تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گزارش: "راه‌اندازی ۱۳۰۰ سانتریفوژ در نطنز"

یک دیپلمات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از راه‌اندازی 1300 سانتریفوژ در تاسیات هسته‌ای نطنز خبر داد.

به گفته این دیپلمات، ایران هشت آبشار 164 تایی سانتریفوژ را در تاسیسات زیرزمینی نطنز نصب کرده و "به برخی از آنها گاز هگزا فلوراید اورانیوم تزریق کرده است".

این دیپلمات اطلاعات فوق را به نقل از سندی محرمانه که روز چهارشنبه میان 35 عضو شورای حکام توزیع شد، به اطلاع خبرگزاری فرانسه رسانده است.

این دیپلمات می‌افزاید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران بر سر"ترکیبی از بازرسی‌های اعلام نشده و اقدامات کنترلی و نظارتی" به توافق دست یافته است.

این دیپلمات همچنین به فرانس پرس گفته است که آژانس از موضع پیشین خود مبنی بر نصب دوربین در تاسیسات هسته‌ای نطنز عقب‌نشینی کرده است.

فرانس پرس در ادامه می‌آورد که دیپلمات‌ها پیشتر به این خبرگزاری گفته بودند که حتی بدون نصب دوربین در نطنز، آژانس قادر است، با بازرسی‌های متناوب، به انحراف احتمالی ایران پی ببرد.

به گفته این دیپلمات‌ها ایران دربرابر نصب دوربین در تاسیسات نطنز مقاومت کرده، اما بر پایه توافقی که با آژانس به دست آمده بازرسی‌های سر زده از این تاسیسات برای بازرسان امکان‌‌پذیر شده است.

به گفته یک دیپلمات دیگر که وی نیز خواسته است نامش فاش نشود، ایران هفته گذشته تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم را به 1300 سانتریفوژ خود آغاز کرده است.

به گفته این دیپلمات، اوایل ماه جاری میلادی محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران، در وین با "اولی هاینونِن"،رییس تدابیر حفاظتی آژانس، دیدار داشت و این دو با یکدیگر توافق کردند که در تاسیسات نطنز دوربین نصب نشود.

به گفته همین دیپلمات، اولی هاینونن، در ماه مارس(پیش از توافق با سعیدی) به ایران نامه نوشته بود، در صورتی که تهران تا پایان همان ماه( مارس) در برابر نصب دوربین‌ها مقاومت کند با خطر تحریم‌های بیشتر سازمان ملل روبرو خواهد شد.

این منبع اگاه افزوده است با وجود این هم‌اکنون آژانس اجازه یافته که بازدید‌های سر زده از تاسیسات نطنز داشته باشد.

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس نیز پیش از این گفته بود که اگر ایران بیش از 500 سانتریفوژ راه‌اندازی کند نصب دوربین‌های آژانس ضروری است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)