تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تحریم‌های اروپا فرا تر از شورای امنیت

وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا، روزدوشنبه، به طور رسمی توافق کردند که تحریم‌‌های قطعنامه 1737 شورای امنیت، علیه برنامه هسته‌ای ایران، را به اجرا درآورند.


به گفته یک سخنگوی اتحادیه اروپا، وزاری امورخارجه اتحادیه اروپا در نشست خود، تصمیم گرفتند که تحریم‌های قطعنامه ماه دسامبر سال 2006 را علیه ایران اعمال کنند.


سولانا و اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان در لوکزامبورگ، 23 آوریل. رویترز

در قطعنامه 1737 فهرستی از افراد و سازمان‌هایی که با برنامه اتمی و موشکی ایران در ارتباط هستند، تحریم شدند. پس از نادیده گرفتن ضرب‌الاجل 60 روزه قطعنامه 1737 از سوی ایران که به منظور توقف فعالیت‌های غنی‌سازی تعیین شده بود، این شورا قعطنامه 1747 را علیه ایران تصویب کرد. هنوز مهلت 60 روزه قطعنامه دوم برای پایان فعالیت‌های غنی‌سازی تمام نشده است که ایران اعلام کرد به مرحله صنعتی غنی‌سازی اورانیوم رسیده است. دیپلمات‌ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده‌اند که ایران در تاسیسات هسته‌ای نطنز، 1300 سانتریفوژ را راه‌اندازی کرده وبه آنها گاز هگزا فلوراید اورانیوم تزریق کرده است.



درهمین حال سخنگوی خاویر سولانا اعلام کرد که اتحادیه اروپا از تحریم‌های مورد نظر قطعنامه 1737 فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستینا گالاچ، سخنگوی رییس سیاست اتحادیه خارجی اتحادیه اروپا، در این باره گفت: "تحریم‌های اتحادیه اروپا کمی سخت‌تر از تحریم‌های قطعنامه شورای امنیت است".

گالاچ افزود: "ما نام‌های بیشتری را (به فهرست) شورای امنیت اضافه کردیم".

سخنگوی خاویر سولانا جزییات بیشتری ارائه نداد.

در همین حال خاویر سولانا تایید کرد که این هفته با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در ترکیه دیدار می‌کند.

پیشتر ایران و سخنگوی سولانا اعلام کرده بودند که روز بیست‌و پنجم آوریل سولانا و لاریجانی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با یکدیکر دیدار می‌کنند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)