تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

" رفع خطر از میدان نقش جهان"

مسئول برنامه ریزی فرهنگی دفترمنطقه‌ای یونسكو درایران در پی بازدید از برج جنجالی جهان‌نما اظهار داشت احتمال اضافه شدن میدان نقش جهان اصفهان در فهرست آثار در معرض خطر "ازبین رفته است".

به گزارش روابط عمومی‌سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان "جونكو تاناكوچی" سه‌شنبه شب پس ازبازدید از ساختمان جهان نما و محور تاریخی فرهنگی اصفهان گفت: " باتوجه به اقدامات انجام شده ‌در اصفهان، بخش عمده تهدیدها در خصوص قرار گرفتن میدان امام اصفهان در فهرست آثار در معرض خطر از بین رفت و قرار گرفتن میدان ‌امام درفهرست آثار در معرض خطر دور از ذهن است".

جونكو تاناكوچی افزود: "من فكرمی‌كنم با توجه به یافته‌هایی كه در این ماموریت به دست آمده بسیاری از مواردی كه در گذشته میدان نش جهان را تهدید می‌كرد، از بین رفته و یا به حداقل رسیده ‌است و یا درمراحل نهایی از بین رفتن است".



برج جهان نما پیش از تعدیل. روزنامه ایران

مسئول برنامه ریزی فرهنگی دفترمنطقه‌ای یونسكو درایران گفت: "چند سال است مورد جهان نما را پی‌گیری می‌كنم و احساسی كه از این بازدید داشتم این است كه نه ‌فقط ایرانیان بلكه جامعه بین‌المللی در برابر این مشكل سعی كردند طی جلسات مختلف راه حلی برای این مشكل پیدا كنند".

جونكو تاناكوچی همچنین ازنشست آتی كمیته میراث جهانی در یكی از شهرهای نیوزلند از ‪ ۲۳‬ماه ژوئن(دوم تیر ماه) خبر داد و افزود: "در این مدت كمیته گزارش‌های دریافت شده را مورد بررسی قرار خواهد داد و به‌تصمیم‌گیری نهایی خواهد پرداخت".


تاناكوچی ‌در خصوص محور فرهنگی، تاریخی شهراصفهان نیزاظهار داشت: "پیش نویس پرونده نامزدی حوزه میدان امام برای ثبت جهانی تهیه و به‌یونسكو فرستاده شده است".

مسوول برنامه ریزی فرهنگی دفترمنطقه‌ای یونسكو درایران گفت: "در صورت روند مثبت پرونده در اواسط سال ‪ ۲۰۰۹‬میلادی شاهد ثبت محور فرهنگی - تاریخی اصفهان در میراث جهانی خواهیم شد".
یونسكو پیشتر خواستار تعدیل ارتفاع ساختمان نقش جهان به دلیل نقض حریم خط آسمانی میدان امام اصفهان شده بود.



با موافقت دولت و مقامات شهر اصفهان برای تامین نظر یونسكو چهار طبقه از این ساختمان تخریب شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)