جست‌وجو قرار گرفته‌اند ۱۴۷۰ فایل (۶۹.۷ درصد) پورنوگرافیک و ۸.۶ درصد فایل‌های مربوط به «خشونت» بوده است.

نوسوویس، چک: شرکت خودروسازی هیوندای موتور امروز رسما طرح تولید نخستین خودرو اروپایی خود را آغاز می‌کند. امید می‌رود این طرح جانشینی برای فروش اندک کارخانه‌ی چک باشد.

نظرهای خوانندگان

!! سياره نه ستاره. لطفا تصحيح كنيد.

-- saman heydari ، Apr 25, 2007 در ساعت 09:30 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)