تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آمادگی نماینده بلندپایه آمریکایی برای سفر به تهران

یک قانونگذار بلندپایه آمریکایی اعلام کرد که آماده است به ایران برود و با رییس‌جمهور احمدی‌نژاد گفتگو کند.

به گزارش روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل، تام لانتوس دموکرات، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در یک کنفرانس خبری که نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در آن حضور داشت، گفت: "من از طرف خودم می‌گویم، من همین فردا صبح آماده‌ام که با هواپیما [به ایران] بروم. چرا که هراندازه هم بسیاری از سخنان[احمدی‌نژاد] ناخوشایند، غیرمنصفانه و نادرست باشد، مهم این است که ما با وی دیالوگ داشته باشیم".


نانسی پلوسی و تام لانتوس در سانفرانسیسکو. آسوسیتدپرس

تام لانتوس افزود: "من از جانب خودم بگویم که آماده رفتن [به ایران] هستم – و با شناختی که از رییس مجلس نمایندگان دارم—گمان می‌کنم او هم احتمالا[ آمادگی دارد]".

نانسی پلوسی و تام لانتوس که به تازگی از سوریه برگشته‌اند، از سوی جمهوری‌خواهان و دولت بوش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

خانم پلوسی در واکنش به اظهارات تام لانتوس از خود مخالفتی نشان نداد و خاطر نشان کرد که حضور لانتوس در هیاتی که به اسراییل، سرزمین‌های فلسطینی، عربستان سعودی و سوریه سفر کردند، بسیار مثمر ثمر بود.

لانتوس، متولد مجارستان و از بازماندگان هولوکاست است.

نانسی پلوسی با اشاره با اظهارات محمود احمدی نژاد درباره پاک شدن اسراییل از نقشه و هولوکاست گفت: " اظهارات رییس‌جمهوری ایران را چنان زننده می‌دانم که به نظرم بیرون از حلقه رفتار بشر متمدن است".

رییس مجلس نمایندگان آمریکا افزود: "با این حال فردی چون آقای لانتوس که از این اعتبار و این تجربه شخصی برخوردار است، می‌گوید که داشتن دیالوگ حائز اهمیت است—کسی که خود از بازماندگان هولوکاست است".

تام لانتوس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، همچنین اظهار داشت که بیش از یک دهه است که با کمک کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، برای گرفتن ویزا جهت سفر به تهران تلاش می‌کند اما تا به این تاریخ نه وی و نه هیچکدام از اعضای کنگره موفق به دریافت روادید نشده‌اند.

خانم پلوسی نیز با اشاره به سفر خاورمیانه‌ای خود یادآور شد که به هرجایی که سفر کرده‌اند، یک پیام واحد داشته‌اند: "ایمنی و امنیت اسراییل، نبرد با تروریسم".

نانسی پلوسی افزود: "البته همه جا ایران بر این موضوع سایه افکنده بود: پشتیبانی ایران از گروه‌های تروریستی باید متوقف شود ... نباید اجازه داد که ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد".

رییس‌مجلس نمایندگان آمریکا خاطر نشان کرد که برای رسیدن به این اهداف "باید از موثرترین تدابیر دیپلماتیک" استفاده کرد.

تام لانتوس نیز از طرحی در مجلس نمایندگان آمریکا سخن گفت که با "پشتیبانی رییس مجلس" تهیه شده است. به گفته لانتوس این طرح خواستار این است که برای همه کشورها و از جمله ایران سوخت هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز در دسترس باشد.

در این طرح آمده است که با ایجاد "بانک سوخت هسته‌ای" که تحت نظارت نهادهای بین‌المللی است، می‌توان به این هدف رسید.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: "بدین ترتیب اگر رییس‌جمهوری ایران می‌گوید که [مواد هسته‌ای] را برای مقاصد صلح‌آمیز تولید می‌کند، ما در این روند به او کمک خواهیم کرد".

نظرهای خوانندگان

نانسی پلوسی با حجاب یا بی حجاب .... مساله این است !

-- شیرین ، Apr 11, 2007 در ساعت 10:50 PM

چه تناقضی!فردی بازمانده از اردوگاه های مرگ نازی باید به دیدار انکارکننده این اردوگاه ها برود.معلوم است که کارپیش نمی رود.چراخود نانسی به تهران نمی رود؟تجربه نشان میدهد که دولت ایران به زنها(از نوع خارجی)علاقه بیش تری نشان می دهد(البته به استثنای کاندولینا رایس)که منوچهر بهش کم لطفی میکنه.به هرحال این دو دولت خوب بلدند همدیگر را سرکار بگذارند.ازدموکرات تا جمهوری خواه و از اصلاح طلب تا جناح راستی همه سروته یک کرباسن و به قول معروف شغال بیشه مازندران را ندرد جز سگ مازندرانی!زمانه چو نیک بنگری همه پند است.

-- فرامرز ، Apr 11, 2007 در ساعت 10:50 PM

مشکل از همان «پیام واحد» ایشان است. آیا فقط امنیت اسراییل مهم است؟ امنیت ایران مهم نیست در حالی که اسراییل بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد؟ با این همه ادعا این قدر کم می‌فهمند؟ آیا از دید خانم پلوسی زننده و خارج از رفتار بشر متمدن نیست هنگامی که وزیر دفاع اسراییل از حمله به زیربنای اقتصادی ایران صحبت می‌کند؟!

-- مجید ، Apr 11, 2007 در ساعت 10:50 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)