تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وزارت خارجه ایران: درخواست سفر نمایندگان آمریکایی بررسی می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در کنفرانس خبری هفتگی خود درباره ابراز تمایل برخی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تهران اظهار داشت، اگر درخواستی از طرف نمایندگان آمریکایی مطرح شود، این وزارتخانه آن را بررسی می‌کند.

محمد علی حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظر وزارت خارجه را درباره سفر نانسی پلوسی و یا هیات آمریكایی به ایران جویا شد، اظهار داشت: "هر از گاهی مطالبی مطرح می‌شود و خبری كه درباره اعلام آمادگی ایشان برای سفر به ایران مطرح شد توسط دفتر ایشان رد شد؛ لذا اكنون خبر موثقی وجود ندارد كه درباره آن بتوان اظهار نظر کرد".

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افزود: "اگر درخواستی در این خصوص مطرح شود در زمان خودش مورد بررسی قرار خواهیم داد".

تام لانتوس دموکرات، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، پس از سفر به دمشق در یک کنفرانس خبری که نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در آن حضور داشت در سانفرانسیسکو گفت: "من از طرف خودم می‌گویم، من همین فردا صبح آماده‌ام که با هواپیما [به ایران] بروم ...و با شناختی که از رییس مجلس نمایندگان دارم—گمان می‌کنم او هم احتمالا آمادگی دارد".


نانسی پلوسی و تام لانتوس در سانفرانسیسکو. فرانس پرس

خانم پلوسی نیز در این کنفرانس خبری بر اهمیت گفتگو با ایران تاکید کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینكه سناتور لانتوس از انتظار ده ساله خود برای سفر به تهران به دلیل عدم صدور ویزا به وی خبر داده است گفت: "شاید انتظار ده ساله ایشان برای این بوده است كه شرایط مناسبی را بیابند، ولی این موضوع را می‌توان از بخش كنسولی پیگیری كرد".

تام لانتوس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در همان کنفرانس خبری گفته بود که بیش از یک دهه است که با کمک کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، برای گرفتن ویزا جهت سفر به تهران تلاش می‌کند اما تا به این تاریخ نه وی و نه هیچکدام از اعضای کنگره موفق به دریافت روادید نشده‌اند.

پس از اظهارات این دو نماینده بلندپایه آمریکایی درباره ایران، واشنگتن واکنش تندی از خود نشان داد.

دانا پرینو، سخنگوی رییس‌جمهور آمریکا در این باره گفت که موضوع "اسفناک" این است که قانونگذاران آمریکایی، و از جمله نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان، به شکستن تابوی دولت آمریکا می‌اندیشند و از تماس مستقیم با رژیم اسلامی در تهران سخن به میان می‌آورند.

در پی انتقادهای تند جمهوری‌خواهان و دولت بوش، یک سخنگوی خانم پلوسی اعلام کرد که رییس مجلس نمایندگان قصد سفر به ایران را ندارد.

در همین حال محمد نبی رودکی، نائب رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز از آمادگی قانونگذارن ایرانی برای دیدار با خانم پلوسی خبر داده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)